Škoda Superb Scout je atraktivní a pohodlná, motor 2.0 TDI Evo zase velmi úsporný (první jízdní dojmy)

2 nové názory
  • Modernizovaná Škoda Superb vypadá a především funguje velmi dobře

  • Prediktivní adaptivní tempomat spolehlivě čte vozovku před vámi a sám upravuje rychlost při nájezdu do zatáček 

  • Superb Scout je velmi pohodlný díky vlastnímu nastavení pružin 

  • Se Škodou Superb Combi 2.0 TDI Evo nebyl problém jezdit za zhruba 5 l/100 km

Koncem května Škoda představila modernizaci modelu Superb. Jak už to tak v novinářském světě chodí, po statické prezentaci obvykle v horizontu několika týdnů následuje prezentace dynamická, což byl i tento případ. V okolí Vídně jsme tedy mohli spolu se spoustou dalších českých kolegů vyzkoušet, jaký je omlazený Superb v praxi. Protože se plug-in hybrid začne vyrábět až později v letošním roce, k dispozici byly pouze konvenční motorizace. Takže jsme se zaměřili na druhou důležitou novinku, a sice na Superb Scout.

Jen pro připomenutí, facelift Škody Superb žádné opravdu zásadní změny designu nepřinesl. Nebyl k tomu důvod, původní verze se jednoduše povedla. Při bližším pohledu si ale můžete všimnout, že mladoboleslavská vlajková loď dostala nepatrně větší masku chladiče, užší světlomety, nový přední nárazník, diodové mlhovky a vzadu nová diodová světla. Nové nárazníky přinesly mírné prodloužení vozu o 8 mm, respektive o 6 mm u verze Combi.

Skoda Superb Facelift (48 of 51) Škoda Superb vypadá v zásadě pořád stejně. Až bližší pohled odhalí větší masku, užší světlomety, více chromu nebo jiné nárazníky. K radikálnějšímu zásahu do designu nebyl důvod. Aktuální Superb se prostě povedl

Nový Scout pak vznikl podle už mnohokrát osvědčeného receptu. Okolo celé karoserie se přidaly plasty a na přední nárazník se nastěhovala jakási stříbrná ochrana. Samozřejmě není žádné tajemství, že jde především o design. Třeba onen stříbrný plast více než cokoliv jiného zmenšuje přední nájezdový úhel. U varianty Scout jsou stříbrné rovněž kryty zpětných zrcátek a vůz standardně stojí na osmnáctipalcových kolech. Klasické verze začínají na velikosti 16", maximum je v případě Škody Superb 19". Výhradně pro Superb Scout je nabízena oranžová barva karoserie Tangerine.

 
Chcete si vyzkoušet nejnovější vozy Kia? Projeďte se na testovací jízdě zcela zdarma.

Scout je rychlý a pohodlný 

Verze Scout se u Škody Superb objevuje vůbec poprvé. Možná si vzpomenete na variantu Outdoor, ale ta jen kombinovala paket pro špatné cesty s několika plasty na karoserii. To současný Superb jde trochu dál.

Nejlepší ojetinou je Škoda Superb. Které ojetiny jsou nejlepší v jednotlivých kategoriích?
Přečtěte si také:

Nejlepší ojetinou je Škoda Superb. Které ojetiny jsou nejlepší v jednotlivých kategoriích?

Uvnitř se Superb Scout liší jen vyloženými detaily, jako jsou nápisy „Scout“ na sedadlech čalouněných Alcantarou, případně „dřevěné“ dekory. S dřevem z Bentley Continental GT si tuhle variantu asi nespletete, ale minimálně na pohled vypadá celkem přirozeně. Další specialitu Scoutu najdete v nabídce jízdních režimů. Přibyla položka Offroad. Tak jako u jiných dnešních Scoutů se po zvolení tohoto režimu aktivuje například asistent sjíždění prudkých svahů a zejména je upravena odezva na plyn a chování automatické převodovky. Ta je pro Scout standardem, stejně jako pohon všech kol. Převodovka řadí v režimu Offroad později, aby vám například při sjíždění svahu nepřeřadila na vyšší rychlostní stupeň a vůz se z kopce nerozjel.

Skoda Superb Facelift (2 of 51)Skoda Superb Facelift (11 of 51)Skoda Superb Facelift (42 of 51)Skoda Superb Facelift (40 of 51)

Tím nejpodstatnějším je ovšem u varianty Scout nastavení podvozku. Zatímco Sportline se od klasické verze liší tím, že má pouze sportovní podvozek ve standardní výbavě, Scout není jen Superb s paketem pro špatné cesty. Jak nám vysvětlili zástupci značky během prezentace, ochrana částí podvozku je u Scoutu sice shodná s paketem pro špatné cesty, nicméně Scout má vlastní naladění pružin a světlou výšku zvýšenou o 15 mm, zatímco u paketu pro špatné cesty by mělo být zvětšení světlé výšky o 5 mm menší.

V praxi je Superb Scout velmi pohodlný, respektive se takovým zdál být na rakouských silnicích, kde je celkem problém najít nějaké větší nerovnosti, což platí také o tamních prašných cestách. Pro úplnost, testovali jsme verzi s adaptivními tlumiči DCC, za které se u Scoutu připlácí 22 500 Kč.

Skoda Superb Facelift (23 of 51) Podvozek Scoutu se během prvních testovacích kilometrů zdál být velmi pohodlný. Auta, se kterými jsme jezdili, měla adaptivní tlumiče a osmnáctipalcové disky. Dopřát si můžete disky ještě o palec větší

Škoda nabídne tuto novou variantu pouze v kombinaci s vrcholnými motorizacemi 2.0 TDI 140 kW (190 k) a 2.0 TSI 200 kW (272 k). V obou případech platí, že jde o hodně expresní kombík s nadprůměrnými jízdními vlastnostmi a všeobecně příjemnou atmosférou na palubě. Tomu samozřejmě odpovídá také cena. Superb Scout za méně než milion nepořídíte. Diesel stojí 1 019 900 Kč, benzinová alternativa 1 078 900 Kč. Pro zajímavost, Superb Scout má být vždy čtyřkolkou, takže jako plug-in hybrid údajně do nabídky nedorazí.

Světla jsme nezkoušeli, tempomat je zajímavý

Kromě verze Scout dostal Superb v rámci faceliftu také například rozšířené asistenční systémy. Diodová adaptivní světla s technologií Matrix LED jsme samozřejmě během letního dne vyzkoušet nemohli, ale fungování nového prediktivního tempomatu ano. Je to docela zajímavá věc, která navíc pracuje velmi spolehlivě.

Test ojetiny Škoda Superb 3.6 V6: Kdo si chce hrát na prezidenta?
Přečtěte si také:

Test ojetiny Škoda Superb 3.6 V6: Kdo si chce hrát na prezidenta?

V podstatě jde o adaptivní tempomat, který brzdí nejen ve chvílích, kdy před sebou vidí auto nebo si někde přečte dopravní značku omezující rychlost. Systém kromě zmíněného pracuje s mapovými podklady a pomocí kamery dokáže rozpoznat také zakřivení vozovky. Vůz zkrátka ví, kde se nachází, a navíc sleduje silnici před sebou. Pokud se blížíte k zatáčce a máte aktivovaný tempomat, nejprve vás na to upozorní hláška na přístrojovém štítu (ten je teď samozřejmě digitální) a pak vůz zpomalí na rychlost, kterou vyhodnotí jako vhodnou. Někdy byl na rakouských cestách odhad příliš optimistický, ale pořád je lepší přijet do ostřejší zatáčky rychlostí 80 km/h než 100 km/h. Vůz upozorňuje také na blížící se křižovatku. Před ní rovněž sám zpomaluje. Auto ale před křižovatkou zcela nezastaví. Nejde přece o autonomní řízení, že ano.

Celkově je to ovšem další krok právě k autonomnímu řízení a další velmi účinná pomoc pro řidiče na dlouhých cestách. Sluší se doplnit, že tohle čtení silnice nefunguje pouze tehdy, pokud máte v navigaci nastavenou trasu, čímž autu přímo určujete, kam přesně máte namířeno. I bez konkrétní trasy Superb silnici sleduje a svou rychlost automaticky upravuje. Prediktivní tempomat je součástí každé výbavy s výjimkou provedení Ambition.

Skoda Superb Facelift (26 of 51) Pokud máte aktivovaný tempomat, vůz vás upozorní na blížící se zatáčku a ukáže rychlost, kterou pro danou zatáčku považuje za vhodnou. Když nic neuděláte, sám automaticky zpomalí, aby za zatáčkou zase zrychlil. Stejně dokáže reagovat na křižovatku. Přístrojový štít je samozřejmě digitální, jeho ovládání by mohlo být rychlejší

Další slibovanou zajímavostí je vylepšený systém nouzového zastavení ve chvíli, kdy přestanete řídit. Superb to uměl už před faceliftem, stejně jako třeba Octavia nebo Kodiaq, nově by ale měl být schopen sám zajet ke kraji vozovky. I to jsme chtěli v Rakousku vyzkoušet, systém ale dorazí až příští rok. Superb rovněž sám zabrzdí ve chvíli, kdy budete couvat do překážky. Tak se nelekněte, až budete couvat do vysoké trávy, jak se to stalo během prezentace nám.

2.0 TDI Evo vypadá hodně úsporně 

Facelift modelu Superb znamená kromě jiného premiéru nového naftového dvoulitru Evo ve vozech značky Škoda. V ceníku tuto jednotku zatím nenajdete, protože se začne prodávat až v září. Na prezentaci už ale k dispozici byla. Škoda bude jako první nabízet variantu naladěnou na 110 kW (150 k) s pohonem předních kol a manuální nebo automatickou převodovkou. Později dorazí základní provedení (90 kW/122 k) a naopak naftový vrchol v podobě čtyřválce 2.0 TDI Evo o výkonu 147 kW (200 k).

Naftová novinka disponuje například turbodmychadlem s elektricky ovládanými lopatkami, vstřikovací tlak je zde až 2200 barů, chlazení je rozdělené na okruh pro hlavu válců a pro blok motoru, aby se motor rychleji ohřál. Lepší by mělo být také odhlučnění.

Skoda Superb Facelift (50 of 51) Motor 2.0 TDI Evo zažívá ve vozech Škoda premiéru. V kombinaci se Superbem bude dostupný od září. Nejprve dorazí verze o výkonu 110 kW
Skoda Superb Facelift (49 of 51) Superb 2.0 TDI Evo 110 kW je příjemně dynamický a především úsporný. Jezdit za pět litrů nebyl v okolí Vídně žádný problém

Na kompletní technické údaje si ještě musíme počkat, nicméně Škoda už teď uvádí alespoň maximální rychlost a akceleraci z nuly na 100 km/h. Liftback s manuální převodovkou zvládne až 221 km/h, respektive rozjezd z místa na 100 km/h za 9,1 s. Kombi je logicky o něco pomalejší. Podle prvních zkušeností se zdá, že spotřeba bude minimálně velmi zajímavá. My jsme totiž s kombíkem absolvovali cestu složenou z menší jízdy po okreskách, z dálniční jízdy rychlostí kolem tachometrových 140 km/h a z asi dvacetiminutového poskakování zácpou za 4,9 l/100 km, což je opravdu pěkný výsledek.

Škoda Superb se v rámci faceliftu zas až tolik nezměnila. Přesto ale platí, že vypadá lépe, zdá se být tišší, pohodlnější a celkově je modernější.

Ceník modernizované Škody Superb byl zveřejněn už dříve (stáhnout si ho můžete zde). Z nabídky vypadla základní varianta Active, ale to zřejmě nikoho mrzet nebude vzhledem k tomu, že loni tvořila pouze 4,6 % prodejů tohoto modelu. Plug-in hybrid dorazí až počátkem příštího roku.

superb_prehled_motoru

Vendouch (neregistrovaný)
Takovouhle spotřebu mám na octávii také a to u starého PD a to je auto dvanáct let staré......
  • Našli jste v článku chybu?