Jedním z hlavních problémů elektromobilů je nedostatečná infrastruktura. Čím víc ale bude postaveno dobíjecích stanic, tím častěji se bude objevovat další potíž. Rozvodná síť má své limity. I když postavíte třeba tři 250kW stanice vedle sebe, reálně by se mohly všechny v jeden moment připojené elektromobily nabíjet pomaleji, protože limitem budou právě vodiče v základní rozvodné síti. Zvýšení jejich kapacity je extrémně drahé a navíc provozovateli přináší další náklady v podobě nutnosti platit za rezervovaný příkon a případně platit další poplatky ve chvíli, kdy ho plně nevyužije. Jedno z možných řešení tohoto problému představují záložní zdroje využívající staré baterie. Dnes byla ale poprvé v České republice odhalena ještě další alternativa. Neukládá elektrickou energii do baterií, ale mění ji na energii kinetickou.
Nabíjecí stanici využívající deset setrvačníků o hmotnosti 150 kg rotujících ve vakuu má na svědomí izraelská společnost Chakratec, se kterou Škoda nedávno navázala spolupráci. Systém využívá elektrickou energii stávající rozvodné sítě k roztočení setrvačníků. Ve chvíli, kdy se k nabíjecí stanici připojí elektromobil, mění se kinetická energie zpět na elektrickou, čímž lze dočasně zvýšit výkon dostupný ze sítě až na dvojnásobek. Škoda tuto stanici odhalila v pražských Letňanech v rámci výstavy e-salon. Fungovat zde ale bude i po skončení akce coby pilotní projekt. Na světě jsou zatím tři taková zařízení včetně toho umístěného v Letňanech. Dobíjet z něj budete moci svá auta zatím zdarma. Po nabití auta potřebuje pražské zařízení zhruba 45 minut, aby se znovu setrvačníky roztočily na maximální rychlost.
Pro Škodu jde o druhý pilotní projekt podobného charakteru. Nedávno byl představen v pražské Podbabě záložní zdroj, na kterém pracuje přímo automobilka. Využívá staré baterie, které se postupně pomalu dobíjí ze sítě a ve chvíli, kdy je potřeba dobít vůz, umožňují výkon nabíjení zvýšit. Stejně tak zdroj pracuje jako záloha pro celou budovu dealerství Auto Podbabská v momentech, kdy se z nějakého důvodu zvýší spotřeba elektřiny. Dělo se tak třeba v létě kvůli nutnosti zapnout v budově klimatizaci.
Za setrvačník lze v principu považovat každé rotující těleso. V autech ho známe jako těžký kotouč na konci klikové hřídele, jehož účelem je překonávat pasivní odpory motoru a zvyšovat tak rovnoměrnost jeho chodu. Setrvačník mívá po obvodu ozubení, protože právě přes něj se motor při spouštění roztáčí startérem. Zejména v moderních turbodieselech se často používá setrvačník dvouhmotový, který motoristé znají jako jeden z nejběžnějších servisních strašáků u ojetin.
Chakratec uvádí, že jeho řešení pracující s kinetickou energií bude mít vyšší životnost. Hovoří se až o dvaceti letech. Jednoduše proto, že baterie ztrácejí postupným nabíjením a vybíjením kapacitu. Tím spíš, když by šlo o vysloužilé akumulátory. Kinetic Power Boost, jak se zařízení jmenuje, pak rovněž nepotřebuje tolik drahých kovů a různé chemikálie. Teoreticky by se tak mohlo relativně jednoduše realizovat rychlodobíjení i na odlehlých místech.
Další stanice podobného typu by měly být postaveny v závislosti na výsledku pilotního projektu.