O revolučním projektu poválečného osobního automobilu návrháře, konstruktéra a vizionáře Prestona Tuckera koluje spousta zajímavých historek a v zaujatých článcích se dočtete o spiknutí „Velké trojky“ (Ford, Chrysler a GM), která se bála nové konkurence, a následných vykonstruovaných soudních procesech. Skutečnost není tak romantická. Preston Tucker to se svým nadějným projektem zkrátka překombinoval.
Svět ale potřebuje vizionáře podobného typu. Bez nich bychom zůstali na stromech a pojídali bobule. Jenže stejně jako v pravěku predátoři sežrali první opici, která slezla ze stromu na zem, sežral i trh v roce 1948 zajímavý projekt Prestona Tuckera. Na celé věci je zajímavé i to, že Elon Musk se se svojí Teslou počínání Prestona Tuckera dost podobá. A ani on to nebude mít lehké.
Jistě, Elon Musk prodává (zatím) auta po tisících, ale jeho přístup je velice podobný. Stejně jako Preston Tucker ve druhé polovině 40. let i Elon Musk je spíš mistr světa v siláckých prohlášeních, prostřednictvím kterých láká z nadšených investorů peníze, než přeborník v navrhování osobních aut. Oba muže spojuje jedno: vize, vůle a odvaha poslat na poměrně konzervativní a regulovaný trh zcela novou myšlenku. V tomto jsou Tucker Sedan a Tesla Model S opravdu velice podobná auta. Tesla také přichází do měnící se doby.
Doporučujeme: Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Preston Tucker se kolem aut pohyboval už od mlada. Bavila ho technika, provozoval čerpací stanici a prodával auta jako dealer značky Studebaker. V průběhu třicátých let Tucker závodil a když začala válka, předložil armádě několik vlastních návrhů obrněných vozidel, leteckých motorů a letadel. Připravil rychlý obrněný stíhač tanků pro nizozemskou armádu. Než byl ale projekt hotov, zemi obsadil Wehrmacht, takže ze zakázky sešlo. Tucker dokonce založil společnost Tucker Aviation Corporation, později Higgins-Tucker Aviation, a pracoval na vývoji jednomotorové stíhačky. Projekt Tucker XP-57 nakonec armáda zamítla. Vlastně jediné, co Tucker dokázal armádě prodat, byl jeho koncept otáčivé střelecké věže. Tu americká armáda používala na lodích a obrněných autech.
Od kulometů zpět k modernímu autu
Preston Tucker chtěl ale vyrábět osobní auta. Cítil, že až válka skončí, bude svět jiný a bude potřebovat něco nového. Rozhodl se navrhnout revoluční automobil zcela nové konstrukce s futuristickými prvky. Sázel na to, že zavedení výrobci budou potřebovat mnohem více času na vývoj zcela nového modelu, což byl nakonec správný předpoklad. Chtěl vytvořit auto, které bude udávat trend. A to jak po stránce designu, tak i dynamiky, bezpečnosti a technické vyspělosti.
Zadání pro konstruktéry nabádalo k použití vskutku futuristických technologických řešení. Vodou chlazený motor se vstřikováním paliva měl mít hliníkový blok, na všech kolech měly být kotoučové brzdy a zavěšení mělo být nezávislé, zcela nové konstrukce. Tady se začaly rodit první problémy. Tucker si ukousl příliš velké sousto. Vývoj začal váznout a prodražovat se.
První návrhy futuristického aerodynamického designu s centrálně umístěným volantem se objevily v roce 1946. Tucker se dostal i do médií, kde vyvolal senzaci. Právě práce s médii pomohla Tuckerovi získat finance úpisem akcií na burze. Celkem se mu podařilo získat od investorů zhruba 17 milionů tehdejších dolarů, což je zhruba 230 milionů dolarů v dnešních penězích. To ale nestačilo. Nákladný vývoj donutil Tuckera prodat několik svých dealerství a také dokonce prodával budoucím zákazníkům dodatečnou výbavu. Tak získal další dva miliony.
Doporučujeme: Tajné a zapomenuté prototypy vozů značky Škoda z dob socialismu
Pomalu se začalo ukazovat, že Tucker má spíše hezké plány než reálný produkt. A veřejnost, zejména ta finančně zainteresovaná, začala být nervózní. Tucker jim musel něco ukázat, ale ještě v průběhu roku 1947 nebyl model Tucker 48 (měl být představen právě v roce 1947 jako vůz modelového roku 1948) hotový. Vývoj pospíchal, aby stihl auto představit podle plánu 19. června 1947 v továrně v Chicagu. Událost to byla velkolepá a přijelo několik tisíc lidí. Jenže auto nefungovalo.
Zpackaná premiéra a ostuda v novinách
Pod obrovskou vahou těžkého prototypu se den před premiérou zlomilo zavěšení, motor potřeboval externí jednotku, aby ho bylo možné nastartovat a vůz měl převodovku jen s jednou rychlostí dopředu. Tucker dělal jakoby nic. Odborná veřejnost si však nedostatků samozřejmě všimla a vše se brzy dostalo do tisku. Pověst Prestona Tuckera utrpěla značné šrámy. Nepomohlo mu ani vyšetřování financování jeho společností, i když všech obvinění byl později zproštěn. Jenže to už bylo pozdě. Firma zkrachovala a Tucker vyrobil jen 51 aut, všechno to byly prakticky jen prototypy. Takže v čem Tucker selhal?
