Nový rok by mohl pro řidiče přinést velkou změnu bodového systému. Nebude to ale hned. Návrh ministerstva dopravy je zatím jen na papíře a k poslancům zamíří nejdříve v březnu. Pokud ho schválí, mohl by začít platit ještě během roku 2020. A řidičům se moc líbit nebude. Přináší totiž hlavně zvýšení sankci, ať už ve formě pokut nebo bodů.
Podle návrhu se má bodový systém zjednodušit tak, aby u přestupků, za které nyní řidič dostane dva až sedm bodů nově byly jen čtyři nebo šest bodů. Z hlediska finančního postihu se pak sníží pokuty za drobné přestupky jako špatné parkování nebo nerozsvícená světla. V takovém případě řidiči zaplatí až 1500 korun, ale mohou od kontroly odjet i s pouhou domluvou.
Alkohol za desítky tisíc
Naopak u středně závažných přestupků, jako je nedání přednosti v jízdě nebo ohrožení chodce na přechodu, bude pevně stanovena sazba 2500 korun. Policisté by tedy měli být nesmlouvaví a úsměv řidiči nepomůže. U závažnějších přestupků v podobě jízdy na červenou nebo otáčení na dálnici pak bude hrozit v blokovém řízení až 5000 korun.
Ministerstvo také chce, aby si řidiči dvakrát rozmysleli, než se pustí do správního řízení. Zvýšilo proto i pokuty v něm. Nejhůř dopadnou ti, kteří usednou za volant pod vlivem drog nebo alkoholu. Za více než 1 promile v krvi může hrozit řidiči pokuta až 75 tisíc korun. Ministerstvo připravilo přehlednou tabulku, která změny popisuje:
I když návrh ministerstva dopravy zatím ještě neplatí a ani nemusí během roku projít sněmovnou, dopravní policie by měla i tak svůj přístup k řidičům změnit. V jejím čele totiž od září stojí nový ředitel Jiří Zlý, který změny chce. „Chtěl bych vyvážený systém skrytého a viditelného dohledu,“ řekl v rozhovoru pro Českou televizi. I když se tedy nebude zbavovat maskovaných „dálničních stíhačů“, mělo by být na silnic vidět více policejních aut, která tak na řidiče mají působit preventivně.
Vrtulníky i drony v akci
Zlý chce, aby se policie více věnovala monitorování chování řidičů. Policisté proto už na podzim dostali pokyn, aby více dokumentovali agresivitu za volantem. Díky záběrům z kamer totiž mohou mít důkazy o špatném předjíždění, nedání přednosti v jízdě nebo třeba nedodržování bezpečného dostupu.
A právě bezpečný odstup bude jedním z těch přestupků, na které se policie i ministerstvo letos víc zaměří. Řidiči totiž podle nich nedodržují pravidlo dvou vteřin, které při rychlosti 80 km/h znamená 30 metrů. Policie by kromě monitorování pomocí kamer ve vozech měla začít víc používat vrtulníky, drony nebo kamery na silnici. Ostatně, úprava bodového systému počítá za nedodržení bezpečné vzdálenosti s pokutou 2500 korun a čtyřmi body.
Aby si řidiči uvědomili, jak velký odstup mají držet, nechá Ředitelství silnic a dálnic na vybraných úsecích vztyčit a namalovat nové značení. Jde o značku IP 32 Bezpečný odstup, která bude na vozovce doplněna šipkami tak, aby bylo řidič jasné, v jaké vzdálenosti jede za vozem před ním. Toto značení Češi znají z okolních zemí, hojně se objevuje třeba na rakouských dálnicích. V Česku jen málo, obvykle na silnicích první třídy. Nově ale bude na třech úsecích dálnice D1 mezi Prahou a Brnem (km 69, 72 a 157), D5 u Zdic (km 25) a D11 za Břístvím (km 23). Jedno značení také před nedávnem přibylo v Praze na mostě nad Jižní spojkou spojujícím Spořilov s ulicí 5. května směrem do centra.
Řidičům by se ale mělo na dálnici také ulevit. Alespoň pokud neřídí kamion. Od začátku roku se totiž rozšířil zákaz předjíždění kamionů. To bude platit trvale na dálnici D1 v okolí Brna, dálnici D5 mezi Prahou a Berounem, dálnici D8 mezi Prahou a Úžicemi a tak na dálnici D11 mezi Prahou a Jirny. Kamiony ale nebudou moci předjíždět také na části D1, která prochází vysočinou. Tam bude zákaz platit jen do konce března a v závislosti na počasí.
Mimochodem, rok 2020 je posledním rokem, kdy pro řidiče platí tradiční nalepovací známky a to po dobu 14 měsíců. Od konce letošního roku by už bude fungovat elektronická viněta, která ale bude platit jen na jeden rok od jejího pořízení. Auta s nízkými emisemi pak budou mít dálnice zdarma, na výhodu dosáhnout elektromobily a některé hybridy. O tom, které auta to jsou, jsme psali před nedávnem.
Od cyklistů raději dál
Čeští řidiči by si letos měli dát větší pozor také při cestách do zahraničí. V sousedním Německu totiž začne platit celá řada nových pravidel, která mají přispět k bezpečí chodců a cyklistů. Nově budou hrozit pokuty za parkování na cyklotrasách nebo dokonce jen zastavení na vyhrazeném pruhu pro cyklisty. Pokuta čeká i na ty, kteří zastaví ve druhé řadě, byť jen na vystoupení cestujících nebo vyložení nákladu.
Nově se chystá také značka zakazující předjíždění cyklistů, která se bude objevovat hlavně v úzkých ulicích center měst. Předjíždět cyklistu bude možné ve vzdálenosti 1,5 metru ve městě a 2 metry mimo něj. Němci chtějí také tvrdě postihovat nedodržení záchranné uličky v koloně, pokuta se může vyšplhat až na 320 eur, tedy asi 8130 korun.