Červený Seat Leon se u nás už docela zabydlel. Nejvyšší čas vyrazit s ním na uzavřenou plochu, upevnit na čelní sklo náš vBox a zjistit, jak je na tom motorizace 1.4 TSI 110 kW s dynamikou. Systém vypínání válců ACT přitom moc ke slovu nepřijde, tentokrát se bude jezdit pořád na plný plyn.
Tedy pokud elektronika dovolí. Ani s aktivovaným sportovním režimem nelze motor při stání na místě vytočit výš než na 4000 min-1. To je sice dávno v pásmu nejvyššího točivého momentu, ale zkuste při ostrém rozjezdu zabránit zakolísání otáček! Tím spíš, že systém ESC nelze zcela vypnout. Kontrolka se sice rozsvítí, ale při protočení kol začne blikat, jako to známe z většiny koncernových aut na platformě MQB kromě těch sportovních (kde vypnuto znamená opravdu vypnuto).
Doporučujeme: Frankfurt 2017 – Seat přivezl nejostřejší Cupru, malý crossover a oznámil jména toho velkého
Ani jeden z mnoha pokusů proto nevyšel tak, jak bychom si představovali. A naměřená akcelerace z místa tomu odpovídá. Průměrných 9,5 s z nuly na 100 km/h zaostává za optimistickým údajem o celé půldruhé sekundy. Neměli bychom však zapomínat, že v autě sedíme vždy dva a není nás úplně málo. Což pro malý motor logicky představuje větší výzvu než pro dejme tomu velký přeplňovaný osmiválec.
Akcelerace z místa | Seat Leon FR 1.4 TSI ACT |
---|---|
0-50 km/h (s) | 3,41 |
0-100 km/h (s) | 9,51 |
0-130 km/h (s) | 14,77 |
0-150 km/h (s) | 20,02 |
30-50 km/h (s) | 1,38 |
50-70 km/h (s) | 2,14 |
80-120 km/h (s) | 6,21 |
130-150 km/h (s) | 5,26 |
Akcelerace z ustálené rychlosti už vypráví jiný příběh. Z osmdesáti na sto dvacet za šest sekund a kousek, to není na čtrnáctistovku vůbec špatné. A protože náš Seat Leon 1.4 ACT má manuální převodovku, mohli jsme změřit i pružné zrychlení. Konkrétně na 3. a 4. rychlostní stupeň:
Pružná akcelerace | Seat Leon FR 1.4 TSI ACT |
---|---|
80-120 km/h na 3. rychlostní stupeň | 6,18 |
80-140 km/h na 4. rychlostní stupeň | 11,96 |
Na naměřeném času 0-100 km/h se odrazilo i odstupňování převodovky. Ani při dotočení motoru až do omezovače nelze dosáhnout skutečných 100 km/h na třetí rychlostní stupeň, těsně předtím je nutné zařadit čtyřku. A když jsme u zpřevodování: jednička „sahá“ někam nad 30 km/h, dvojka těsně nad padesátku, čtyřka umožňuje téměř 145 km/h.
Až na obtížnější rozjíždění Seat při prudké akceleraci ochotně spolupracuje. Motor se žene do otáček s chutí, převodovka chodí rychle a přesně, spojka nezůstává viset. Rychloměr je tradičně velice přesný, jak ukazují naměřené odchylky:
Odchylka rychloměru | Seat Leon FR 1.4 TSI ACT |
---|---|
Zobrazovaná rychlost | Skutečná rychlost |
50 km/h | 48,5 |
90 km/h | 98,8 |
130 km/h | 127,9 |
Abychom naměřenou dynamiku našeho Leonu zasadili do kontextu, porovnali jsme ji s jinými dvěma Seaty, které jsme v poslední době testovali. Prohlédněte si následující graf:
Na červené křivce Leonu 1.4 FR TSI je dobře vidět, že první půlsekundu jsme promarnili prakticky jen úsilím odlepit se z místa. SUV Seat Ateca se stejným motorem, ale pohonem všech kol 4Drive už tou dobou slušně upaluje a do prvního řazení drží krok s ostrým modelem Seat Leon Cupra 300 (zelená linie). Přibližně v okamžiku řazení čtvrtého rychlostního stupně však Leon nevýhodu pomalého rozjezdu smaže a ve vyšším tempu nabírá rychlost svižněji než příbuzné SUV, které se tou dobou už musí potýkat s výraznými jízdními odpory a také s řazením v cca 125 km/h kvůli kratší čtyřce.
A Cupra 300? Tu jsme zahrnuli do grafu opravdu hlavně pro zajímavost. Přibližně v okamžiku, kdy se Leon FR i Ateca přehoupnou přes metu 100 km/h, už sportovní verze jede dálniční rychlostí. A rychlosti 150 km/h dosáhne přibližně za 12,4 sekundy – o sedm sekund dříve než Leon 1.4 TSI. Cupra je zkrátka hodně rychlá. Rychlejší než spousta konkurentů včetně některých příbuzných z mateřského koncernu. Ale o tom až někdy příště.
Technické údaje | Seat Leon 1.4 TSI ACT |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | přeplňovaný řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1395 |
Kompresní poměr: | 10,5:1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 110/5000-6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 250/1500-3500 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 215 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) | 4,8 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4281 |
Šířka (mm): | 1816 |
Výška (mm): | 1444 |
Rozvor náprav (mm): | 2634 |
Poloměr otáčení (m): | 5,15 |
Provozní hmotnost (kg): | 1241 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1770 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 380 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | vzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče pérování |
Podvozek vzadu: | vlečená ramena, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče pérování |
Brzdy vpředu: | chlazené kotouče 288 x 25 mm |
Brzdy vzadu: | plné kotouče 272 x 10 mm |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Standardní rozměr pneumatik: | 225/45 R17 |
[su_hello-bank-calculator]