Počáteční návrh byl nesmírně zajímavý a opravdu předběhl svou dobu. Bezpečnostní konstrukci navrženou s ohledem na případnou nehodu a ochranu posádky pak ostatní výrobci kopírovali, ale Tucker si sám podrazil stoličku zbytečně komplikovaným řešením věcí, na kterých lidem tolik nezáleželo. Třeba motor, podvozek a převodovka byly neuvěřitelně složité. Přitom průzkum společnosti General Motors z konce 40. let ukázal, že lidé chtěli prostě jen hezké a hlavně bezpečné auto, které se snadno ovládá a má spolehlivý motor. Přesně to, co by jim Tucker nabídl, kdyby se držel konvenčního řešení pohonu.
Motor, který by bylo těžké vyrobit i dnes
Tucker pracoval na vlastním plochém šestiválci o objemu 9,65 l s revolučním ovládáním ventilů nikoli vačkou, ale tlakem oleje. Podobně jako rozdělovač dával k jednotlivým válcům jiskru, měl podobný systém přesně ve stanovený okamžik otevírat a zavírat ventily. Motor měl běžet na volnoběh ve 100 otáčkách, jeho pracovní pásmo mělo být 250 až 1200 otáček za minutu. Slibovaný výkon byl 200 koní a točivý moment 610 Nm v 1800 otáčkách. Při 60 milích za hodinu (96 km/h) točil motor díky jednostupňové převodovce s měničem točivého momentu jen 1000 otáček. Trochu podobné řešení bez vačkových hřídelí dnes používá třeba Koenigsegg u svých experimentálních supersportů.
Doporučujeme: Od Benzu přes Škodu po Prius — Zajímavé prvotiny v automobilových motorech
Motor ale nikdy pořádně nefungoval, zejména při studených startech. Ani slibovaného sériového výkonu 150 koní nedosahoval, při testech ukazoval maximálně zhruba 88 koní. Vyžadoval výkonnější elektroinstalaci a velice špatně startoval. Nakonec vzniklo jen šest prototypů motoru, do auta se dostal jediný. Tucker potřeboval náhradu a nákladným vývojem motoru ztratil více než rok.
Specifický design vyžadoval plochý motor. Jediný, který se nakonec do Tuckeru 48 vešel, byl plochý šestiválec Franklin O-335 z vrtulníku Bell 47. Byl vzduchem chlazený a nabízel dostatečný výkon 168 koní. Jenže místo toho, aby ho Tucker prostě převzal, rozhodl se motor přepracovat na vodní chlazení. Krok obhajoval tím, že zákazníci by v chlazení vzduchem viděli něco zastaralého. Nakonec tedy opět vyvíjel vlastně celý nový motor a ztratil drahocenný čas. Tucker potřeboval více motorů a dopadlo to tak, že společnost Air Cooled Motors, která letecký motor vyráběla, koupil a zrušil všechny její letecké zakázky. To se jí stalo později osudným.
Tucker potřeboval také novou převodovku. Narychlo převzal čtyřstupňový poloautomat Cord 810, který prostě otočil o 180°. Ten se ale pod náporem točivého momentu rozpadal a Tucker ho musel přepracovat. Vznikla tak převodovka Tucker Y-1. Jeden prototyp dostal také třístupňovou převodovku Borg-Warner, ale nakonec se jako definitivní řešení ukázal systém od Warrena Rice, který navrhl moderní automat Dynaflow pro Buick. Šlo o dva spojené měniče točivého momentu, které vlastně vytvořily převodovku s plynule měnitelným převodem. Jakési CVT té doby. Převodovka byla ve výsledku poměrně jednoduchá, servisně nenáročná a spolehlivá. Mělo to být řešení pro sériovou výrobu, ale ta se už nestihla.
Soud a bankrot znamenal definitivní konec
Podobně revoluční byl i nezávislý podvozek používající zvláštní tlumící pryžové torzní elastomery, nikoli konvenční tlumiče a pružiny. Ale ani toto řešení nedokázal Tucker dotáhnout do konce. Společnost se po negativní publicitě v médiích vlastně zhroutila, hodnota akcií se propadla na čtvrtinu a Tucker sestrojil jen 50 předprodukčních aut a jeden prototyp.
Doporučujeme: Škoda „120“ je legenda. Spoustu lidí naučila řídit
Preston Tucker pak byl sice u soudu očištěn, protože se neprokázalo obvinění, že chtěl jen z investorů vytáhnout peníze a ve skutečnosti neměl v plánu žádné auto vyrábět. To už ale byla firma v koncích a soud rozprodal majetek společnosti v aukcích věřitelům. Než se ale dokázal očištěný Preston Tucker naplno vrátit a znovu naplňovat své vize jako konstruktér aut, zemřel v roce 1956 v 53 letech na rakovinu plic.
Dnes už můžeme jen, čeho všeho mohl Tucker 48 dosáhnout, kdyby se například u motoru a převodovky soustředil na konvenční řešení. Sedan Tucker byl skutečně revoluční, na svou dobu zřejmě až moc. Dnes patří Tucker mezi ozdoby veteránských srazů a přehlídek elegance. Když už se nějaký dostane do aukce, draží se za zhruba dva miliony dolarů.