Škoda Enyaq Coupé RS iV není nejrychlejší, ale je pohodlná a vypadá opravdu dobře (první jízdní dojmy)

přidejte názor
  • Škoda Enyaq Coupé RS iV je nejvýkonnější model značky v historii. Titul toho nejrychlejšího ale pořád drží „policejní“ Superb 

  • RS se od provedení 80x nijak dramaticky neliší. Baterie i oba motory jsou stejné 

  • Podvozek dostal decentní změny. Kromě úpravy DCC došlo také na rozšířený rozchod kol na obou nápravách 

  • Enyaq Coupé RS iV je překvapivě pohodlný a jízdně schopný, skutečně sportovní jízda ale ukáže hendikep v podobě vysoké hmotnosti 

  • Velkou novinkou je pozměněný software, který lze dodatečně nahrát i do existujících vozů

  • Starší exempláře ale aktualizací nezískají všechny funkce, jaké nabízí letošní Enyaq a Enyaq Coupé

Poprvé jsme si vyzkoušeli novou Škodu Enyaq Coupé RS iV. K tomuto modelu se váže mnoho zajímavostí. Je to nejvýkonnější model, jaký kdy Škoda zákazníkům nabídla. Je to také nejdražší vůz (pokud nebudeme počítat závodní Fabie), je to vrchol modelové řady Enyaq a podle některých i nejhezčí Škoda současné produkce. Kromě toho jde o první elektromobil spadají do rodiny RS. Jaká je tato novinka v praxi?

První elektrické RS svým způsobem nepřináší žádnou revoluci. Stejně jako Kodiaq RS nebo Octavie RS se pohybuje na hranici mezi civilními a sportovními automobily. Spíše než stroj určený pro skutečně rychlou jízdu očekávejte efektně vypadající cestovní vůz s nadprůměrnou dynamikou a podvozkem umně kombinujícím stabilitu ve vyšších rychlostech a komfort.

https://autobible.euro.cz/skoda-opet-nabidne-kupe-jmenuje-se-enyaq-coupe-iv-a-na-trh-prichazi-jako-uplne-prvni-elektricke-rs/

Civilnější zaměření poznáte už na první pohled. Škoda sice přidala některé drobnosti v podobě výrazněji tvarovaného předního nárazníku nebo zelené barvy karoserie Mamba, když ale vedle sebe postavíte 80x Sportline a RS, zjistíte, že na pohled jsou obě auta v podstatě identická. To samé nakonec platí o interiéru. Také Sportline může mít výborně tvarovaná sedadla s masáží a integrovanou opěrkou hlavy, stejně jako tříramenný volant. Sem tam na vás vykoukne znak RS, jinde zase nějaká ta imitace karbonu.

To hlavní „pod kapotou“

Největším rozdílem RS oproti 80x je vyšší systémový výkon a točivý moment. Akumulátory i oba elektromotory jsou stejné. Software ale pustí v případě RS výkon na 299 koní a točivý moment na 460 Nm. Nárůsty to nejsou úplně zásadní, ale subjektivně je asi poznáte. Nejvyšší rychlost je 180 km/h, což je opět dílem software. Všechny ostatní verze Enyaqu jedou maximálně 160 km/h, přestože i ony by mohly jezdit o 20 km/h více.

Technici mnoho prostoru při ladění podvozku nedostali. Základní komponenty se neměnily. Enyaq Coupé RS iV standardně používá pasivní sportovní podvozek snížený o 15 mm vpředu a o 10 mm vzadu. Za příplatek dostanete adaptivní tlumiče DCC. Právě jejich software je v případě RS jiný. Mladoboleslavští ladiči pak změnili také software posilovače řízení. To by mělo být tužší. Pohled do tabulek odhaluje ještě jednu zajímavou změnu, o které se Škoda kupodivu v žádných svých materiálech nezmiňuje. Rozchod kol verze RS byl vpředu zvětšen o třináct a vzadu o osm milimetrů.

Standardem pro RS je svítící přední maska a výraznější přední nárazník. To hlavní se ale ukrývá pod povrchem
Pro srovnání Enyaq Coupé iV v provedení 80. Na první pohled mnoho rozdílů asi nenajdete. RS má stejně jako Sportline některé detaily černé

Ani brzdová soustava se nezměnila, což je možná škoda. Přece jen by si takto těžký elektromobil se sportovními ambicemi ostřejší brzdy zasloužil. Je to trochu paradox, ale historicky nejsilnější Škoda má na zadní nápravě bubnové brzdy. Ano, teoreticky nejsou výkonnější brzdy potřeba, protože si vůz pomáhá rekuperací, jenže v praxi je speciálně u RS při sportovní jízdě hmotnost na brzdách dost znát. Brzdy navíc nepůsobí úplně neunavitelným dojmem.

