Německý autoklub ADAC přinesl zajímavý srovnávací test, jehož výsledky před pár dny publikoval na svých stránkách. V rámci tohoto testu bylo ve spolupráci s Univerzitou aplikovaných věd v Augsburgu zjišťováno, která koncepce ovládání automobilů je uživatelsky nejpřívětivější. Výsledky jsou velmi zajímavé a dokazují, že plošná eliminace maximálního počtu fyzických tlačítek není přínosem.
ADAC vzal do testu šest automobilů. Modely BMW řady 1, Mazda3 a Mercedes-Benz třídy A byly zařazeny do skupiny vozů, u kterých není nutné využívat dotykové ovládání, protože mají buď sdružený otočný ovladač mezi předními sedadly, nebo v případě Mercedesu touchpad. Druhou skupinu automobilů tvořila Dacia Duster, Tesla Model 3 a Volkswagen Golf. V této skupině hraje hlavní roli dotykové ovládání.
V rámci testu si jednotlivé automobily vyzkoušelo celkem 24 osob, které s vybranými vozy neměly žádné zkušenosti. Při jízdě rychlostí 40 až 50 km/h měly tyto osoby plnit různé úkoly, jako třeba zadávat cíl do navigace, nastavovat teplotu klimatizace nebo pouze rozsvítit potkávací světla a zapnout stěrače.
Přesně řečeno ADAC připravil tři kategorie: bezpečnostní funkce, ovládání klimatizace a infotainment. Každá kategorie pak měla přidělenou jinou váhu. Nejvyšší důležitost (50 %) měly bezpečnostní funkce, následuje ovládání klimatizace (30 %) a nejmenší význam byl přiřazen infotainmentu (20 %). Kompletní výsledky najdete v komentované galerii.
Nejlepší je Mazda
Celkovým vítězem testu se stala Mazda3, která bodovala díky jednoduché ergonomii založené na samostatných ovladačích klimatizace, centrálním sdruženém ovladači a poměrně malém displeji. Body získala především co do ovládání klimatizace a bezpečnostních funkcí, naopak v případě infotainmentu byla hodnocena až jako čtvrtá. Mimo jiné třeba proto, že zadávání cíle do navigace prostřednictvím otočného ovladače, kdy je nutné tímto způsobem naklikat celou adresu, je prostě zdlouhavé.
Velmi dobře na tom bylo také BMW řady 1, které ale podle německého ADACu ztratilo body zejména při hodnocení infotainmentu. Samotní autoři testu ale připomínají, že BMW (stejně jako Mercedes) umožňuje i dotykové ovládání, které ovšem nebylo při hodnocení bráno v úvahu.
Na tento způsob hodnocení doplatil také Mercedes. U něj musely osoby přizvané do testu všechno ovládat přes touchpad, což je při jízdě asi ten vůbec nejhorší způsob, jaký existuje. Svého času podobnou věc zkoušel také Lexus, ale u svých nejnovějších modelů ho už nenasadil. U Mercedesu také uživatelům dělalo problémy ovládání stěračů na levé páčce pod volantem.
Nejhorší je Tesla
S nejhorším výsledkem odešla Tesla Model 3. Americká automobilka se nebála vsadit na jednoduchost a v podstatě eliminovala úplně všechna tlačítka. Uživatelské rozhraní Tesly sice získalo nejlepší výsledek za ovládání infotainmentu, ovládání bezpečnostních funkcí a klimatizace ale dělalo lidem, kteří do auta usedli poprvé, obrovské problémy. Například najít tlačítko pro aktivaci výstražných blinkrů se podařilo jen jedné osobě z dvaceti čtyř, protože je umístěné mimo zorné pole řidiče.
Stejně tak trvalo všem velmi dlouho, než dokázali aktivovat i zcela běžné funkce, jako jsou například stěrače nebo světla. Stížnosti rovněž mířily na malé dotykové plochy na centrální obrazovce. Celkově ovládání Tesly Model 3 podle ADACu vyžaduje až příliš mnoho pozornosti.
Jak píše ADAC ve svém závěru k celému testu, nejčastěji používané funkce (nastavení teploty, stěrače nebo světlomety) by vždy měly mít vlastní ovladače. Současně dodává, že k bezpečnému používání automobilů by bylo vhodné zavést určité standardy, jako například povinné ovládání stěračů na pravé páčce pod volantem, aby i neznalí řidiči mohli bezpečně využívat jakékoliv auto jakékoli značky.
V případě infotainmentu se dotyková obrazovka v testu ukázala jako nejlepší řešení, protože ovládání systému přes sdružený ovladač je zdlouhavé. Výhodou sdruženého ovladače je ale skutečnost, že nebudete mít s ovládáním problém ani na nerovných vozovkách, zatímco v případě dotykového ovládání se vám může snadno stát, že se překliknete.
Zdroj: ADAC