Před několika dny se na internetu objevilo video, v němž jeden britský kolega srovnává dvě zcela nesrovnatelná auta: BMW M760Li xDrive a Škodu Superb ve vrcholné (policejní) verzi 2.0 TSI 4x4 DSG (280 k). Tohle srovnání samozřejmě zaujalo i v české kotlině, protože je zde hlavním aktérem právě Superb, takže ho převzala různá česká média. Nechali jsme se inspirovat a protože jsme obě auta také testovali a hlavně měřili, podívali jsme se do našich výsledků na přesná čísla.
Pro úplnost, modely Superb a dvanáctiválcové BMW řady 7 se v redakci přímo nesetkaly, ale obě auta jsme měli zapůjčená v létě a jejich dynamiku jsme měřili na stejném místě. Jako vždy, i tentokrát v testovaných autech seděli dva pasažéři ne úplně subtilních postav. Výsledky v tabulkách níže představují průměr nejlepších hodnot z každého směru.
Doporučujeme: Vždy vás to zajímalo, ale báli jste se zeptat: Jak zrychluje Lada Niva na asfaltu a hlíně?
BMW M760Li xDrive používá zážehový přeplňovaný dvanáctiválec o více než trojnásobné velikosti ve srovnání s vrcholnou Škodou Superb. Jeho parametry jsou 448 kW (610 k) a 800 Nm, což má oficiálně stačit ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,7 s. Maximální rychlost 250 km/h je daná omezovačem. Naproti tomu nejrychlejší Superb nabízí 206 kW (280 k), oficiální zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,8 s a nejvíce také jede 250 km/h. Navzdory posilování Octavie RS zůstává tento Superb stále nejrychlejší sériově vyráběnou Škodou v historii.
Přesto praxe tohoto konkrétního srovnání samozřejmě naprosto odpovídá předpokladům, jak dokazuje první tabulka:
Akcelerace | Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG | BMW M760Li xDrive |
---|---|---|
0-50 km/h | 2,27 s | 1,82 s |
0-100 km/h | 5,93 s | 4,03 s |
0-130 km/h | 9,28 s | 5,97 s |
0-150 km/h | 12,29 s | 7,55 s |
0-170 km/h | 15,88 s | 9,33 s |
Z naměřených údajů je vidět, že dvanáctiválcové BMW při rozjezdu trochu zaostalo za očekáváním. To mohou mít na svědomí třeba pneumatiky, přece jen rozpohybovat hodně přes dvě tuny těžkou limuzínu dá dost práce. Váhavější rozjezd BMW je vidět i v grafu nejlepších pokusů. Škoda Superb startuje z místa celkem působivě. S rostoucí rychlostí ale nemá sebemenší šanci. Systémem Launch Control disponují obě auta.
Další disciplínou je oblíbený sprint na čtvrt míle. Tabulky samozřejmě nejsou tak efektní jako video, ale zase zprostředkují daleko přesnější představu o tom, jak akcelerace probíhá a jakých výsledků jednotlivá auta dosahují. Rozdíl na metě 402,36 metrů je 2,09 s ve prospěch BMW. Ve chvíli, kdy Superb jede rychlostí 161,51 km/h, ukazuje tachometr v M760Li po přičtení chyby přes 200 km/h (přesná rychlost je 194,83 km/h). Více opět v tabulce:
Sprint na 1/4 míle | Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG | BMW M760Li xDrive |
---|---|---|
0-50 m | 79,51 km/h/4,13 s | 92,19 km/h/3,68 s |
0-100 m | 102,63 km/h/6,09 s | 121,31 km/h/5,35 s |
0-200 m | 129,29 km/h/9,18 s | 155,02 km/h/7,94 s |
0-300 m | 146,98 km/h/11,78 s | 177,66 km/h/10,11 s |
0-402,36 m | 161,51 km/h/14,17 s | 194,83 km/h/12,08 s |
Nejlepší pokus při sprintu na čtvrt míle si opět můžete prohlédnout také v grafu:
Zapomenout bychom neměli ani na disciplínu pružného zrychlení. Britští kolegové ho porovnávali trochu zvláštním způsobem, kdy jeden vůz předjížděl druhý a řidič předjížděného auta se měl pokusit prudkou akcelerací předjíždění zabránit. Nicméně přesná čísla hovoří opět naprosto jasně. V nižších rychlostech není rozdíl zas až tak dramatický, ale třeba už při akceleraci 130-150 km/h je dvanáctiválec téměř dvakrát rychlejší.
Pružné zrychlení | Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG | BMW M760Li xDrive |
---|---|---|
30-50 km/h | 0,95 s | 0,77 s |
50-70 km/h | 1,19 s | 0,84 s |
80-120 km/h | 3,85 s | 2,18 s |
130-150 km/h | 3,01 s | 1,58 s |
Poslední disciplínou jsou brzdy. Na videu zastavila dříve Škoda Superb, ovšem měření ve stylu „u této překážky začneme oba naplno brzdit“ není úplně ideální. Ve vyšších rychlostech udělá třeba o půl sekundy delší reakce konkrétního řidiče výrazný rozdíl. Bohužel my jsme při testu M760Li brzdy nezkoušeli, nicméně jako určitou náhradu můžeme použít dříve testované M550i, které je logicky oproti obří limuzíně lehčí a mělo by být pro Superb těžším soupeřem. Co nám říká tabulka?
Sprint na 1/4 míle | Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG | BMW M550i xDrive |
---|---|---|
50-0 km/h | 1,52 s/8,79 m | 1,40 s/8,91 m |
100-0 km/h | 2,78 s/34,94 m | 2,66 s/35,31 m |
130-0 km/h | 3,53 s/58,75 m | 3,52 s/59,51 m |
150-0 km/h | 4,05 s/79,14 m | 3,93 s/79,49 m |
180-0 km/h | 4,81 s/113,91 m | 4,7 s/114,67 m |
Odpověď je prostá, Superb brzdí výborně. Ve srovnání s M550i brzdí téměř stejně, takže můžeme dost dobře předpokládat, že opravdu zastaví dříve než vrcholné BMW řady 7. V tabulce si můžete všimnout zvláštnosti, kdy BMW vykazuje kratší čas, ale o něco delší brzdnou dráhu. Je to dáno tím, že vůz brzdí o něco intenzivněji, ale na posledních metrech uklouzne. Rozdíly jsou ovšem tak malé, že je můžeme přičíst na vrub chybě měření.
Celé toto porovnání nabízíme spíše pro pobavení, protože ani náhodou nejde o porovnatelná auta. Říci, že rozdíly ve zrychlení nejsou tak velké, aby obhájily mnohamilionový cenový rozdíl, by bylo hodně velké zjednodušení. Kdyby totiž BMW M760Li vezlo výbavu Superbu, asi by zrychlovalo mnohem lépe, a naopak. Kdyby Škoda dostala do interiéru všechna ta masážní křesla, aktivní stabilizátory, vzduchové pružiny, tablety a další věci, výsledek by byl také trochu jiný.
Každopádně tento článek můžete brát jako ochutnávku plnohodnotného redakčního testu BMW M760Li xDrive, který už připravujeme. Původní video britských kolegů najdete zde: