-
Bugatti Chiron vzniká na místě, kde byl dříve vyráběn Veyron
-
Nejedná se o běžnou továrnu, automobilka ji označuje za „ateliér“
-
Zákazník si musí na svůj automobil počkat zhruba devět měsíců
-
V samotném „ateliéru“ stráví Chiron dva měsíce
-
Zákazníci se mohou kdykoliv přijít na výrobu svého vozu podívat, případně mohou jeden celý den s výrobou přímo pomáhat
-
V Molsheimu mají nejvýkonnější válcovou zkušebnu na světě
Možná jste už viděli, jak vypadá klasická výroba běžných aut, kterou známe třeba z nošovické továrny automobilky Hyundai nebo od Škody. V případě Bugatti Chiron na něco takového rovnou zapomeňte. Nejvýkonnější sériově vyráběný automobil světa, který se chlubí ještě řadou dalších „nej“, vzniká velmi pomalu na místě, které ze všeho nejvíce připomíná operační sál. Projděte si přiloženou galerii a přesvědčte se sami.
Katalog je pouze orientační. Barva i čalounění záleží na vás
Než zákazník získá svůj Chiron, trvá to mnoho měsíců. Automobilka uvádí, že v průměru uplyne od konfigurace po dodání devět měsíců. Důvodem je kromě jiného skutečnost, že si zájemci mohou naspecifikovat svůj exemplář zcela libovolně. Bugatti sice nabízí základní paletu barev karoserie a několik variant interiéru, ale pokud si vymyslíte něco vlastního, není nejmenší problém. Už samotná konfigurace tedy není nic jednoduchého. Proto vám při tom bude vždy asistovat designér Bugatti.
Doporučujeme: Sedm věcí, které dělají z Bugatti Chiron nejrychlejší auto planety
Po dokončení konfigurace začíná velice zajímavý proces, který odstartuje objednáním potřebných dílů u dodavatelů. Od této chvíle zbývá do předání automobilu přibližně šest měsíců. Před tím se ale musí samozřejmě počkat na moment, kdy se v „ateliéru“, kde Bugatti svůj klenot vyrábí, uvolní místo pro váš vůz. A to může trvat roky.
Měsíc před zahájením produkce je poprvé sestavena karoserie, která je následně lakována. Jenom lakování trvá až tři týdny. Minimum je totiž šest vrstev, pokud si zákazník objedná karoserii s odhaleným karbonem. Osm vrstev se vztahuje k nějakému barevnému odstínu. Každá vrstva se nanáší ručně a po nanesení se musí ještě rozleštit.
Doporučujeme: Bugatti zrychlí výrobu Chironu. Zákazníci na něj čekají déle než tři roky
Zároveň se vyrobí motor a převodovka. Neděje se tak přímo v Molsheimu, ale v závodě koncernu Volkswagen v Salzgitteru. V „ateliéru“ Bugatti se motor a převodovka namontují do zadního rámu, což představuje zábavu pro tři lidi zhruba na týden. Zároveň se zkompletuje karbonový monokok a přední část.
Tím nejzajímavějším pak je připojení zadního dílu s motorem k těmto dvěma částem. Spojení obstarává čtrnáct titanových šroubů. Pracovníci zde nepoužívají žádná elektronická zařízení. Až na jednu výjimku. Jde o elektronický momentový klíč, kdy se do počítače zaznamenává přesný moment utažení. Na Chironu je více než 1800 šroubových spojů, přičemž Bugatti takto sleduje a zaznamenává 1068 z nich. Nakonec jsou nasazena kola a výroba pokračuje dále.
Tři hodiny a 60 testů na „brzdě“
Vůz dostane všechny provozní kapaliny a zamíří na válcovou zkušebnu. I ta je nesmírně zajímavá. Není to něco takového, co znáte z našich měření výkonu. Zvládnout motor o výkonu 1500 koní s točivým momentem 1600 Nm není jen tak. Ani původní zkušebna, kde se testoval Veyron, by testy nového Chironu nevydržela. Proto musela být upravena. Výsledkem je údajně nejvýkonnější válcová zkušebna na světě. Každý Chiron zde stráví necelé tři hodiny a projde šedesáti základními testy.
Doporučujeme: Proč se také svolávají auta do servisu? Zde je 8 nejzajímavějších důvodů z roku 2016
Až potom jsou na vůz nasazeny karbonové díly karoserie. Vše se dělá maximálně pečlivě, takže celý procese zabere až čtyři dny. Následuje zkouška vodotěsnosti a zkompletování interiéru, což je další ne zrovna krátká záležitost. Dokončení interiéru opět trvá přibližně tři dny.
Teď už je téměř vše hotovo, zbývají pouze reálné jízdní testy. Vůz ale musí být připraven tak, aby nedošlo k poškození karoserie. Takže se balí do odolné průhledné folie. To zabere celý den. Následně technici stráví další den vybalováním a čištěním. Mimochodem, Bugatti používá na testy vlastní kola a vlastní kryty podvozku. Není přece možné dodat zákazníkovi vůz s nějakým škrábancem.
Finální kola se montují až po jízdních zkouškách
Chiron se pak testuje v rychlostech 250 až 300 km/h a projede se v klidu také po dálnici. Následně se vrátí do Molsheimu, kde dostane nový olej, nové kryty podvozku a kola, která si objednal zákazník. Pak přichází krátká projížďka dlouhá už jen 50 km a vše je téměř hotovo.
Doporučujeme: Porsche Panamera 4S Diesel na brzdě — Jak se projeví absence elektrického kompresoru?
Ještě před finálním odesláním automobilu za zákazníkem je potřeba důkladná kontrola. Šest hodin trvá ve světelném tunelu prohlídka každého Chironu, kdy se kontrolují nejmenší detaily. Finální kontrola ale nakonec může trvat i několik týdnů. Stane se tak v momentě, kdy inspektoři odhalí nesrovnalost a nějaký díl je následně potřeba znovu vyrobit.
Na samotné „výrobní lince“ stráví každý Chiron zhruba dva měsíce. Během nich poskládá 20 zaměstnanců (18 mužů a dvě ženy) přes 1800 dílů. Prvních dvanáct zákazníků se dočká už v prvním čtvrtletí letošního roku. Bugatti počítá, že za rok 2017 vznikne v Molsheimu dohromady 70 exemplářů modelu Chiron.