Škoda Superb iV vs. Volkswagen Passat GTE: Duel nabíjecích dvojčat, která vás chtějí odlákat od dieselu

přidejte názor

Minulý rok dorazil na trh první plug-in hybrid značky Škoda. Kromě výrazného kroku směrem k elektrifikaci domácí automobilky přinesl také spoustu otázek. Vyplatí se upřednostnit hybrid před naftou? Jak úsporný takový pohon vlastně je? A nebude náhodou lepší pořídit dvojče v podobě Passatu GTE?

Otázek je docela hodně a odpovědi nejsou jednoduché. Stručně řečeno, plug-in hybrid se vyplatí jak kdy a vhodný bude jak pro koho. Chce to docela hodně počítání. Hlavně ale musíte mít zcela přesnou představu o tom, v jakém režimu cestujete nejčastěji. Pokud se trefíte, dostanete objektivně skvělé auto vykazující doslova pohádkovou spotřebu. Rozhodování mezi Superbem a Passsatem je pak zejména o osobních prioritách a také o ceně. Takže jsme zpátky u počítání.

Kromě větší kapacity akumulátoru dostal Passat GTE v rámci loňského faceliftu také novou tvář a upravený interiér
Ve srovnání s Passatem je Superb uvnitř trochu užší, nabízí ale více v podélném směru a má větší zavazadelník

Na úvod ale ještě drobné technické opakování. Oba koncernoví zástupci střední třídy využívají identickou techniku. Jejím základem je zážehový čtyřválec 1.4 TSI, tříspojková převodovka DQ400E a v ní integrovaný synchronní elektromotor napájený li­thium-iontovým akumulátorem uloženým pod zadním sedákem. Jeho kapacita činí 13 kWh, respektive využitelná kapacita je 10,4 kWh. Pro Superb znamenala instalace plug-in hybridního systému revoluci, Passat GTE ale existoval už dříve. Loňský facelift v jeho případě přinesl pouze navýšení kapacity akumulátoru o 31 %, a tudíž větší dojezd v elektrickém režimu. Volkswagen uvádí podle normy WLTP pro testovaný sedan 56 km (u kombi to je o 2 km méně). Škoda slibuje dokonce 62 km.

Spotřeba? téměř identická

Konzumace paliva je u plug-in hybridních automobilů tím nejdůležitějším. Tabulky slibují vysoce pohádková čísla, jenže realita umí být násobně jiná. Dost záleží na režimu a stylu jízdy. V zásadě se v obou případech bavíme o rozmezí 0 l/100 km při jízdě v elektrickém režimu až třeba 9 l/100 km při jízdě po dálnici s vybitou baterií.

Jak Superb, tak Passat nabízejí možnost hrát si s akumulátorem. Kromě režimu E-Mode je k dispozici také režim Hybrid, který ale zejména na dálnici baterii postupně vybíjí. Třetí možností je pak nastavení úrovně nabití baterie, jakou má vůz při jízdě v režimu Hybrid udržovat. Dělá se to za pomoci dotykového displeje, kde máte baterii rozdělenou na deset segmentů. Vy pouze vyberete, kolik z nich má zůstat nabitých. Jak prosté, milý „Wattsone“.

Oficiálně by měl být Passat GTE rychlejší. A naše měření to potvrdilo
Škoda nasadila na poměry plug-in hybridů hodně atraktivní cenu

Přesně v takovémto režimu jsme absolvovali testovací okruh měření spotřeby. Dlouhý byl 53 km a obsahoval městskou jízdu, okresky i kousek dálnice. Podle dotankování si Passat v takovém režimu řekl o 5,6 l/100 km, Superb vykázal spotřebu vyšší o dvě deci. Hmotnost v tom ale nehledejte, protože obě auta váží v podstatě stejně. Každopádně tyto hodnoty můžeme brát jako průměr. Pro kontext, Superb Combi s motorem 2.0 TDI Evo (110 kW­/150 k) vybavený automatem dříve zajel identickou trasu za 5,2 l/100 km. S jásáním nad tím, kterak moderní diesely ukazují na zbytečnost plug-in hybridů, ale ještě chvíli počkejte.

https://autobible.euro.cz/dukladne-jsme-proklepli-novy-diesel-2-0-tdi-evo-jasne-ukazuje-ze-nafta-do-aut-stale-patri/

Superb iV i Passat GTE jsme totiž dobili a vyrazili na danou trasu znovu. Tentokrát pouze na elektřinu. Protože maximální rychlost v elektrickém režimu je 140 km/h, nebylo nutné aktivovat spalovací motor ani na dálnici. V obou případech kapacita baterie na oněch 52 km stačila, byť velmi těsně. Zpět do redakce jsme se vraceli s baterií nabitou zhruba na dvě procenta. Na rozdíl od 2.0 TDI Evo tedy je možné jezdit také se spotřebou 0 l/100 km. I v tomto režimu se ukazoval Passat GTE oproti Superbu jako nepatrně úspornější (16,9 vs. 17,3 kWh/100 km). Podle našich výsledků se zdá být elektrický dojezd zhruba 60 km vcelku reálný.

Proč nejde nádrž hned otevřít? style=soft box_color=#000000

U běžných automobilů je palivová nádrž odvětrávána přes nádobku s aktivním uhlím. Ta je následně proplachovaná čerstvým vzduchem a takto vytvořená směs palivových výparů a vzduchu je přivedena do spalovacího prostoru motoru. Vše je řešeno ventilem ovládaným řídicí jednotkou motoru. U plug-in hybridů ale nelze zaručit častý běh spalovacího motoru. Nahromaděný tlak v palivové nádrži se tak před odemknutím dvířek nádrže musí uvolnit do nádrže s aktivním uhlím, kde pak nastává konvenční proplach během následujícího režimu spalovacího motoru. K tomu dojde ve chvíli, kdy stisknete tlačítko pro otevření nádrže.

Dvířka nádrže lze proto otevřít s jistým zpožděním až po snížení tlaku na definovanou hodnotu. U Superbu iV se následně na přístrojovém panelu objeví informativní hláška o připravenosti k dotankování. Běžná doba tohoto procesu je od 0,5 do 7 s. Výjimečně ale celý proces může trvat i několik minut. Pro urychlení tankování je možné stlačit tlačítko ještě za jízdy při dojíždění k čerpacímu stojanu, a to při rychlosti 14 km/h a nižší. Po uvolnění tlaku je možné nádrž otevřít bez čekání po dobu přibližně 17 minut.
Vzhledem k vytváření přetlaku z palivových výparů fungují palivové nádrže plug-in hybridů v elektrickém režimu jako tlakové nádrže. Jsou proto buď zesílené plastové, jako např. u Superbu, Passatu či modelů Volvo, nebo jsou vyrobené z ocelového plechu (např. u BMW). Ta u Škody zvládne přetlak výparů až 320 mbar.

Koncernové plug-in hybridy pak umí být úsporné také na dálnici. S Passatem GTE jsme například urazili v hybridním režimu 35 km průměrnou rychlostí 96 km/h, přičemž spotřeba byla 6,3 l/100 km a 5,3 kWh/100 km. Z toho by se dalo při využitelné kapacitě baterie 10,4 kWh usuzovat, že se za zhruba 70 km akumulátor vybije a následně začne spotřeba rychle stoupat. I když samozřejmě záleží, zda zrovna nepotkáte třeba větší klesání. Nicméně dříve nebo později se baterie vybije a při následné rychlejší dálniční jízdě se pak snadno dostanete na 9 l/100 km. A je jedno, jestli budete sedět v Superbu, nebo Passatu. V tomto směru plug-in hybridy dieselům konkurovat vážně nemohou.

Rychlejší je Passat

Přestože se v souvislosti s plug-in hybridy mluví zejména o spotřebě, ani dynamika by neměla zůstat stranou. Celkový systémový výkon obou těchto ekologů je totiž pěkných 160 kW (218 k). Třeba Škoda vám za zcela identické peníze jako Superb iV prodá Superb 2.0 TDI s automatem, ale s výkonem 140 kW (190 k). I podle tabulek získáte pomalejší vůz (8,3 s na 100 km/h vs. 7,7 s). A je fakt, že plug-in hybridní koncernoví zástupci střední třídy jedou velmi hezky. Superb v režimu Sport, Passat v režimu GTE. Právě v tomto nastavení dostanete z plug-in hybridní jednotky to nejlepší.

Oba plug-in hybridy fungují stejně dobře. Ve prospěch Superbu nakonec rozhoduje cena

Oficiálně by měl být Passat GTE rychlejší a naše měření to potvrdilo. I rozdíl zhruba 0,3 s odpovídal tabulkám. Potěšitelným zjištěním je, že obě auta zrychlovala zhruba stejně bez ohledu na to, zda měla baterii nabitou, nebo naopak zcela vybitou. Rezerva v kapacitě je zkrátka dostatečná. Elektromotor tak má pořád z čeho brát, i když displej ukazuje nulové nabití. Teoreticky by se asi dalo dosáhnout stavu, kdy vyčerpáte i zbývající rezervu a pak by vůz výrazně zpomalil. Museli byste to ale udělat zcela úmyslně a museli byste se hodně snažit. Z pohledu běžného použití se do takového stavu na 99,9 % nikdy nedostanete.

[wpsm_comparison_table id="1279" class=""]

Dobíjení akumulátoru z běžné zásuvky zabere přibližně pět až šest hodin. V našem případě to bylo přesně 5 hodin a 40 minut. K dispozici je také možnost dobíjení výkonem 3,6 kW z wallboxu nebo veřejné dobíjecí stanice. Pak budete potřebovat tři a půl hodiny. Za kabel si ale musíte připlatit. Pro zajímavost, Volkswagen nabízí standardní domácí wallbox Moon Basic jako příplatek za 21 tisíc. Pokud neplánujete rozšířit vozový park ještě o elektromobil, bude wallbox spíše zbytečný. Plug-in hybridy se obvykle nabíjí přes noc a k tomu vám bude u iV i GTE bezpečně stačit obyčejná zásuvka.

Opět ta samá písnička

Srovnávání koncernových modelů je evergreenem tuzemské mediální scény. Protože jde o technicky identická auta, téměř vždy se nakonec rozhoduje v jiných oblastech. Plug-in hybridní varia­ce na toto téma není žádnou výjimkou. Stručně řečeno, spotřeba je stejná a dynamika nebo nabídka různých funkcí zrovna tak. Pokud se tedy rozhodnete pro registrační značky začínající písmeny EL a vašimi kandidáty bude jedno z těchto aut, patrně tím nejzásadnějším se opět ukáže být vnitřní prostor.

https://autobible.euro.cz/volkswagen-passat-variant-vs-skoda-superb-scout-koncernovy-facelift-dvakrat-jinak/

Loňský facelift logicky nic na dříve zavedených pořádcích nezměnil. Passat nabízí trochu více v loktech, Superb se svým delším rozvorem náprav dopřeje zadním cestujícím mnohem více místa v podélném směru. Ale to ještě nutně neznamená, že se budete v Passatu tísnit. Přítomnost plug-in hybridní techniky pak přináší menší zavazadelníky než u klasických variant. I když GTE poráží svého soupeře šířkou kufru, Superb nabídne více prostoru na výšku a díky karoserii liftback také podstatně lepší přístup. Tolik naměřená fakta.

[wpsm_comparison_table id="1280" class=""]

Subjektivně jsme se už poněkolikáté přesvědčili o tom, že zpracování interiéru jako takové vyznívá lépe pro Passat. Uvnitř působí zkrátka hodnotněji. Jestli ale má vaše sympatie Superb, hádat se nebudeme. GTE také pocitově vykazuje trochu lepší chování při rychlejší jízdě. Možná je to dáno tužší karoserií, možná lepší pozicí řidiče, který je blíže středu otáčení auta. Jakkoliv jsou jízdní vlastnosti kvalitní, zvyknout si musíte u obou na velmi zvláštní odezvu brzdového pedálu. Systém brzdí zejména elektromotorem a je to hodně znát. Škoda pak kontruje v případě varianty iV standardně dodávanými adaptivními tlumiči. Přestože je Passat GTE celkově dražší, za adaptivní tlumiče si budete muset připlatit 31 tisíc. Tím se dostáváme k tématu ceny, kde je nakonec rozdíl mezi těmito sourozenci asi vůbec největší.

