Nové BMW řady 8 má být podle automobilky soupeřem jak pro ryzí sportovní auta, tak i luxusní kupé. Do cesty jsme proto novému BMW řady 8 postavili dva soupeře s rozdílnými charaktery: Mercedes třídy S 560 kupé a Lexus LC 500.
Esúvéčka, elektromobily, hybridy… z většiny aut se nezadržitelně stává pouhé spotřební zboží vzbuzující podobné emoce jako třeba mikrovlnka. Naštěstí to zatím neplatí plošně, v každé cenové relaci lze stále najít modely, které potěší i ty z nás, pro něž auto není jen pouhý dopravní prostředek.
Lahůdku mezi nimi představují velká kupé kategorie GT s objemnými víceválcovými motory a uspořádáním 2+2. Za ně utratíte buď milion v případě Mustangu, nebo pět milionů a více, pokud si budou říkat Aston Martin, Bentley, Ferrari či Rolls-Royce. Střední cestu (na poměry třídy) pak představují osmiválce s cenou okolo tří milionů korun. A jejich řady řídnou, když nás opustily například Maserati GrandTurismo či Jaguar XK. V testu tak máme v podstatě kompletní nabídku pro evropské trhy.
Nejžhavější novinkou je obnovená řada 8 od BMW, o níž automobilka tvrdí, že má kromě kupé třídy S konkurovat i Porsche 911. To však berme spíše jako nadsázku, už kvůli velikosti, hmotnosti a zaměření obou aut. Mezi velkými GT je však jedno, které se jízdním projevem devětsetjedenáctce v určitých ohledech přece jen blíží. Je to Lexus LC 500, jenž ji tak v našem srovnání zastoupí. Ultimátní luxus pak nemůže reprezentovat nic jiného než opulentní Mercedes-Benz S 560 kupé.
Nadřazená suverenita
Co se stane, když limuzínu třídy S připravíte o zadní dveře, namalujete dynamičtější tvary a mírně zkrátíte rozvor? Nic zásadního. Zůstane ten samý královský pocit a vrcholný komfort, jen zabalený do mírně agilnějšího jízdního projevu. Pokud bychom hledali jediný výraz charakterizující S 560, nic jiného než suverénní by nevystihlo podstatu stuttgartského kupé výstižněji.
S pomocí vzduchového podvozku Magic body control žehlí silnice všeho druhu do podoby nebeského obláčku. S jednou výjimkou, nesmíte při tom narazit na ostřejší příčnou spáru, pak se ozve nehezká rána a přenese se i do zavěšení. Jinak ale exceluje, i na rozbitých silnicích zůstane karoserie v klidu a kola v neustálém kontaktu s vozovkou. Suverénnímu jízdnímu projevu napomáhají také funkce skenování povrchu a naklánění auta do zatáček až o 2,65°. S eskem tak dosáhnete vysokého tempa i na okreskách, bez námahy, bez dramatu, ale také absolutně bez emocí.
Nic než suverénní je také motor, známý čtyřlitr s 469 k a 700 Nm. V esku plní úlohu nenápadného společníka, zaručujícího přísun dostatku síly v jakémkoli režimu jízdy. Dokonalé je vyvážení akustického komfortu a zvukové přítomnosti osmiválce. Pokud ho tedy nepřepnete do režimů Sport a Sport+, kdy začne střílet do výfuků efektní, ale stále decentní salvy. Jistá a precizní je také devítistupňová převodovka, o jejíž práci v podstatě nevíte.
Oproti soupeřům nabídne esko nejprostornější interiér, kde se pohodlně usadí i čtyři cestující. Zejména vpředu si hoví v neskutečně pohodlných křeslech s širokými možnostmi nastavení, dofukováním bočnic v zatáčkách, vyhříváním, ventilací a také nesmírně příjemnou masážní funkcí. Ostatně uvnitř se kupé neliší od limuzín třídy S, takže vás uvítají špičkové materiály a obklopí nepopsatelná aura, jakou dokáží vyzařovat snad jen velké Mercedesy. O britských ostrovech se dříve uvádělo, že na nich panuje „splendid isolation“, tedy nádherná či velkolepá izolace. Dnes to platí spíše o pobytu na palubě korábu s hvězdou na kapotě. Vše okolo jde mimo vás, připadáte si jako boss. To vše ale něco stojí, testovaný kus přišel na více než 4,5 milionu korun.
Strhující agilita
Zapomeňte na pohodlné kočáry s hybridním pohonem. Lexus LC 500 je z úplně jiného těsta, a to nejen svým futuristickým vzhledem. Přestože má stále pohodlný podvozek, který se zatřese až na hodně rozbitých silnicích, jeho doménou je mimořádná ovladatelnost, agilita a hravost.
Tedy za předpokladu, že zvolíte vrcholnou verzi Sport+ s natáčením zadní nápravy a samosvorem. I když váží 1,9 tuny, jeho hmotnost mu vůbec nevěříte, do zatáček se skládá s neuvěřitelnou lehkostí a stopu můžete krásně utáhnout plynem.
Nejlepší je ovšem vypnout stabilizaci, která občas trochu kazí zábavu. Nemusíte se bát, LC je nádherně čitelné, čemuž pomáhá také úžasně přesné, přímé a lineární řízení. Je k nevíře, jak se takto velké kupé chová. Na silnici sice nebude nejrychlejší, ale každý metr si užijete s úsměvem od ucha k uchu.
Největší zásluhu na tom má nepochybně motor. Naprosto famózní atmosférická strojovna nadšeně točí přes 7000/min, to vše se zcela a naprosto dechberoucím zvukem. Při ubrání plynu prská, a ten ryk, když se lineárně řítí k omezovači hranicí 7000/min! Pak zatáhnete za pádlo (nebo to necháte na automatu) a prásk! Je tam další z deseti stupňů. Je to jeden z nejcharakternějších motorů, které si můžete koupit bez ohledu na cenu. Mimochodem, převodovka je velmi dobrá, jen si občas neodpustí mírné cuknutí.
V interiéru se pohodlně usadí jen dva cestující, vzadu je v Lexusu ještě méně místa než v BMW. Přední sedačky vypadají efektně, trocha většího bočního vedení by jim ale neuškodila. Jinak je ale Lexus, stejně jako zvnějšku, nejzajímavější i uvnitř. Designéři si vyhráli s detaily, úžasné jsou třeba výplně dveří i nádherně tvarované kliky.
Skvělá je také pozice za volantem, použité materiály i zpracování. Ale jak vás u Lexusu nadchne zejména podvozek a motor, tak vás vytočí ovládání infotainmentu. Než abych zešedivěl při zadávání cíle do navigace, raději jsem zapnul Waze. Nešlo by to u auta za 3,3 milionu lépe?
Drtivá efektivita
Luxusní ano, ale sportovní? Spíše drtivě efektivní. BMW je někde mezi Mercedesem a Lexusem, přičemž v něm budete nejrychlejší na jakékoli silnici, a to v pohodlí ne příliš vzdáleném většímu Mercedesu. M850i se chová téměř jako M5, oproti ní jí ale chybí ten poslední záblesk jiskry, ta ostrost, pevnost a komunikativnost. Ale i po okresce letí naprosto šílenými rychlostmi, přičemž její agilitě napomáhá natáčení zadní nápravy, které funguje přirozeněji než v M550i. Také ovladatelnost je navzdory hmotnosti osmičky vynikající.
Famózní podvozek je i v režimu Sport+ mimořádně pohodlný, nerozhodí ho nerovnosti a celkový komfort se navzdory vyšší tuhosti a agilitě blíží eskovému kupé. Na rozdíl od Lexusu je ale M850i odtažitá, při vší efektivitě zapomíná na emoce. To samé platí o motoru: Osmiválec má nadbytek síly v jakýchkoli otáčkách, rychlé reakce a ve spojení s dokonalou převodovkou tvoří de facto dokonalý pár… jen vás nechytne za srdce. Také proto, že má nejméně výrazný a zajímavý zvuk. Ve sportovních režimech si trochu zabrumlá, to je ale vše. Dokonce i distingovaný Mercedes dokáže vykouzlit větší akustické drama, když ho poprosíte.
Krásné místo k životu je interiér osmičky. Sedíte nízko, ale pohodlně a ideální jízdní pozici si zde najde úplně každý. Tradičně vynikající jsou i sedadla, vpředu si nebude stěžovat nikdo na nic. Samotné ztvárnění palubní desky je ale konzervativní, byť se od ostatních BMW liší horizontálním uspořádáním. Možná se v Mnichově mohli odvázat více.
Vzadu zbyla, podobně jako u Lexusu, pouze nouzová sedadla. Pár kilometrů zde asi se zaťatými zuby vydržíte, nic příjemného to však není. Gétéčka jsou ale beztak o cestování ve dvou a vzadu pak sedadla slouží spíše jako dodatečný odkládací prostor při delší dovolené.
Uvnitř vás rovněž obklopí prvotřídní materiály, proto překvapí, že některá tlačítka na středové konzoli a ve výplních dveří jsou z obyčejného plastu. Třeba u řady 7 jsou galvanizovaná. Těch pár korun navíc by se určitě v ceně 3,3 milionu ztratilo. BMW ale boduje nejlepším infotainmentem a nabídkou asistentů, byť starší verze iDrivu byly přehlednější. Až na pár drobností však není osmičce objektivně co vytknout. M850i je suverénním gétéčkem s fantastickými jízdními schopnostmi. Možná tím vůbec nejlepším.
Přesto se dělí o první místo dělí s mimořádně zábavným Lexusem, který je vítězem srdcí. S ním prostě chcete jezdit, dokud vám nedojde benzin, a pak znovu. A Mercedes? Ten se svým nadřazeným charakterem vymyká, je to prostě třída S pro ty, kdož sice raději sedí za volantem, ale de facto se nechají vézt a pouze určují směr jízdy.
Každopádně díky za každé takové auto, jako je trojice testovaných gétéček. Obzvláště v dnešní době, kdy nabídku zajímavých modelů a motorů v Evropě kosí místy absurdně přísné emisní normy, které nemají ve světě obdoby.
Užijete si každé z trojice velkých kupé – a nejen vy. Pohled na ně potěší i okolí a stane se, že vám lidé budou ukazovat zdvižené palce a děti nadšeně mávat. Stane se vám to snad za volantem SUV? Tak snad gétéčka ještě nějakou dobu na trhu vydrží, bez nich by byl jinak automobilový svět mnohem chudší a především nudnější.
BMW M850i vs Lexus LC 500 vs Mercedes-Benz S 560 4Matic kupé: Verdikt
1. BMW M850i
BMW postavilo nejuniverzálnější auto bez slabin. Špičkový komfort, špičkový podvozek, nejmodernější asistenční systémy – zde vám nebude chybět nic. Tedy až na nějaké ty emoce.
1. Lexus LC500
Lexus sice není tak pohodlný, ostatní ale převálcuje charakterem. Kromě agilního podvozku je to především motor, který vás uhrane. Je to skvost a má největší zásluhu na bodovém dotažení dokonalého BMW.
2. Mercedes S 560
Druhé místo? Nevadí, za volantem Mercedesu vám to beztak bude jedno. Zde jste, stejně jako celé auto, nad věcí. Provozem proplouváte se stoickým klidem a pocitem krále silnic. Zadarmo to ovšem není.
BMW 3 961 936 Kč; Lexus 3 368 000 Kč; Mercedes 4 521 760 Kč
Foto: Martin Mičánek a Aleš Jungmann
BMW M850i xDrive Coupe | Lexus LC 500 Sport+ | Mercedes-Benz S 560 4Matic kupé | |
---|---|---|---|
MOTOR & PŘEVODOVKA | |||
Typ | Vznětový vidlicový osmiválec | Vznětový vidlicový osmiválec | Vznětový vidlicový osmiválec |
Zdvihový objem | 4395 cm3 | 4969 cm3 | 3982 cm3 |
Největší výkon | 390 kW (530 k) při 5500/min |
351 kW (477 k) při 7100/min |
345 kW (469 k) při 5250/min |
Točivý moment | 750 Nm při 1800-4600/min |
540 Nm při 4800/min |
700 Nm při 2000-4000/min |
Převodovka | osmistupňová automatická pohon všech kol |
desetistupňová automatická pohon zadních kol |
devítiistupňová automatická pohon všech kol |
ROZMĚRY & HMOTNOSTI | |||
Délka/šířka/výška | 4851 × 1902 × 1346 mm | 4760 × 1920 × 1345 mm | 5032 × 1899 × 1411 mm |
Rozvor | 2822 mm | 2870 mm | 2945 mm |
Provozní / užitečná hmotnost | 1965/505 kg | 1935/440 kg | 2135/505 kg |
Nádrž | 68 l | 82 l | 80 l |
DYNAMIKA & SPOTŘEBA | |||
Nejvyšší rychlost | 250 km/h | 270 km/h | 250 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h | 3,7 s | 4,7 s | 4,6 s |
Spotřeba kombinovaná | 9,8 l/100 km | 11,5/100 km | 9,0 l/100 km |