Senát nedávno schválil navrhovanou novelu zákona o silničním provozu. Ta přináší hned několik důležitých změn. Jedna část například upravuje bodové hodnocení přestupků, velkou a skoro až zbytečnou diskuzi vzbudilo také zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích na 150 km/h a zajímavá je rovněž novinka týkající se mladých řidičů. Jak uvádí MDČR ve své tiskové zprávě, za volant budou moci usednout lidé ve věku už od sedmnácti let.
Aktuálně zbývá v celém legislativním procesu pouze podpis prezidenta ČR. Pokud se tak stane, od ledna 2024 budou moci do běžného provozu vyrazit i sedmnáctiletí řidiči. Podmínkou je, že budou řídit pod dohledem tzv. mentora. Toto řidičské oprávnění je označováno jako L17 a vychází z německých zkušeností. Mladí řidiči tak získávají první reálné zkušenosti pod dohledem a při následném samostatném řízení mají podle statistik o pětinu méně nehod. Obecně se předpokládá, že roli mentora bude plnit především rodič.
Tato změna zároveň posouvá spodní věkovou hranici pro možnost nastoupit do autoškoly. Od příštího roku tak budou moci zahájit výcvik mladí lidé už ve věku od patnácti a půl roku. Po úspěšném absolvování kurzu a zkoušek bude takovém řidiči vydán průkaz a od sedmnáctých narozenin bude moci začít řídit pod dohledem mentora. Po dosažení věku osmnácti let automaticky končí povinnost mít v autě někoho dalšího a řidič už může začít jezdit sám.
Dva roky na zkoušku
Další novinka se týká začínajících řidičů obecně bez ohledu na věk. Po obdržení řidičského průkazu poběží dva roky lhůta tzv. „řidičáku na zkoušku“. Pokud během této lhůty řidič spáchá dopravní přestupek hodnocený šesti body (nebo pokud mu bude odebrán řidičák), bude muset kromě standardní sankce také povinně absolvovat vzdělávací kurz. V praxi to bude znamenat návštěvu přednášky s dopravním psychologem a jízdu v autoškole se zpětnou vazbou od instruktora.