Po prezentaci základního provedení modernizované Škody Octavia přišla další prezentace, tentokrát zaměřená na vrcholné verze RS a Scout. Kromě přepracované přední části žádné další opravdu revoluční změny nečekejte. Hlavní novinky jsou shodné se základní variantou, takže vás místo zdlouhavých úvodů odkážeme na náš starší článek:
Škoda Octavia 2017 je zkouškou odvahy (první jízdní dojmy)
Také Octavia RS a Scout dostala upravený podvozek s rozšířeným rozchodem zadních kol (+30 mm), i zde nově najdete modernější multimediální systémy, nové asistenty a tak dále. Zásadních novinek, které by se týkaly vyloženě variant Scout a RS, mnoho není. V případě sportovní verze jde především o lehce zvýšený výkon zážehového čtyřválce, u provedení Scout teď v základní výbavě najdete například režim Offroad a nebo nepatrně zvětšený nájezdový úhel vzadu. Obě verze jsme si poprvé vyzkoušeli v okolí rakouského Pachfurthu.
Octavia RS jezdí výborně
Škoda Octavia RS byla už před faceliftem minimálně velmi dobrým automobilem. Jistě, můžeme polemizovat o tom, jak moc je to vlastně sportovní auto a jak moc si zaslouží zkratku RS, když stejné označení nese pomalu supersportvní hachback Ford Focus RS, ale to nechme stranou. Octavia RS je o zajímavé kombinaci prostorného interiéru, denní použitelnosti a možnosti velmi svižného svezení. S faceliftem byla právě tahle stránka věci ještě dále zvýrazněna.
Mohou za to dvě změny. Do nabídky se konečně dostaly adaptivní tlumiče DCC, takže může být Octavia RS při běžném cestování trochu houpavější. Nárůst výkonu zážehového přeplňovaného čtyřválce o 7 kW (10 k) na konečných 169 kW (230 k) zase trochu vylepší dynamiku. Základní Octavia RS se v podstatě dostala tam, kde před tím byla Octavia RS 230, jenže nemá elektronicky řízený přední diferenciál VAQ. Vystačit si musí pouze s elektronickou náhražkou v podobě systému XDS+.
Doporučujeme: Jak zrychluje čtyřoký vrchol? Změřili jsme akceleraci všech verzí nové Škody Octavia RS
V Rakousku jsme si mohli vyzkoušet modernizovanou Octavii RS jak na běžných cestách, tak na miniaturním okruhu. Od mého posledního setkání se starší variantou už nějaký ten rok uplynul, takže bych lhal, kdybych vám sděloval své postřehy o tom, jak teď nová Octavia RS podstatně lépe zatáčí a daleko lépe jede. Nicméně to neznamená, že by šlo o špatné auto. RS funguje v podstatě pořád stejně dobře, jako tomu bylo dříve. Pokud by se nám dostalo přímého srovnání, je dost dobře možné, že se posun vpřed opravdu ukáže.
Subjektivně bych si troufal tvrdit, že nové základní RS má výraznější zvuk. Adaptivní tlumiče pak v komfortním nastavení překvapí tím, jak měkce jsou naladěné. Na našem malém okruhu se s Octavií RS dalo pěkně svézt, ale ostré zatáčky v kombinaci s vyšším výkonem na druhou stranu zdůraznily, jak moc zde chybí diferenciál VAQ na přední nápravě. RS má sice adaptivní tlumiče a rozšířenou zadní nápravu, potkat nedotáčivost v zatáčkách je přesto ten nejmenší problém. Ale jak už jsme si řekli, základní RS je spíše o univerzálním charakteru než o tom, že by to měl být čistokrevný sportovní vůz. K němu bude mít blíže RS 245. Tato varianta se časem dočká vlastní mezinárodní prezentace. V Rakousku jsme se s ní nesvezli.
2.0 TSI (Combi) | 2.0 TSI DSG (Combi) | 2.0 TDI (Combi) | 2.0 TDI DSG (Combi) | 2.0 TDI DSG 4x4 (Combi) | |
---|---|---|---|---|---|
Objem motoru (cm3): | 1984 | 1984 | 1968 | 1968 | 1968 |
Maximální výkon (kW/k): | 169/230 | 169/230 | 135/184 | 135/184 | 135/184 |
Nejvyšší točivý moment (Nm): | 350 | 350 | 380 | 380 | 380 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 6,7 (6,8) | 6,8 (7,0) | 7,9 (8,0) | 7,9 (8,0) | 7,6 (7,7) |
Maximální rychlost (km/h): | 250 (247) | 249 (245) | 232 (230) | 230 (228) | 228 (224) |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km): | 6,5 (6,5) | 6,6 (6,6) | 4,5 (4,5) | 4,9 (4,9) | 5,1 (5,1) |
Dieselových Octavií RS se zvyšování výkonu netýká, takže zde je změn minimum. Je mi jasné, že spojení kombi/diesel/automat/sportovní vůz v některých vyvolá pomalu nenávist, jenže smysl to dává. Ostatně je to prakticky stejné, jako u Octavie Scout. Pouze zde vyměníte lepší chování v lehkém terénu za lepší chování při rychlé jízdě. Paradoxem je, že na malé trati v Pachfurthu byla snad vůbec nejlepší variantou právě Octavia Combi RS s pohonem všech kol, dieselem a automatem, protože zvládala výjezdy z utažených zatáček logicky lépe než výkonnější předokolka, která zde navíc neměla dost prostoru k tomu, aby svůj výkon naplno prodala.
Celkově je Octavia RS i po faceliftu velmi dobrý vůz. Díky adaptivním tlumičům bylo přidáno na univerzálním charakteru a vyšší výkon nepatrně vylepšil dynamiku. A mimochodem, něco se stalo. Po dnu stráveném ve společnosti RS a Scoutů se mi ta nová příď začala líbit, respektive mi najednou připadá starší verze hrozně nudná.
Nový Scout se v terénu zřejmě neztratí
Modernizovaná Škoda Octavia Scout je stále dostupná se zážehovou osmnáctistovkou TSI a s dvoulitrovými diesely o výkonech 110 kW (150 k) a 135 kW (184 k). Pohon všech kol je standardem. Samozřejmě pořád platí, že má vůz oproti klasické variantě zvýšený podvozek (+30 mm), paket pro špatné cesty, plasty kolem karoserie a tak dále.
Doporučujeme: Škoda Octavia RS 245 je nejrychlejší Octavia v historii, na 100 km/h zrychlí za 6,6 s
S novým Scoutem jsme vyrazili na uměle vytvořeno terénní trať. Křížení náprav nebo boční náklon a sjíždění prudkého svahu vypadalo hodně efektně, ale ani po této zkušenosti bych se neodvážil tvrdit, že šlo o něco překvapujícího a že Scout zvládne těžký terén. Ostatně na stejných překážkách jsme před lety jezdili s dosluhující Škodou Yeti a také neměla nejmenší problém. Nicméně to nevadí, Scout přece není žádný terénní vůz.
Stejně jako dříve vám v terénu bude pomáhat zejména elektronika, tedy přibrzďování protáčejících se kol nebo asistent pro sjíždění prudkých svahů. Standardně je dispozici i režim jízdy Offroad, který upraví odezvu na plyn, řazení převodovky, aktivuje asistent sjíždění prudkých svahů nebo nastavení světlometů.
1.8 TSI DSG 4x4 | 2.0 TDI 4x4 | 2.0 TDI DSG 4x4 | |
---|---|---|---|
Objem motoru (cm3): | 1798 | 1968 | 1968 |
Maximální výkon (kW/k): | 132/180 | 110/150 | 135/184 |
Nejvyšší točivý moment (Nm): | 280 | 340 | 380 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 7,8 | 9,1 | 7,8 |
Maximální rychlost (km/h): | 216 | 207 | 219 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km): | 6,8 | 5,0 | 5,1 |
Octavia Scout už dříve vynikala především komfortně nastaveným podvozkem, což jí samozřejmě zůstalo. Protože jsem základní verzí modernizované Octavie zatím v reálném provozu nejel, nemohu říci, zda se zvýšený mladoboleslavský kombík stále chová na nerovnostech výrazně lépe ve srovnání s klasickou Octavií, ale mohu potvrdit, že jízda po rozbitých cestách mu jde více než dobře.
Příliš se nezměnily
Pokud odhlédneme od věcí týkajících se i základní Škody Octavia, pak se verze Scout a RS příliš nezměnily. A to je dobře, protože stále můžeme říci, že fungují výborně. Oproti staršímu provedení dostanou zájemci více pohodlí a ta tolik diskutovaná rozdělená světla vpředu.
Další podrobnosti o nové Octavii Scout a Octavii RS si můžete přečíst v přiložených tiskových mapách: