Různé pozvánky na testování nejnovějších aut chodí v podstatě nepřetržitě, ale pozvánka na testování těch starých, to není nic obvyklého. Takže když se objevila příležitost svézt se s trojicí historických Seatů ještě navíc v České republice, neváhal jsem ani sekundu. Kromě jiného také proto, že mám pro tahle auta jistou drobnou a těžko vysvětlitelnou slabost.
Doporučujeme: Test Seat Ibiza 1.0 TSI — Velký prostor v malém balení
Automobilka Seat oficiálně vznikla přesně devátého května roku 1950 ze spolupráce španělské vlády, několika velkých španělských bank a Fiatu. Ve Španělsku totiž po válce neexistoval žádný automobilový výrobce, který by dokázal uspokojit rostoucí potřebu místních lidí po individuální přepravě. Proto vláda poskytla finance a Fiat techniku. V Barceloně vznikla první fabrika a přesně 13. listopadu roku 1953 byl vyroben první Seat. Nesl označení 1400 A. Vzhledem k tomu, že Seat samotný tehdy teprve vznikal, určitě nepřekvapí, že zpočátku šlo o licenčně vyráběné modely Fiat.
Seat 600: Nejzásadnější model, se kterým jsme se nesvezli
Výroba Seatu postupně narůstala, ovšem dramatický zlom přišel až v roce 1957 spolu s uvedením modelu Seat 600. Jasně, i tohle auto byl licenčně vyráběný Fiat, ale pro španělskou značku, respektive španělskou společnost jako takovou, měl zcela zásadní dopad. Stal se doslova kultem a umožnil v podstatě všem Španělům usednout za volant. Je to takový španělský Volkswagen Brouk. Za vše mluví počet vyrobených kusů. Základní dvoudveřové varianty vzniklo zhruba 800 tisíc exemplářů a to Seat navíc v souladu s dohodou s Fiatem nesměl tato auta nikam vyvážet.
Přestože Seat především v licenci vyráběl Fiaty, od počátku existovala snaha přijít s něčím vlastním, což se projevilo právě už u Seatu 600, když španělská automobilka představila čtyřdveřové provedení označené jako Seat 800. To mělo být levnější alternativou k tehdejším středně velkým sedanům. Na trhu ale nakonec vůz vydržel pouze v letech 1964 až 1967, přičemž celkově bylo vyrobeno 18 200 exemplářů. Kusy, které přežily do dnešních dnů, jsou minimálně ve Španělsku velkou vzácností a právě jeden takový se nám dostal do rukou.
Oproti Seatu 600 má osmistovka o 18 cm delší rozvor náprav, je o 35 kg těžší a nabízí už zmíněný druhý pár dveří. Jinak ale zůstalo vše při starém, takže jde pořád o čtyřmístný vůz s motorem uloženým u zadní nápravy a skromným zavazadelníkem vpředu. Navzdory prodloužené délce je i Seat 800 stále autem kratším než 3,5 m a navíc s šířkou pouze 1380 mm. Z dnešního pohledu je naprosto nepředstavitelné, že i lidé mé velikosti (téměř 190 cm) s tímto strojem vesele jezdili na delší výlety a vůbec nic jim nechybělo.
Ještě že se sedí tak blízko přední nápravy
To já jsem si začal stěžovat hned, jak jsem poprvé otevřel protisměrně otevírané přední dveře a uviděl miniaturní sedačku dost blízko u volantu. Posunout vzad nejde, takže se sem musím nějak naskládat. Je to samozřejmě legrace, ale výsledná pozice je hodně kompromisní. Nohy dost pokrčené, řadicí páčka kdesi u kyčle, hlava prakticky na čelním skle. Ale co, když se chce, všechno jde. Naproti tomu ve druhé řadě panuje doslova královský prostor. Kromě jiného také díky vskutku minimalistickým opěradlům předních sedadel.
Zážehový řadový čtyřválec o objemu 0,8 litru disponuje výkonem 18 kW (25 koní) a točivým momentem 40 Nm, což věru není mnoho. Auto samotné sice váží 635 kg, přesto zde více než kde jinde platí, že je každé kilo navíc znát. Oficiálně španělský Fiat 600 s prodlouženým rozvorem (Číňanům by se určitě velmi líbil) zvládne až 108 km/h.
Podle tachometru ukazujícího nájezd pouze nějakých 1200 km by mělo jít o téměř nové auto a tak také vypadá. Po rzi ani památky, krásný interiér bez jediného šrámu a motor, který naskakuje na první škrtnutí. Jednička vyžaduje trochu citu, další rychlosti už padají přesně tam, kam mají. Řazení je překvapivě přesné. I tohle je důkaz v podstatě nového exempláře. (Jen jsem si tak při té jízdě zavzpomínal na notně opotřebované řazení mého Fiatu 128).
Doporučujeme: Retro — Automobilku Wartburg dělilo od lepšího osudu pár kilometrů
S kopci má Seat 800 samozřejmě jisté potíže. Stoupání v okolí Karlštejna většinou zvládá na dvojku. Jízda s plně obsazeným autem musela být vážně zajímavá... Na rovince ale nemá problém rozjet se na 90 km/h. Tam se začínají projevovat zajímavé vlastnosti. Vzduch začne nadlehčovat už tak lehkou příď a auto začne po silnici hodně plavat. Ještě že sedím tak blízko přední nápravy. Mých 100 kg funguje jako slušná stabilizace. Víc než 100 km/h se mi vážně jet nechce. I proto, že brzdy (vpředu kotouče, vzadu bubny) potřebují hrubou sílu, jenže vidina toho miniaturního brzdového pedálu vám v plném sešlápnutí brání, protože máte pocit, že byste ten pedál rozšlápli.
Jízda kolem Karlštejna byla krátká, ale intenzivní. Na svou dobu praktický automobil (vyvážený v určitou dobu také do Polska) vyžaduje zvyk, ale tak už to u aut ze šedesátých let prostě chodí.
850 Special: Vy si děláte srandu, ale ona to fakt je malá 911
Důvod, proč se vyrobilo Seatu 850 celkem málo, se jmenoval Seat 850 představený relativně brzy po osmistovce. Také tentokrát nabízela španělská automobilka dvou a čtyřdveřové varianty, dorazilo ovšem i atraktivní kupé a dokonce otevřený Spider. My jsme se svezli s dvoudveřovou 850 Special.
Verze Special nabízela na rozdíl od základního 800 Normal vyšší výkon motoru. Díky vyššímu kompresnímu poměru, ostřejším vačkám, jinému karburátoru a sběrnému potrubí s oddělenými kanály dosahovalo maximum čtyřválcové jednotky o objemu 843 cm3 výkonu 38 kW (52 koní). Točivý moment vrcholil hodnotou 60 Nm a vůz byl schopen dosáhnout rychlosti až 142 km/h. Zrychlení z nuly na 100 km/h pak bylo záležitostí na 21,2 s.
Přesednutí ze Seatu 800 do o něco mladšího Seatu 850 více než jasně ukázalo, jak velký posun kupředu to byl. Pozice za volantem mnohem přirozenější, sedadla daleko lepší, interiér obecně hezčí a především jízda mnohem blíže běžným automobilům. Seat 850 jsme dostali na cestu z Dobříše zpět na pražský Pohořelec, což třeba kolegyně, která se mnou jezdila, komentovala tak, že radši pojede něčím jiným. K tomu ale nebyl důvod.
Doporučujeme: Trabant slaví 60 let. Bylo to nejlevnější auto a název pochází od husitů
Dynamika Seat 850 je až překvapivě dobrá, i když se to nemusí podle tabulkových údajů zdát. Udržet na dálnici 100 km/h není pro vozítko s hmotností 690 kg nejmenší problém a i v této rychlosti bylo auto relativně stabilní. Tedy kdyby ten den tolik nefoukalo. Když se vám kolem 100 km/h do podobné blechy opře vítr, rozhodně to poznáte. Nakonec i hluk uvnitř je na přijatelné úrovni. Musím se přiznat, že řízení tohoto auta mne za celý den bavilo nejvíce. Je to pořád ještě takový ten starý krásný a roztomilý Fiat, pardon, Seat, ale už se s ním dá dobře jezdit v dnešním provozu.
Když jsem auto vracel španělským kolegům na Pohořelci, ptal jsem se jich, kolik by za něj chtěli. Ne, nebyl to žert, fakt bych si ho koupil, pokud by na něj mé úspory stačily. Jeden Španěl se hlasitě zasmál, druhý se na mne podíval takovým tím pohledem „ty jsi se chlapče úplně po...“ (vy víte co). No nic. Tak budu muset využít klasické inzertní a dovozové cesty...
Na akci se ukázal také Seat 850 Spider, se kterým jsme ale jezdit nemohli. Miniaturní kabriolet zde byl pouze na prohlížení. Pro zajímavost, tento konkrétní exemplář vlastní Petr Fulín.
Seat 1200 Sport: První opravdový Seat
Třetím historickým Seatem, který jsme dostali k dispozici, byl model 1200 Sport známý jako Bocanegra. I tohle je důležité auto španělské značky, protože je považováno za úplně první model, který si Seat vyvinul sám, respektive první vůz vzniklý ve vývojovém středisku v Martorellu.
Protože Seat v té době ještě neměl za sebou dlouhé roky vývoje, musel si i k tomuto automobilu pomoci. Základem tak je Seat 127 (respektive Fiat 127) a použitý motor má pro změnu původ u Seatu 124, který musel projít úpravami kvůli změně z podélného na příčné uložení. Převodovka se sem nastěhovala pro změnu ze Seatu 128. A pokud patříte mezi znalce, pak určitě víte (nebo jste si všimli), že design nápadně připomíná koncept NSU Nergal. Z něj tento Seat také skutečně vychází.
Zajímavostí je, že se u NSU Nergal původně počítalo s motorem vzadu a proto také měl koncept vzadu žábry pro přívod vzduchu. Seat ale vsadil na tehdy moderní a dnes nejrozšířenější koncepci „vše vpředu“, žábry ovšem na autě zůstaly. Proč? Protože to je prostě pěkné. Seat 1200 Sport byl představen koncem roku 1975.
Doporučujeme: První a nejnovější Ibizu dělí tři desetiletí vývoje
I z dnešního pohledu jde o na pohled krásné auto, přestože se oproti starým klasikám už dost liší a přestože v našich končinách není příliš známé. Přezdívku Bocanegra (černá tvář) si Seat 1200 Sport vysloužil kvůli přední části vyrobené z černého polyuretanu. Trochu stísněný interiér má také své kouzlo. Sedí se hodně nízko a díky posuvnému sedadlu se můžete usadit s pěkně nataženými nohami. Volant je ovšem pevný, takže jsem ho já měl jaksi v klíně.
Použitý příčně uložený čtyřválec o objemu 1,2 litru disponuje solidním výkonem 49 kW (67 koní) a auto pořád není nijak těžké. Váží 805 kg. Podle oficiálních údajů už zvládne až 157 km/h a je pravda, že na českých silnicích si s ním v klidu vystačíte. Ve vyšších otáčkách peláší Bocanegra hezky svižně. Především se dá s autem už také relativně rychle jezdit v zatáčkách. Jen tedy nesmíte zapomenout na absenci jakýchkoliv elektronických pomůcek.
Bocanegra byla vyráběna v letech 1976 až 1979 ve spolupráci se společností Inducar. Nedlouho po premiéře verze 1200 dorazilo na trh silnější provedení 1430 naladěné na 57 kW (77 koní). Těsně před ukončením výroby (v letech 1978 a 1979) se tento model dokonce vyvážel také do dalších evropských států. Vyvezeno bylo ale pouze 4122 exemplářů. Celkem Seat vyprodukoval 19 322 kusů tohoto zajímavého kupé, kdy slabší dvanáctistovky bylo vyrobeno 11 619 a silnější verze 7713 kusů).
A jak to bylo dál?
V osmdesátých letech přišly problémy, které nakonec vyústily v definitivní odchod automobilky Fiat. Jenže poté se vše v dobré obrátilo. Seat totiž představil kromě jiných nových modelů také legendární Ibizu a ve stejné době začal spolupracovat s automobilkou Volkswagen. Vše nakonec skončilo privatizací, kdy v roce 1986 získal Volkswagen v Seatu nejprve 51 % a ještě tentýž rok zvýšil svůj podíl na 75 %. Jak určitě víte, pod křídly Volkswagenu zůstal Seat do dnešních dnů.
Technické údaje | 800 | 850 Special | 1200 Sport |
---|---|---|---|
Zdvihový objem válců (cm3): | 767 | 843 | 1197 |
Nejvyšší výkon (k/min-1) | 25/4800 | 52/--- | 67/5600 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 40/2500 | 60/3600 | 90/3700 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 108 | 142 | 157 |
Délka/šířka/výška (mm): | 3475/1380/1350 | 3575/1425/1385 | 3670/1550/1250 |
Rozvor náprav (mm): | 2180 | 2027 | 2220 |
Provozní hmotnost (kg): | 635 | 690 | 805 |