SUV Rolls-Royce Cullinan oficiálně: Tři tuny luxusu pohání motor V12 bi-turbo

10.05.2018
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Rolls-Royce Cullinan se jmenuje podle největšího nalezeného diamantu

  • Diamant Cullinan vážil 3106,75 karátu

  • SUV Rolls-Royce má vlastní platformu a motor V12 bi-turbo

  • Dvanáctiválec sice pochází od BMW, byl ale zásadně přepracován

  • Poprvé bude mít Rolls-Royce sklopné zadní sedačky

  • Cenu podle tradice automobilka neuvádí (pokud se na ni ptáte, nemůžete si Rolls-Royce dovolit)

Ačkoli bylo obří luxusní SUV Rolls-Royce Cullinan prozrazeno před premiérou včetně některých základních technických údajů, teď ho tu máme se vší parádou a podrobnostmi.

Nedá se říci, že bychom zažívali velký šok z prvního SUV v historii značky, která vždy vyráběla pouze ultraluxusní limuzíny, kupé a kabriolety. Jeho příchod byl avizován už dlouho dopředu, v době, kdy Bentley Bentayga existovalo jen na papíře. Je to logický krok reagující na vývoj trhu. Rolls-Royce Cullinan půjde bezpochyby na odbyt velmi dobře.

Rolls-Royce Cullinan (17) Poprvé v historii má Rolls-Royce vzadu dělené a sklopné sedačky. Takovou činnost samozřejmě obstarává elektřina
Rolls-Royce Cullinan (24) Nicméně prodávat se bude i čtyřmístné provedení, které má vzadu naopak dvě luxusní polohovatelná křesla a chladničku na nápoje

Cullinan nelze k ničemu přirovnat, rovnocennou konkurenci nemá. Využívá novou celohliníkovou platformu, která poslouží jako základ všech budoucích modelů a jako první ji dostal nový Phantom. Vůbec první SUV v historii značky rozhodně nečiní žádné kompromisy v konstrukci podvozku, výbavě, možnostech individualizace či pohonné jednotce. Jako prozatím jediný a základní motor je použit dvojitě přeplňovaný dvanáctiválec o objemu 6,75 l, který nabízí výkon 420 kW (571 k) v 5000 min-1 a točivý moment 850 Nm od 1600 min-1. Jeho sílu přenáší osmistupňový automat ZF s hydrodynamickým měničem na všechna kola. Redukci tento Rolls-Royce nepotřebuje.

Doporučujeme Rolls-Royce Winter Drive 2018: Luxus pod Tatrami

Zrychlení Rolls-Royce neuvádí, ale předpokládáme, že se těžký a hranatý Cullinan, který oficiálně váží 2660 kg, rozjede na 100 km/h za méně než pět sekund. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. Spotřebu, respektive její předběžný odhad, nicméně firma zveřejnila. Hodnota 15 litrů na 100 km asi potenciální klientelu vůbec zajímat nebude.

Rolls-Royce Cullinan (23) Interiér vychází z novodobé tradice značky Rolls-Royce. Karoserie je konstruována jako tříprostorová, takže i Cullinan je technicky vzato sedan
Rolls-Royce Cullinan (22) Cullinan je dlouhý „jen“ 5,3 metru. Samozřejmostí je nastavitelný pneumatický podvozek. Díky točivému momentu motoru V12 nepotřebuje redukci

Rolls-Royce Cullinan měří na délku 5341 mm, je široký 2164 mm (bez zrcátek) a vysoký je 1835 mm. Rozvor má délku 3295 mm. Namísto pětimístného provedení se zavazadlovým prostorem o objemu 600 litrů a sklopnými zadními opěradly (ty mají u značky Rolls-Royce premiéru) si můžete zvolit luxusnější čtyřmístné s velkorysými zadními křesly. Zavazadelník se v takovém případě zmenší na 526 litrů. Kufr může být vybaven dvojicí piknikových křesílek.

Samozřejmostí je nastavitelný vzduchový podvozek, který by měl poskytovat tradiční „jízdu na létajícím kouzelném koberci“ i mimo zpevněné silnice. Při nastupování se vůz o 40 mm sníží. Cullinan také jezdí na speciálních 22" ráfcích. Ty mají opět, podle tradice, vyvážené centrální logo RR, které se při jízdě neotáčí společně s ráfkem a vždy míří kolmo k vozovce, aby bylo i za jízdy čitelné.

Uvnitř je Cullinan vskutku tradiční Rolls-Royce s vysokým důrazem na jednoduchost a eleganci. Přesto nechybí moderní infotainment a vymoženosti jako palubní internet. Rolls-Royce své SUV vybavil také nejmodernějšími bezpečnostními a asistenčními systémy, které má automobilka k dispozici.

Výroba se naplno rozběhne ve druhé polovině roku. Cena by měla začínat zhruba na sedmi milionech korun bez DPH a místních daní. Cullinan tak nebude dražší než Phantom, kterému zůstává role vlajkové lodi značky Rolls-Royce.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?