Setrvačník nemusí být jen součást motoru. Lze s ním i nabíjet elektroauta, ukazuje Škoda

3 nové názory
Autor: Redakce
  • Škoda ve spolupráci se společnostmi Chakratec a PRE představuje unikátní dobíjecí stanici 

  • Novinka využívá sadu setrvačníků, díky kterým lze nabíjet vysokými výkony i v místech, kde rozvodná síť nemá potřebnou kapacitu 

  • Totéž lze řešit také záložním zdrojem využívajícím staré akumulátory. Setrvačníky by ale měly být levnější a měly by mí vyšší životnost 

Jedním z hlavních problémů elektromobilů je nedostatečná infrastruktura. Čím víc ale bude postaveno dobíjecích stanic, tím častěji se bude objevovat další potíž. Rozvodná síť má své limity. I když postavíte třeba tři 250kW stanice vedle sebe, reálně by se mohly všechny v jeden moment připojené elektromobily nabíjet pomaleji, protože limitem budou právě vodiče v základní rozvodné síti. Zvýšení jejich kapacity je extrémně drahé a navíc provozovateli přináší další náklady v podobě nutnosti platit za rezervovaný příkon a případně platit další poplatky ve chvíli, kdy ho plně nevyužije. Jedno z možných řešení tohoto problému představují záložní zdroje využívající staré baterie. Dnes byla ale poprvé v České republice odhalena ještě další alternativa. Neukládá elektrickou energii do baterií, ale mění ji na energii kinetickou.

Nabíjecí stanici využívající deset setrvačníků o hmotnosti 150 kg rotujících ve vakuu má na svědomí izraelská společnost Chakratec, se kterou Škoda nedávno navázala spolupráci. Systém využívá elektrickou energii stávající rozvodné sítě k roztočení setrvačníků. Ve chvíli, kdy se k nabíjecí stanici připojí elektromobil, mění se kinetická energie zpět na elektrickou, čímž lze dočasně zvýšit výkon dostupný ze sítě až na dvojnásobek. Škoda tuto stanici odhalila v pražských Letňanech v rámci výstavy e-salon. Fungovat zde ale bude i po skončení akce coby pilotní projekt. Na světě jsou zatím tři taková zařízení včetně toho umístěného v Letňanech. Dobíjet z něj budete moci svá auta zatím zdarma. Po nabití auta potřebuje pražské zařízení zhruba 45 minut, aby se znovu setrvačníky roztočily na maximální rychlost.

Dealerství Škoda v době elektrické: Záložní zdroj, dobíjecí stanice a karanténa pro nabourané elektromobily
Přečtěte si také:

Dealerství Škoda v době elektrické: Záložní zdroj, dobíjecí stanice a karanténa pro nabourané elektromobily

Pro Škodu jde o druhý pilotní projekt podobného charakteru. Nedávno byl představen v pražské Podbabě záložní zdroj, na kterém pracuje přímo automobilka. Využívá staré baterie, které se postupně pomalu dobíjí ze sítě a ve chvíli, kdy je potřeba dobít vůz, umožňují výkon nabíjení zvýšit. Stejně tak zdroj pracuje jako záloha pro celou budovu dealerství Auto Podbabská v momentech, kdy se z nějakého důvodu zvýší spotřeba elektřiny. Dělo se tak třeba v létě kvůli nutnosti zapnout v budově klimatizaci.

Setrvačník v autech style=soft box_color=#1DACE8

Za setrvačník lze v principu považovat každé rotující těleso. V autech ho známe jako těžký kotouč na konci klikové hřídele, jehož účelem je překonávat pasivní odpory motoru a zvyšovat tak rovnoměrnost jeho chodu. Setrvačník mívá po obvodu ozubení, protože právě přes něj se motor při spouštění roztáčí startérem. Zejména v moderních turbodieselech se často používá setrvačník dvouhmotový, který motoristé znají jako jeden z nejběžnějších servisních strašáků u ojetin.

Chakratec uvádí, že jeho řešení pracující s kinetickou energií bude mít vyšší životnost. Hovoří se až o dvaceti letech. Jednoduše proto, že baterie ztrácejí postupným nabíjením a vybíjením kapacitu. Tím spíš, když by šlo o vysloužilé akumulátory. Kinetic Power Boost, jak se zařízení jmenuje, pak rovněž nepotřebuje tolik drahých kovů a různé chemikálie. Teoreticky by se tak mohlo relativně jednoduše realizovat rychlodobíjení i na odlehlých místech.

Další stanice podobného typu by měly být postaveny v závislosti na výsledku pilotního projektu.

Splestule (neregistrovaný)
Trochu odbehnu od tematu, ale prece jen: kdyz uz zminuji skodu, mam jednoduchy dotaz. Kdyz postavili novou fabriku na baterie a novy auto na baterie, proc pouzili 20 let starou technologii Li-ion s mnoha nedostatky a nikoli neco novejsiho napr. v podobe LTO nebo i ceskymi HE3DA. Obe technologie zvladnou 10-50x vic nabijecich cyklu, 5x rychlejsi nabiti, a hlavne NEHORI.
Ficus (neregistrovaný)
Co tím chtěl básník říct ? Že umí kopírovat, a tím tedy tlachat po internetu ?
Engineer (neregistrovaný)
Energetici říkají, že stávající síť zvládne bez problémů stovky tisíc aut a naopak jejich nabíjení přes noc je pro síť prospěšné. Cituji článek z novinky.cz, 12.2.2018, Česko masové dobíjení elektromobilů zvládne, tvrdí energetici: Očekává se totiž, že lidé budou auta dobíjet hlavně přes noc, kdy je jinak poptávka po elektřině nízká. „Dá se říci, že nabíjení elektromobilů pomáhá vyrovnat zatížení elektrické sítě,“ řekl Právu manažer E.ON zodpovědný za elektromobilitu Miloslav Fialka. Ani při výrazném nárůstu počtu elektromobilů nebude pro jejich nabíjení nutné stavět nové kapacity. „Naše výpočty říkají, že spotřeba zhruba v řádu stovek tisíc až jednoho miliónu aut se z hlediska spotřeby elektřiny v České republice projeví pouze v jednotkách procent. Samotná elektromobilita tedy nebude v budoucnosti klást nároky na výstavbu nových energetických kapacit,“ řekl Právu mluvčí ČEZ Martin Schreier.
  • Našli jste v článku chybu?