Komfort především

Škoda už v minulosti mnohokrát dokázala, že i svá sportovní auta ladí na tuzemské silnice. Ve výsledku rychlé Škodovky nabízejí vynikající kompromis mezi sportovní jízdou a komfortem běžného cestování. Enyaq Coupé RS jde stejným směrem. Možná, a je to logické, přece jen o něco více než ostatní eresa upřednostňuje pohodlí.

https://autobible.euro.cz/skoda-enyaq-iv-prekvapila-v-testu-dojezdu-ctyrkolka-ujela-delsi-vzdalenost-nez-zadokolka-i-kdyz-tabulky-slibuji-opak/

V Itálii jsme zkoušeli automobily postavené na adaptivních tlumičích DCC. Ty jednoznačně překvapily komfortem a schopností pohlcovat nerovnosti, přestože stály na obřích kolech o velikosti 21 palců. Režim komfort znamená celkem houpavý charakter a příjemně měkký je podvozek i v nastavení Sport. Jízdním vlastnostem to neubírá. Hmotnost je ideálně rozložena mezi nápravy a těžiště je díky akumulátorům v podlaze nízko. Podmínkou je ale hladká vozovka. Pak si nechá Enyaq Coupé RS iV líbit opravdu hodně. Přesně se vede, příliš se nenaklání, vzhledem ke své hmotnosti je příkladně neutrální a nedotáčivosti vzdoruje minimálně se ctí. Na šotolině nebo na mokru umí naznačit i přetáčivý smyk.

Stinnou stránkou tohoto nastavení je situace, kdy jedete rychle po nerovné silnici. Série příčných nerovností dokáže těžkou a přece jen pořád docela vysokou karoserii hodně rozhoupat. Neberte to ale jako výtku. Naopak je určitě dobře, že se automobilka nesnažila postavit za každou cenu sportovní auto s přehnaně tuhým podvozkem. Jakmile zvolníte, z Enyaqu Coupé RS se stane pohodlný cestovní vůz s příjemným interiérem, bohatou výbavou a sympatickým dojezdem.

Nový software, nové možnosti 

Elektrické RS přineslo na trh karoserii kupé nabízenou kromě nejsilnější motorizace také jako 80x, jako zadokolku 80 a jako levnější šedesátku s kompaktnější baterií (62 kWh). Kromě menšího prostoru pro hlavy zadních cestujících a nepatrně menšího objemu zavazadelníku se žádné dramatické novinky oproti staršímu Enyaqu nekonají. Faktem ovšem je, že karoserie kupé tomuto modelu velmi sluší. Hlavně s výrazně oranžovou barvou, kterou Škoda použila pro uvedení nové Fabie.

Enyaq Coupé pak přinesl do praxe také nový software. U Škody ho označují zkratkou ME3. Na první pohled nepatrná změna je ve skutečnosti velice důležitá, protože se týká prakticky všech řídicích jednotek. Kvůli tomu ostatně musí existující kusy modelu Enyaq pro aktualizaci do servisu, ačkoliv vůz umí provést aktualizaci na dálku. Přechod od současného software na ME3 údajně trvá 7,5 hodiny, během kterých je vůz nepojízdný.

Zpracování interiéru je u vyšších výbav Škody Enyaq obecně na hodně vysoké úrovni. RS přidá výborná sportovní sedadla, tříramenný volant a některé další drobnosti
Režim Traction pro jízdu po nezpevněném povrchu je jednou z dílčích novinek vylepšeného software. Podstatnější změnou je třeba zvýšení nabíjecího výkonu

ME3 přináší drobnější změny v podobě upravené grafiky multimediálního systému, ale také důležitější novinky, jako je zvýšený výkon dobíjení na 120 kW (u verze 60), respektive 135 kW pro vozy s největší dostupnou baterií. Zároveň přichází také zajímavý parkovací asistent umožňující ukládat konkrétní parkovací místa.

Vůz si pamatuje posledních 50 m trasy vedoucí na konkrétní místo tak, jak tam poprvé zajel řidič. Po uložení už při dalším parkování řidiči automaticky nabídne možnost, že převezme řízení a následně tam zajede stejně, jak to napoprvé udělal řidič. Tento pokročilý parkovací asistent se ale týká pouze nově vyrobených automobilů. Existující kusy ho nezískají ani po aktualizaci, protože Škoda dříve dávala do Enyaqu maximálně osm parkovacích senzorů a tento asistent jich vyžaduje dvanáct. U již vyrobených kusů by se tedy musel měnit i hardware.

Cena není nejnižší 

Jedno z mnoha „nej“ Škody Enyaq Coupé RS iV se týká také ceny. Automobilka si za své první elektrické RS řekne minimálně 1 559 900 Kč. Pravda, výbava není chudá, výkon je velice solidní a auto vypadá opravdu dobře, přesto je to částka dosti ambiciózní hlavně vzhledem ke konkurenci.

Designově se elektrické SUV/kupé opravdu povedlo. V médiích je aktuálně k vidění zejména Enyaq RS v křiklavě zelené, možná ještě více mu ovšem sluší tahle oranžová. Ta sloužila jako „prezentační“ barva nové Fabie

Kia vám totiž prodá ještě rychlejší EV6 s pohonem všech kol, sportovní výbavou GT-Line, výkonem 325 koní, točivým momentem 605 Nm a rychlejším dobíjením za 1 481 980 Kč. Za úvahu také stojí, zda místo RS nesáhnout po 80x Sportline. Ušetříte 160 tisíc, dostanete delší dojezd a nakonec ani ta dynamika nebude o mnoho horší.

První elektrické RS je bezpochyby povedeným automobilem, ovšem s velmi vysokou cenovkou. Až čas ukáže, jestli takovou cenu budou zákazníci ochotní akceptovat. V současnosti je ale důležitější, aby se podařilo nahradit kabelové svazky z ukrajinské produkce. Kvůli ním byla zastavena výroba tohoto elektromobilu a ze stejného důvodu je také ohroženo plánované představení Škody Enyaq se základní karoserií SUV a motorizací RS. To mělo původně dorazit letos na podzim.

[wpsm_comparison_table id="1416" class=""]

Foto: Lukáš Dittrich

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?