Sportovní výkony. Silný charakter. Individualita. Audi Sport slaví 25 let modelů Audi RS

16.07.2019
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Od premiéry v roce 1994 byla produktová nabídka rozšířena o 25 modelů RS

  • Jen v roce 2019 bude představeno šest nových produktů, z toho dva zcela nové modely

  • Základní filozofie: sportovní výkony, prestiž, exkluzivita pro každodenní provoz bez kompromisů

  • Jubileum připomíná výstava rarit RS v komplexu Audi Forum Neckarsulm

Před 25 lety byl na trh uveden model Audi RS 2 Avant, jímž začala velmi úspěšná kariéra modelů Audi RS. Modely Audi RS jsou mimořádně fascinující díky úzkému spojení se světem motoristického sportu a exkluzivitě. Dodnes představila společnost Audi Sport GmbH, dříve quattro GmbH, celkem 25 modelů RS. V roce 2019 je bude následovat dalších šest nových produktů, z toho dva zcela nové modely RS.

Označení „RS“ je u Audi symbolem filozofie, která usiluje o nejvyšší výkony a dokonalost. „Každý model RS vyjadřuje vášeň, s níž vyvíjíme naše supersportovní automobily,“ říká Oliver Hoffmann, generální ředitel společnosti Audi Sport GmbH. „Pro naše zákazníky jsou modely RS již 25 let spolehlivými partnery v každodenním provozu. Za jejich volantem prožívají ryzí emoce a nejvyšší možné potěšení z jízdy.“

Modely RS stojí na vrcholu příslušných modelových řad a ztělesňují sportovní výkony, prestiž a exkluzivitu na hranici technické realizovatelnosti, avšak bez kompromisů v každodenním provozu. Mnohé modely RS jsou průkopníky svých tržních segmentů a nevšedních technických inovací. Platilo to již před 19 lety pro Audi RS 4 Avant s ohromujícím motorem V6 Biturbo a platí to i dnes, například pro TT RS (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 8,0 – 7,9; kombinované emise CO2v g/km: 181) a nejnovější evoluční stupeň jeho mnohonásobně oceněného pětiválce se silným charakterem.

RS 2 Avant až RS 4 Cabriolet: dynamika na základě tradice
Modely RS strhují na sebe pozornost již čtvrt století a z jejich pozoruhodné historie stojí za zmínku především následujících pět mimořádných milníků.

První kapitolu příběhu RS napsalo v roce 1994 Audi RS 2 Avant (232 kW/315 k) s podélně uloženým pětiválcem se čtyřmi ventily na válec. Společnost tímto modelem založila segment dynamických supersportovních kombi. Pohon quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, který se již osvědčil v motoristickém sportu na okruzích i v rallye, umožňoval dokonalý přenos vysokého výkonu na vozovku.

Novou dimenzi výkonu do střední třídy přineslo v roce 1999 Audi RS 4 Avant na základě tehdejšího modelu S4. Stejně jako u modelu S4 odváděl pod kapotou své služby motor V6 se zdvihovým objemem 2,7 litru, pěti ventily na válec a přeplňováním dvěma turbodmychadly. Již tak velmi výkonnému motoru dodali motoráři tehdejší společnosti quattro GmbH pro použití v modelu RS 4 ještě více výkonu a točivého momentu. Ve spolupráci s firmou Cosworth Technology byly nově vyvinuty hlavy válců, optimalizovány sací a výfukové kanály a zvětšil se průměr sacího potrubí. Motor také obdržel větší turbodmychadla, jejichž plnicí tlak se oproti modelu S4 zvýšil. Šestiválec modelu RS 4 tak místo 195 kW (265 k) dosahoval nejvyššího výkonu 280 kW (380 k).

V roce 2005 následovala druhá generace modelu RS 4. Tato generace se vyznačovala mnoha inovacemi, z nichž mnohé měly svůj původ v motoristickém sportu. Opravdu výjimečným byl například motor V8 s nejvyšším výkonem 309 kW (420 k). Poprvé byla u něj realizována kombinace přímého vstřikování benzinu a vysokootáčkového konceptu, který umožňoval nejvyšší otáčky 8250 min-1. Jednotka s přímým vstřikováním benzinu mohla být vyladěna na vyšší výkonové parametry díky ještě efektivnější tvorbě směsi paliva a vzduchu. Technika FSI pozoruhodným způsobem prokázala svou výkonnost již v tehdejším prototypu R8, který zvítězil v Le Mans. V roce 2007 nalezl tento agregát uplatnění také v první generaci modelu Audi R8. Podvozek nabízel nejnovější generaci trvalého pohonu všech kol quattro a systém tlumičů Dynamic Ride Control, který byl poprvé použit v roce 2002 v modelu RS 6. Zdokonalený pohon quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem zajišťoval optimální trakci asymetrickým rozdělováním točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %, čímž přispíval k ještě dynamičtějším jízdním vlastnostem. První a dosud jediný RS 4 Cabriolet poskytoval potěšení z jízdy s větrem ve vlasech za doprovodu nezaměnitelného zvuku atmosféricky plněného vidlicového osmiválce.

V roce 2008 byl představen RS 6 Avant, sportovní vůz v „obleku“ nenápadného manažerského kombi. RS 6 Avant zaujal pozici na vrcholu svého segmentu díky zcela nově vyvinutému agregátu V10 s přímým vstřikováním FSI, přeplňováním dvěma turbodmychadly a mazací soustavou se suchou klikovou skříní jako v motoristickém sportu. V10 s nejvyšším výkonem 426 kW (580 k) a maximálním točivým momentem 650 N.m poskytoval impozantní hnací sílu, kterou přenášel na vozovku trvalý pohon všech kol quattro. RS 6 Avant byl do té doby nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem Audi. Blok válců motoru V10 byl pod nízkým tlakem odléván do kovové formy ze slitiny hliníku, která kombinovala nízkou hmotnost s vysokou pevností. Hmotnost kompletního motoru byla pouhých 278 kilogramů. Mazací soustava se suchou klikovou skříní, osvědčené řešení z motoristického sportu, splňovala nejvyšší požadavky na jízdní dynamiku, protože díky externímu zásobníku oleje a modulu olejového čerpadla, které pracovalo s různými stupni výkonu, bylo spolehlivě zajištěno mazání všech dílů motoru a obou turbodmychadel i za extrémních provozních podmínek. V současnosti se tato vysokovýkonná technika používá v modelu Audi R8 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 13,1 – 12,9; kombinované emise CO2v g/km*: 297 – 293).

V roce 2011 přenesl pětiválcový RS 3 Sportback s nejvyšším výkonem 250 kW (340 k) filozofii RS do kompaktní třídy. V roce 2013 zpřístupnil další tržní segment model RS Q3 – jako první kompaktní SUV. Stejně jako v modelech TT RS a RS 3 byl zdrojem hnací síly pětiválec 2,5 litru, uložený napříč. Motor s délkou méně než 50 centimetrů byl velmi kompaktní. Dlouhozdvihová jednotka (vrtání x zdvih 82,5 x 92,8 milimetru) byla proto ideální pro uložení vpředu napříč. Přeplňovaný pětiválec poskytoval zpočátku nejvyšší výkon228 kW (310 k), od konce roku 2014 dokonce 250 kW (340 k). RS Q3 performance, který následoval v roce 2016, byl vyladěn dokonce na 270 kW (367 k).

Aktuální modely RS: výkonné, exkluzivní a sebevědomé
Společnost Audi Sport GmbH má v současnosti v nabídce sedm modelů RS:

  • Audi TT RS Coupé a Roadster
    (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 8,1 – 7,9;
    kombinované emise CO2v g/km*: 183 – 181)
  • Audi RS 3 Sportback a Limuzína
    (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,5;
    kombinované emise CO2v g/km*: 195 – 194)
  • Audi RS 4 Avant
    (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,2;
    kombinované emise CO2v g/km: 208)
  • Audi RS 5 Coupé
    (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 9,1 - 9,0;
    kombinované emise CO2v g/km: 206)
  • Audi RS 5 Sportback
    (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,1;
    kombinované emise CO2v g/km: 207 – 206)

Modely RS mají pod kapotou mimořádné agregáty, přeplňované turbodmychadlem. Skvělým příkladem je podmanivý pětiválec, který má u značky s logem čtyř kruhů dlouhou tradici. Pětiválce poháněly v 80. letech na stupně vítězů soutěžní vozy i cestovní závodní vozy a poskytovaly náskok před konkurencí sériově vyráběným modelům Audi.  Také první model RS, RS 2 z roku 1994, měl motor s pěti válci. V roce 2009 se pětiválec vrátil na scénu pod kapotou modelu Audi TT RS, v roce 2011 jej doplnil RS 3 Sportback a o dva roky později RS Q3. V současnosti propůjčuje 2.5 TFSI křídla nejen modelu TT RS (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 8,5 – 8,2; kombinované emise CO2v g/km*: 195 – 187), ale také modelu RS 3 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,5; kombinované emise CO2v g/km*: 195 – 194). Modernizace pětiválce přinesla snížení hmotnosti o 26 kilogramů v porovnání s předchůdcem. Blok válců je nyní vyroben z hliníkové slitiny, což přispělo ke snížení hmotnosti 18 kilogramy. Náročná opatření minimalizují vnitřní tření a zároveň zvyšují výkonové parametry. Pracovní plochy válců jsou opatřeny plazmovou povrchovou úpravou, průměr hlavních ložisek klikového hřídele je o šest milimetrů menší. Klikový hřídel je dutý, a tím o jeden kilogram lehčí. Do hliníkových pístů jsou integrovány kanály pro chlazení olejem. Během krátké zahřívací fáze po studeném startu ponechává elektronicky řízené čerpadlo chladicí kapaliny vypnutý chladicí okruh hlavy válců, aby motor 2.5 TFSI dosáhl rychleji provozní teploty. Tím se snižuje tření a klesá spotřeba paliva. Pořadí zapalování 1-2-4-5-3 zajišťuje za podpory geometrie sací a výfukové soustavy nezaměnitelný zvuk motoru, který získával značce Audi popularitu již v 80. letech.

Exkluzivní je také inovativní systém řízení tlumičů Dynamic Ride Control pro modely s podélně uloženým motorem. Tato průkopnická inovace byla poprvé použita v roce 2002 v modelu RS 6. Integrovaný systém kompenzace podélného a příčného naklánění karoserie je tvořen speciální soustavou tlumičů, která působí proti pohybům karoserie bez prodlevy a bez použití elektroniky. Při změně směru jízdy a průjezdu zatáčkou se charakteristika tlumičů mění tak, aby došlo k výraznému zmenšení pohybů karoserie vozidla kolem podélné i příčné osy. Tlumiče na jedné straně vozidla jsou diagonálně propojeny s tlumiči na druhé straně vozidla prostřednictvím dvou samostatných olejových potrubí, z nichž každé je opatřeno jedním centrálním ventilem. V blízkosti zadní nápravy umístěné ventily vytvářejí potřebné kompenzační síly prostřednictvím vnitřního pístu, za nímž je prostor vyplněný plynem. Při změně směru jízdy a průjezdu zatáčkou začne mezi diagonálně protilehlými tlumiči proudit přes centrální ventil olej, čímž se vytvoří dodatečná tlumicí síla. Charakteristika tlumiče se při stlačení tlumiče na jedné straně změní, čímž jsou téměř zcela eliminovány pohyby karoserie kolem příčné a podélné osy. Systém tlumičů reaguje rychle, a tímto způsobem zajišťuje modelům RS mimořádnou stabilitu při průjezdu zatáčkou.

Pro aktuální modely RS 4 Avant (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,2; kombinované emise CO2v g/km: 208) a RS 5 Coupé a Sportback (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 9,1 - 9,0; kombinované emise CO2v g/km: 206) nabízený sportovní podvozek RS se systémem Dynamic Ride Control (DRC)má třístupňově nastavitelnou charakteristiku tlumičů.Pomocí systému řízení jízdní dynamiky Audi drive selectmůže řidič ovlivňovat charakteristiku tlumičů, a tím si individualizovat zážitky z jízdy. Nová generace tlumičů s integrovaným ovládacím ventilem je kompaktnější a lehčí. Navíc umožňuje ještě větší rozsah nastavení tlumicích sil mezi režimy comfort a dynamic, jakož i preciznější nastavení podvozku při vysokých tlumicích sílách, které jsou obvyklé zejména při dynamickém průjezdu zatáčkou. Sportovní podvozek RS se systémem Dynamic Ride Control (DRC)je díky tomu v nastavení comfort mimořádně komfortní, zatímco v režimu dynamic zaručuje výjimečnou preciznost jízdy i při velmi rychlém průjezdu zatáčkou.

25 let RS – výstava v komplexu Audi Forum Neckarsulm

V komplexu Audi Forum Neckarsulm byla 12. července 2019 u příležitosti jubilea otevřena výstava. Kromě známých sériově vyráběných modelů je na ní prezentováno celkem 14 opravdových rarit RS. Mezi nimi je i závodní vůz Audi TT RS z roku 2011, vyvinutý pro tovární nasazení na Nürburgringu, v sezoně 2013 vítězný závodní cestovní vůz RS 5 DTM a prototyp Audi RS 8, který nebyl uveden do výroby. Výstava kromě toho ukazuje také vůz RS 4 Limuzína, který obdržel mimořádně exkluzivní lakování, jehož autorem je brazilský pop-artový umělec Romero Britto.

Modely RS v chronologickém pořadí:

  • Audi RS 2 Avant (1994): pětiválec 2,2 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 232 kW (326 k)
  • Audi RS 4 Avant (2000): V6 2,7 litru se dvěma turbodmychadly, 279 kW (380 k)
  • Audi RS 6 Limuzína a RS 6 Avant (2002): V8 4,2 litru se dvěma turbodmychadly, 331 kW (450 k); od roku 2004 RS 6 plus, 353 kW (480 k), limitovaná edice 999 vozů
  • Audi RS 4 Limuzína (2005), RS 4 Avant (2006), RS 4 Cabriolet (2006): V8 4,2 litru, 309 kW (420 k)
  • Audi RS 6 Limuzína a RS 6 Avant (2008): V10 5,0 litru se dvěma turbodmychadly, 426 kW (580 k), od roku 2010 RS 6 plus s nejvyšší rychlostí 303 km/h
  • Audi TT RS Coupé a TT RS Roadster (2009): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 250 kW (340 k); od roku 2012 verze plus s nejvyšším výkonem 265 kW (360 k)
  • Audi RS 5 Coupé (2010) a RS 5 Cabriolet (2012): V8 4,2 litru, 331 kW (450 k)
  • Audi RS 3 Sportback (2011): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 250 kW (340 k)
  • Audi RS 4 Avant (2012): V8 4,2 litru, 331 kW (450 k)
  • Audi RS Q3 (2013): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 228 kW (310 k);
    od roku 2014 s nejvyšším výkonem 250 kW (340 k); od roku 2016 verze performance s nejvyšším výkonem 270 kW (367 k)
  • Audi RS 6 Avant (2013): V8 4,0 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 412 kW (560 k); od roku 2015 verze performance s nejvyšším výkonem 445 kW (605 k)
  • Audi RS 7 Sportback (2013): V8 4,0 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 412 kW (560 k); od roku 2015 verze performance s nejvyšším výkonem 445 kW (605 k)
  • Audi RS 3 Sportback (2015): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 270 kW (367 k)
  • Audi TT RS Coupé a TT RS Roadster (2016): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 294 kW (400 k)
  • Audi RS 3 Limuzína (2017): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 294 kW (400 k)
  • Audi RS 5 Coupé (2017): V6 2,9 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 331 kW (450 k)
  • Audi RS 4 Avant (2017): V6 2,9 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 331 kW (450 k)
  • Audi RS 5 Sportback (2018): V6 2,9 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 331 kW (450 k)

 

– Konec –

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?