Na šéfovi automobilky Tesla Elonu Muskovi nenechávají jeho protivníci z jiných automobilek nit suchou. Před několika týdny prohlásil vysoce postavený manažer koncernu General Motors o slibovaném autonomním řízení Tesly Model 3, že „jsou to jen kydy“ (slušně řečeno) a zpochybnil, že vůbec bude vůz v dohledné době schopný plně autonomní jízdy.
Doporučujeme: Elektrický srovnávací test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh
Nyní se do Tesly obul šéf koncernu VW Matthias Müller. Na fóru v německém Passově si vůbec nebral servítky:
„Nyní ale musím říci nekolik slov o Tesle. S veškerým respektem, jsou tu někteří mistři světa ve velkých prohlášeních a já nechci nikoho jmenovat. Jsou tu také automobilky, které prodají sotva 80 000 aut za rok. A pak jsou tu automobilky jako Volkswagen, které prodají 11 milionů aut ročně a vygenerují zisk 13 až 14 miliard eur. Jestli jsem správně informován, Tesla každý kvartál vyhodí z okna stovky milionů dolarů a nelítostně propouští stovky zaměstnanců. Společenská odpovědnost? Ale prosím vás! Neměli bychom se nechávat unést a srovnávat jablka a hrušky.“ Záznam v němčině si můžete pustit na videu:
Ortodoxní uctívači génia Elona Muska budou určitě nesouhlasit a vyzývat šéfa Volkswagenu, aby si při slovech o společenské odpovědnosti nejprve zametl před vlastním prahem. Na druhou stranu je potřeba připomenout, že Muskovo impérium vyrostlo jen díky mimořádně štědrým dotacím, které například podle dřívějších informací LA Times dosahují téměř 5 miliard dolarů ročně.
Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí
On se automobilkám ten byznys s elektromobily dělá o něco jednodušeji, když máte proti konkurenčním výrobcům a výrobkům výhodu ve velmi štědrých dotacích. V USA dosahují až 7500 dolarů na každé auto. K tomu se ještě přidávají dotace v jednotlivých státech. Jakmile ale úřady zatnou dotacím tipec, najednou elektromobily na odbyt nejdou, jak ukázal letošní příklad z Hongkongu.
V Kalifornii, domovském státě Tesly, chtějí zavádět další zvýhodňování elektromobilů, které zaplatí daňoví poplatníci. Jelikož brzy federální dotace pro Teslu skončí, stát chce dorovnávat vyšší cenu elektromobilu „ze svého“, tedy přesněji z kapes poplatníků. J V případě menších elektromobilů může jít o dotaci ve výši několika tisíc dolarů, ale u Tesly může dosahovat 30 až 40 000 dolarů.
Doporučujeme: Na každém elektromobilu Chevrolet Bolt prodělá GM 200 000 Kč. Přesto se vyplatí
Kalifornské návrhy otevřeně kritizuje třeba republikánský senátor Andy Vidak. Serveru Business Insider řekl, že stát Kalifornie chce dotovat miliardářovu společnost (Teslu) a milionáře, kteří si chtějí kupovat tyhle elektromobily jako módní doplněk. Na dotace se jim ale skládají všichni včetně lidí z nízkopříjmových skupin, kteří by nově platili v přepočtu o tři koruny vyšší cenu za litr benzínu (právě vyšší zdanění benzínu má sloužit jako dodatečný zdroj příjmů), aby si mohl někdo bohatý koupit luxusní elektromobil jako hračku, zatímco oni nikdy na auto za 70 000 dolarů mít nebudou.
Matthias Müller se na nejvyšší pozici v rámci koncernu dostal po rezignaci Martina Winterkorna v návaznosti na propuknutí emisního skandálu. Müllerovi se připisuje podíl na rychle a stabilně probíhající restrukturalizaci koncernu.