260 tisíc ve prospěch Superbu

Můžete měřit, testovat a zkoumat všemožné detaily, když ale někomu řeknete, že jeden vůz je o 260 tisíc levnější než druhý, většina zákazníků téměř jistě dražšího soupeře automaticky odepíše. Škoda zkrátka nasadila na poměry elektrifikovaných aut v případě Superbu iV velmi atraktivní cenovku a na přímém srovnání s Passatem GTE je to jasně vidět.

Plug-in hybridní Superb koupíte ve výbavě Ambition za 891 900 Kč, zatímco nejdostupnější Passat GTE stojí 1 153 900 Kč. Jistě, Volkswagen má bohatší výbavu, jenže té nakonec není o tolik více, jak byste podle čtvrtmilionového rozdílu asi očekávali. Bez příplatku dostanete adaptivní tempomat (+12 tisíc), parkovací senzory také vpředu (+8400 Kč), couvací kameru (+9 tisíc), Lane Assist (+25 tisíc), třízónovou klimatizaci (+7 tisíc), bezklíčkové odemykání (+6 tisíc), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (+21 tisíc) nebo vyhřívání sedadel vpředu (+8000 Kč). Jak jste asi pochopili, hodnoty v závorkách vyjadřují příplatky, které si naúčtuje Škoda k výbavě Ambition.

Přestože je Passat GTE dražší než Superb iV, za digitální přístrojový štít si musíte také připlatit
Málo známou specialitou plug-in hybridů jsou upravené nádrže a systém jejich odvzdušňování

V ceníku Škody navíc najdete levnější některé prvky výbavy, za které musíte připlácet u Superbu i Passatu, jako třeba za skvělá světla Matrix LED, digitální přístrojový štít nebo tažné zařízení. Superb iV vychází výhodněji a to je jeho největší trumf. Nejen v sourozeneckém souboji, ale rovněž oproti hybridní Toyotě Camry (od 920 tisíc Kč) nebo hybridnímu Mondeu. To sice stojí stejných 891 900 Kč (navíc je to kombi), jenže jeho pohon je méně výkonný a nejde o plug-in hybrid. Pro úplnost, Volkswagen nedávno spustil limitovanou akci, v rámci které dává na Passat GTE slevu 250 tisíc.

Superb iV i Passat GTE jsou povedená auta, spojující řadu věcí do jednoho kompromisu. Jestli nehledáte jen dálničního cestovatele a dokážete si představit časté dobíjení, mohla by být plug-in hybridní koncernová technika hodně zajímavou alternativou.

Škoda Superb iV vs. Volkswagen Passat GTE: Verdikt

1. Škoda Superb iV
Plug-in hybridní Superb naplno těží ze zkušeností koncernu VW. V elektrickém režimu ujede v podstatě stejně daleko, nabízí stejně solidní dynamiku a umí být i stejně úsporný jako Passat GTE. K tomu ale přidá více místa v interiéru, a především atraktivnější cenu. Ta nakonec rozhodla v jeho prospěch.

2. VW Passat GTE
Pokud jde o exaktní data, Passat je přece jen trochu úspornější, trochu dynamičtější, nakonec dojede v elektrickém režimu o trochu dále. Jenže rozdíly jsou tak malé, že byste je subjektivně poznali jen těžko. Což nejde říci o menším zavazadelníku a větší cenovce. Právě tyto dva aspekty způsobily, že Passat nakonec prohrál, i když jen velmi těsně.

Foto: David M. Bodlák


[wpsm_comparison_table id="1278" class=""]
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?