Názor k článku Retro: Oltcit Club byl levnější než Favorit. Podle toho i jezdil od Tom Hrabě - S některým souhlasím, některé naprosto vyvracím. Souhlasím, že...

Tom Hrabě (neregistrovaný)
S některým souhlasím, některé naprosto vyvracím. Souhlasím, že první kusy (tedy montované francouzskými dělníky z francouzských dílů) byly, při dodržování přiměřené údržby, naprosto spolehlivé a nezničitelné, ty se sem však téměř nedostaly. Pozdější (montovaných rumuny z rumunských dílů), které se sem už běžně dovážely, byly děs běs hrůza hrůz, ty se opravdu rozpadaly samy o sobě. A právě tyhle Rumuni mohou za celkovou špatnou pověst OltCitů. Prostě velmi mizerná kopie už tak mizerného auta (Citroëny byly před spojením s velmi pokrokovým Peugeotem opravdu mizerná levná auta pro nenáročné uživatele). Srovnávat s Fekálem (Š781-Favorit) moc nelze. Obojí bylo ve své době hodně zastaralé (obojí spadá technologicky do počátku 70.let) na obojí bylo na zdejším zastaralém a tedy nenáročném trhu pohlíženo jako na "přelomové a moderní" vozy. Obojí má na sobě velké množství "moderností" (Fekál má na sobě přes sto zakoupených licencí a další dvě stovky "opajcovaných" řešení). Mimochodem výrobní cena Fekála byla 105.600Kčs (zejména díky licencím) a prodejní MOC byla (v roce 1986) stanovena na 78.200Kčs (136L), tedy hluboko pod cenou. K tomu ještě nesplacený vývoj 1000MB... Toť jednoduché vysvětlení obrovských dluhů AZNP před "prodejem" VW. Jediné čím mohly opravdu "konkurovat" tehdejším moderním vozům byla právě nízká cena. Čehož zejména Škoda využívala leta před tím, když vyvážela nejlepší kusy pod cenou těch nejlevnějších na domácí trh. V polovině 80.letech se Š136GLS (resp.135GLSi se čtyřbodem a KATem) prodávala v SRN za necelých 3.000DEM (3.500DEM) tedy cca 50-55.000Kčs-za to byl stíží 105S. Prostě soudruzi potřebovali "cenné" valuty. Jízdní vlastnosti odpovídají zhruba době (tedy oněm 70.letům). Ovšem je nutno přiznat, že OltCit byl, i přes typické Citroëňácké uzoulinkaté galusky, nepatrně lepší. Výkonější brzdy, díky plocháči nižší těžiště, navíc motor citelně před přední nápravou a i přes opět typicky šílené Citroëňácké naklánění /à la 2CV-kachna/ (nebo možná právě díky tomu) lepší přilnavost. Ovšem také to lze přičíst nižší hmotnosti. Motor chlazený vzduchem je opravdu velmi podchlazen (přece jen ve slunné Francii je přece jen tepleji...), v českých zemích bez úpravy opravdu žral jako tank a moc nejel. Navíc většina (spíš tedy všechny...) byla špatně seřízená (s tímtéž se potýkala v téže době i většina Fekálů). Po úpravách (a samozřejmě seřízení a vše udržované v pořádku) byla spotřeba opět srovnatelná s Fekálem (5-6l předepsaný Super 6-7l Speciál). Dynamika byla jednoznačně ve prospěch OltCita, ovšem byl taktéž lehčí... a navíc podstatně "lehčí" převodovka. Pětikvalt (který se k nám v Club11R nedodával) už je s Fekálem téměř srovnatelný (má těžší kvalty určené pro 1300). Ve srovnání se "srovnatelnými" vozy té doby - např. VAZ2108/2109 - Lada Samara či dokonce Moskvič Aleko (kastle Simca do níž doslova narvali motor VAZ2106 - podobné pokusy byly i v AZNP - Obrtlík, tedy 120 otočená dopředu...) však oba tyto vozy byly přece jen modernější. Na obou je dost inovací - OltCit: kotouče vzadu, brzdy u rozvodovky, ruční brzda na přední nápravu a ještě oddělená od provozní, pérování zkrutnými tyčemi (dnes velmi hojně používané, ikdyž "jen" vzadu). Favorit: jednoduchý a lehký celohliníkový motor (mimochodem Renault používal litinové veterány ještě v letech 2002) spalující i bezolovnatý benzín, náprava typu McPherson, speciálně vyvinuté pneu OR52 (později z něj vycházející slovenská kopie OR37)...