Kdo by to byl řekl – malý off-road s nápadně hranatým designem, místem sotva pro čtyři cestující a miniaturním kufrem má u evropských řidičů nebývalý úspěch. A to tak velký, že japonská továrna ve městě Kosai nestíhá uspokojovat poptávku. Aktuálně se proto na nové auto čeká velmi dlouho. „Čekací doba na Suzuki Jimny je minimálně rok. Ale nemůžu vám přesně říci, jak dlouho byste čekal, když byste si auto objednal dnes. To není jasné,“ říká mluvčí českého zastoupení japonské automobilky Dominika Baborská.
Právě kvůli dlouhému čekání jsou skladová auta považovaná za vzácnost a prodejci se na tom snaží vydělat. Aktuálně jediné auto, které je k dostání ihned, stojí v pražském showroomu společnosti Emil Frey. Za model s manuální převodovkou v lepší výbavě Elegance chce firma 739 900 korun. Totožné auto objednané z továrny by přitom vyšlo na 468 900 korun. „Skladovka“ je tak o 58 procent dražší.
Podobná situace je i v jiných evropských zemích. Například v Německu se skladové Suzuki Jimny s automatickou převodovkou a v lepší výbavě prodávají za částky okolo 30 tisíc eur, tedy asi 754 tisíc korun. Ve Španělsku se dá obdobný model sehnat za 22 tisíc eur, což je 553 tisíc korun. Nedostatek vozů tak teoreticky otevírá cestu pro překupníky.
Půjde pryč kvůli emisím?
A může být hůř. Podle informace magazínu Autocar Suzuki svůj populární model z evropského trhu dočasně stáhne. Údajně právě proto, že je tak oblíbený. Pokud by se totiž prodával ve velké míře jako dosud, zvýšil by tím automobilce průměr emisí CO2, který bude od roku 2021 Evropská unie tvrdě penalizovat. Japonci zatím nemají širokou nabídku jiných aut s nízkou spotřebou, kterou by mohli zájem o Jimny vykrýt.
Hranatý off-road využívá atmosférický benzinový čtyřválec K15B, jenž nemá žádnou formu elektrifikace. I proto vykazuje ve spojení s manuální převodovkou emise 154 gramů CO2 na kilometr a s automatem dokonce 170 gramů. Tak vysoké hodnoty z něj dělají na některých trzích poměrně nedostupné auto. Například ve Francii by si musel majitel vozu připlatit téměř 170 tisíc korun na emisní dani, v Rakousku by se cena vozu zvedla podobnou daní o 16 procent.
Suzuki proto přišlo s nejjednodušším řešením. Jimny sice z Evropy stáhne, ale pošle za něj náhradu v podobě varianty spadající do kategorie lehkých užitkových vozidel. Ta bude jen dvoumístná, dostane pravděpodobně karoserii bez prosklené zadní části a další drobnější úpravy. Na užitkové vozy se totiž přísné emisní normy nevztahují. Později se má pak Jimny vrátit znovu v osobní verzi, tentokrát ho už ale bude pohánět hybridní motor, jenž bude vykazovat mnohem lepší spotřebu, minimálně tu tabulkovou.
Kdy ke stažení Jimny z trhu dojde, není jasné. České zastoupení Suzuki zatím o ničem neví. „Tuto informaci nemáme. Nedostali jsme ani žádnou takovou zprávu z ústředí v Maďarsku. Proto ji ani nemůžeme komentovat,“ vysvětlila Dominika Baborská. Česká pobočka podle ní objednávky na nové Jimny přijímá. Loni se podle statistiky Sdružení dovozců automobilů zaregistrovalo 65 aut.