Speciál pro expedici Tatra kolem světa 2

přidejte názor
Autor: Redakce

Už několik měsíců jsou v plném proudu přípravy na expedici Tatra kolem světa 2, která chce navázat na výpravu Tatra kolem světa z konce 80. a začátku 90. let. Automobilka expedici podporuje po marketingové a mediální stránce.

S myšlenkou druhé expedice kolem světa s tatrovkou přišli Marek Havlíček a Petr Holeček společně se spolkem CzechOverland  v minulém roce. Tvůrci projektu plánují, že během let 2020 až 2022 ujedou 270 000 km a postupně navštíví téměř 70 zemí. Trasa expedice bude jedinečná - nikdo před tím ji v této podobě neabsolvoval. Zároveň bude mít společné průsečíky s trasou první expedice. Výprava odstartuje 22. února 2020 na Staroměstském náměstí v Praze a povede přes střední a východní Asii, Jižní, Střední i Severní Ameriku a přes celý africký kontinent zpět do České republiky.

Expediční vůz vznikl na základě vojenského speciálu určeného pro extrémní i pouštní podmínky. -Organizátoři expedice jej zakoupili od syna řidiče první expedice Dalibora Petra. Oproti třínápravovému vozu Tatra T 815 GTC, který cestu kolem světa absolvoval před 30 lety a nyní je v Technickém muzeu Tatra, má současný expediční speciál podvozek 4x4. Zakladatelé TKS2 projekt financují z největší části sami a dvounápravový podvozek je výhodnější z hlediska nižších provozních nákladů i různých poplatků na silnicích či lodní přepravy.

Expediční Tatra TerrN°1 je vybavena vzduchem chlazeným osmiválcem. Hmotnost originální obytné hliníkové nástavby je pouhých 1380 kg. „Motor jsme upravili, snížili jsme emise o 37 procent a současně zvýšili výkon o 12 %, a to díky částečné přestavbě na vodíkový pohon. Vyrobili jsme tak první hybridní tatru, která během cesty bude mít výrazně nižší uhlíkovou stopu,” přiblížil vylepšení vozu Petr Holeček.

Vůz bude schopen v určitých etapách cesty převážet až 14 členů posádky. Obytná nástavba, která vznikla podle návrhu Marka Havlíčka a Petra Holečka, posádce nabídne například prostornou sprchu nebo toaletu se spalovacím záchodem. Princip tohoto systému je velmi jednoduchý a ekologický, přičemž produkuje odpad pouze ve formě popela. Ve voze budou dvě na sobě nezávislé klimatizační jednotky a čtyři nezávislá topení.

Zakladatelům projektu Markovi Havlíčkovi a Petru Holečkovi pomáhá řada profesionálů ale i nadšenci a cestovatelé. Přestože expedice TKS2 pomyslně navazuje na expedici z konce 80. let, nebude jí kopírovat.

„Před 30 lety šlo o projekt s velkorysým rozpočtem dotovaným různými institucemi a podniky. V našem případě jde o projekt nadšenců a srdcařů a z největší části si ho financujeme z vlastních zdrojů. Musíme proto brát ohled také na ekonomickou stránku věci a i cíle expedice jsou odlišné,“ vysvětlil Marek Havlíček. Expedice bude také reprezentovat Českou republiku v zahraničí ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a českými ambasádami.

TKS2 se má stát největší expedicí kolem světa, které se postupně zúčastní několik stovek lidí. Speciálně upravený vůz bude mít vyhrazená místa pro zájemce, kteří se budou moci postupně k expedici přidávat na různé úseky cesty. Podstatnou část prostředků, z níž je expedice financována, tvoří právě příspěvky dočasných členů expedice. Kapacita expedice ještě není plně obsazená, zájemci se mohou hlásit na webu tatrakolemsveta2.cz.

Mimo dočasné členy týmu pojedou i členové stálí. Bude to samozřejmě Marek Havlíček. Petr Holeček stráví na cestách dva měsíce v roce a po zbytek roku ho vystřídají další řidiči a mechanici. Dalším členem posádky bude kameraman. Členem posádky je i koordinátor, který má na starosti dočasné členy expedice a zároveň bude zastávat roli šéfkuchaře, a průvodce - specialista na danou oblast.

Expedice je rozdělena do čtyř etap, přičemž speciální vůz bude mezi etapami na jednotlivé kontinenty přepravován lodí.

  1. etapa - doba trvání 9 měsíců, 70 000 km, 22 zemí

ČR - Slovensko - Maďarsko - Slovinsko - Chorvatsko - Bosna a Hercegovina - Černá Hora - Albánie - Makedonie - Řecko - Bulharsko - Turecko - Gruzie - Arménie - Ázerbájdžán - Irán - Turkmenistán - Uzbekistán - Tádžikistán - Kyrgyzstán - Kazachstán - Mongolsko - Rusko

  1. etapa - doba trvání 5 měsíců, 40 000 km, 8 zemí

Chile - Argentina - Paraguay - Brazílie - Bolívie - Peru - Ekvádor - Kolumbie

  1. etapa - doba trvání 9 měsíců, 80 000 km, 10 zemí

Panama - Kostarika - Nikaragua - Honduras - Salvador - Guatemala - Belize - Mexiko - USA - Kanada

  1. etapa, doba trvání 9 měsíců, 80 000 km, 28 zemí

JAR - Lesotho - Svazijsko - Namibie - Botswana - Zambie - Malawi - Tanzanie - Rwanda - Uganda - Demokratická republika Kongo - Republika Kongo - Gabon - Kamerun - Nigérie - Niger - Benin - Togo - Ghana - Burkina Faso - Mali - Mauretánie - Senegal - Gambie - Sierra Leone - Maroko - Španělsko - Francie - Německo - ČR.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?