Tak už i na Subaru došlo, říkají si možná skalní fanoušci značky. Hybrid v té či oné formě je pro většinu masových značek nevyhnutelný, pokud nechtějí platit vysoké ekovýpalné z každého prodaného kusu s vyššími emisemi, než si představují mocipáni. Ale nebylo by to Subaru, kdyby si věci opět neudělalo po svém.
V nové generaci Foresteru a u XV kombinuje čtyřválcový dvoulitrový boxer (který nedávno dostal i faceliftovaný Levorg) s elektromotorem, integrovaným do bezestupňové převodovky Lineartronic. Čistě na elektřinu lze jezdit do rychlosti 40 km/h a maximálně na vzdálenost 1,6 km. Baterie pracují s napětím 118 V, jsou uloženy v rámu pod částí podlahy kufru. Co se týče těchto parametrů, Subaru zvolilo střední cestu mezi konvenčním pohonem a plnohodnotným hybridem. Důvodů je prý několik: Hmotnost, schopnosti při tahání přívěsů a v neposlední řadě ochrana baterie při nárazu zezadu. Je umístěna hned za zadními sedačkami, takže by neměla být příliš ohrožena.
Toliko teorie. S novým Foresterem a XV jsme se mohli svézt pouze na polygonu rakouského autoklubu ÖAMTC v Teesdorfu nedaleko Vídně. Jízdní dojmy přímo ze silnic si musíme nechat až na plnohodnotný test, stejně tak hodnocení spotřeby, která zatím oficiálně není udávána, ale má být zhruba o 10 procent nižší než bez hybridního ústrojí. První seznámení se však neslo ve velmi pozitivním duchu, byť bylo omezeno na tři tematické okruhy. Na terénním polygonu se ukazuje, že e-boxer neubírá na schopnostech, které zákazník Subaru očekává. Brodění, křížení náprav, při kterém lze díky dostatečné tuhosti karoserie bez problému otevírat i zavírat dveře, výjezdy prudkých stoupání – to vše probíhá s neuvěřitelnou lehkostí.
V novém Foresteru je terénní režim X-Mode možné nastavit do dvou módů. První je určen pro zasněžený a suchý nezpevněný povrch, druhý do hlubokého sněhu a bahna. Rozdíl oproti Subaru s výhradně spalovacím motorem a normálním typem převodovky Lineartronic je znát v reakcích, pokud se potřebujete přehoupnout koly přes větší překážku, hybridnímu hnacímu ústrojí netrvá tak dlouho, než zabere. Zajímavé je také fungování systému hill descent, který při sjezdu prudkých kopců vůz automaticky přibrzďuje. V novém Foresteru je dávkování brzdného účinku mnohem plynulejší, než u XV, které se v tomto režimu pohybuje spíše určitými přískoky. Obecně vzato – hybrid se v terénu hodí a nepřekáží, okamžitý nástup síly atmosférickému motoru, který řádně táhne až ve vyšších otáčkách, jen a jen pomáhá.
Subaru XV e-Boxer | Subaru Forester e-Boxer | |
---|---|---|
Délka/šířka/výška (mm): | 4465/1800/1595 | 4625/1815/1730 |
Rozvor náprav (mm): | 2665 | 2670 |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1995 | 1995 |
Výkon spalovacího motoru (kW/min-1): | 110/5600-6000 | 110/5600-6000 |
Točivý moment (N.m/ min-1) | 194/4000 | 194/4000 |
Výkon elektromotoru (kW): | 12,3 | 12,3 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg): | 1270 | 1870 |
Další částí testu byl improvizovaný okruh na již zmíněném polygonu. I s hybridem nejsou Forester a XV přeborníky v disciplíně zrychlení z nuly na 100 km/h, pružné zrychlení je spíše průměrné. Ale jistota a lehkost, s kterými zvládají divoké manévry v zatáčkách i ve vyšších rychlostech, jsou vzhledem k světlé výšce 22 centimetrů u obou modelů a velmi komfortnímu odpružení dost působivé. Řízení je přesné a rychle reaguje, zároveň není nervózní okolo středové polohy. Náklony v zatáčkách jsou dobře podchycené, obě auta neprotestují při rapidních změnách směru. Pokud vlétnete do zatáčky a necháte se nést setrvačností, dostaví se nedotáčivost, ale stačí udržet nervy na uzdě, nebát se modulace brzdového pedálu a auto s hmotou přenesenou na přední nápravu a odlehčenou zádí oblouk utáhne až závratným způsobem. Naprosto předvídatelně, konzistentně intuitivně.
V rychlosti bylo možné osahat si i některé z technických vychytávek nového Foresteru. V horní části palubní desky se nachází infračervená kamera, která rozpozná až pět obličejů. Dle této identifikace umí auto toho kterého řidiče pozdravit jménem, nastaví mu sedačku, klimatizaci a další prvky do preferovaných mezí. Kamera slouží i k sledování únavy a míry pozornosti, pokud začnete klimbat nebo příliš dlouho koukáte na spolujezdce, ozve se upozornění. Dále je Forester vybaven systémem automatického brzdění, který zabrání nárazu při couvání. Prostě vám razantně dupne na brzdu. Pro případy, kdy například couváte do vysoké trávy, nebo parkujete „na pražáka,“ ho můžete deaktivovat. Jednou z dalších novinek je ostřik zadní parkovací kamery. A jak jsme mohli na místě vyzkoušet díky přítomnosti minulé generace, elektrické otevírání a zavírání pátých dveří je výrazně rychlejší, nově je v jejich spodní části tlačítko pro zavření a následné uzamčení auta.
Subaru XV tedy i s hybridním ústrojím zůstává stejně schopné na silnici i v terénu, nový Forester pak přidává drobná vylepšení ve všech směrech – nárůst rozměrů mu prospěl, zvětšila se vzdálenost mezi pasažéry v příčném i podélném směru, kufr má větší objem aniž by do něj zasahovaly baterie, vpředu i vzadu nyní najdete 2,1A USB porty s možností rychlého dobíjení. Co je nejdůležitější, stále jezdí jako Subaru a zvládá to, co od něj očekáváte – na silnici i v terénu.