V listopadu 1989 měla asi většina Čechů jiné starosti než koupi nového auta. Mototechna ale logicky oficiálně prodávala nová auta pořád, ačkoliv výběr nebyl nijak rozsáhlý. Největší zájem byl o tehdy nový Favorit, který přišel na trh o rok dříve. O škodovky starší koncepce a hlavně dvoutaktní wartburgy a trabanty už prakticky nikdo nestál.
Průměrná mzda v roce 1989 činila podle Českého statistického úřadu 3170 Kčs (pozor, je to statistická průměrná mzda, nikoli medián). V roce 2016 si průměrný Čech podle ČSÚ vydělal 29 320 korun, tedy více než devítinásobek. Zvedly se ale ceny základních aut devětkrát? Jak uvidíte dál, nová auta jsou dnes výrazně levnější.
Doporučujeme: Retro na neděli: Kolik stála auta v Československu před čtyřiceti lety?
Informace o cenách aut v roce 1989 jsme našli v osm let starém článku Unikátní přehled: Kolik stála auta před rokem 1989 na iDnes.cz.
Bez zajímavosti není, že cenové války po revoluci zahájila automobilka Opel s modelem Corsa. Ale o tom až za chvíli.
Škoda Favorit
V roce 1989 stál základní Favorit 136 L celkem 86 400 Kčs, což byl tehdy více než sedmadvacetinásobek průměrného platu. To je jako kdybyste dnes dali za Fabii 1.0 MPI 799 000 korun. Jelikož základní Fabia stojí nějakých 250 000 korun, nová základní „rodinná“ škodovka fakticky zlevnila více než trojnásobně.
Doporučujeme: Škoda Favorit byla malý zázrak východního bloku
Škoda Favorit 136 L měla motor 1,3 l o výkonu 46 kW a točivém momentu 100 Nm. Na 100 km/h akceleroval Favorit, který potřeboval benzin Super s oktanovým číslem 96, za 14 sekund a rozjel se na 150 km/h. Favorit 135 L měl trochu slabší motor, ale spokojil se s jednadevadesátkou.
Oltcit Club
Zajímavé je, že i když stál v roce 1989 rumunský Oltcit Club „jen“ 69 000 Kčs, neprodával se moc dobře. Mototechna prodala v tom roce něco málo přes 13 000 Oltcitů, zatímco dražší (ale o poznání lepší) Favorit si našel přes 46 000 kupujících. Dobře se prodávala ještě Škoda 125 L s pětistupňovou převodovkou. Těch se prodalo téměř 28 000.
Doporučujeme: Retro – Oltcit Club byl levnější než Favorit. Podle toho i jezdil
Pokud jde o přepočet na dnešní peníze, 69 000 Kčs v té době bylo zhruba jako 640 000 korun dnes. A dali byste snad tolik za výběhový model Dacie Logan, pokud zůstaneme v Rumunsku? Asi nemusíme připomínat, že dnes je Logan jediné plnohodnotné auto, které koupíte pod 200 000 korun. Nové. Se zárukou. A povinnou bezpečnostní výbavou. Auta jsou dnes vážně výrazně dostupnější.
Lada Niva
Dnes jsou velmi oblíbená SUV, ale v roce 1989 tuto kategorii na našem trhu zastupovala v podstatě Lada Niva. Stála 107 500 Kčs, což je v dnešních penězích zhruba 995 000 korun. Dnes stojí nejlevnější SUV s pohonem všech kol něco málo přes tři sta tisíc, pokud máte štěstí na skladovou Dacii Duster. I taková Škoda Karoq s dieselem a pohonem všech kol je pořád o hodně levnější.
Doporučujeme: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady
Zatímco dnes vám na základní SUV s pohonem všech kol stačí šetřit rok (pokud si budete svou průměrnou výplatu dávat stranou celou), v roce 1989 jste si těch průměrných platů museli dát stranou hned 34, abyste domů odjeli novou Ladou Niva.
Ford Escort
Ano, i za totáče jste si mohli koupit „západní“ auto, ale museli jste pro něj do Tuzexu. A s tím byl trochu problém, protože v Tuzexu se dalo platit pouze tzv. bony. Oficiálně měl jeden Bon hodnotu 1 Kčs, ale získat tuto měnu za oficiální kurz bylo víceméně nemožné. Běžný smrtelník tak mohl bony získat pouze od legendárních veksláků. Běžná cena neoficiální směny byla 5 Kčs za jeden Bon.
Doporučujeme: Galerie: 26 západních ojetin, které zaplavily náš trh těsně po revoluci
I když měl tedy Ford Escort oficiální základní cenovku 26 000 bonů, což bylo tedy na koruny nesmírně výhodné, ve skutečnosti vyšel asi na 130 000 Kčs, tedy v přepočtu na dnešní peníze zhruba 1 200 000 korun. Kdo chtěl bez čekání pěkného Forda, musel hledat na trhu ojetin. Ojeté auto však tehdy stálo prakticky stejně, ne-li dokonce víc.
Jak se ceny vyvíjely po revoluci?
Trh se sice po roce 1989 pomalu otevíral, ale zájemci o nové auto rozhodně neměli přístup k vozům jednoduchý. Platy rostly pomalu a reálné ceny neklesaly nijak rychle. Logicky byl velký zájem o ojetiny ze západu. Mělo to jeden zajímavý efekt. Z Českloslovenska se stalo tzv. „vrakoviště západních aut“. Lidé byli přesyceni škodovkami a někteří prostě chtěli něco jiného. Cokoliv.
Poměrně zásadní revoluce v cenách přišla v roce 1993, kdy Opel začal oficiálně prodávat druhou generaci modelu Corsa. S tou automobilka nasadila velice zajímavou cenu 299 900 korun a spustila tak tehdejší „cenové války“. Dokonce se tak jmenovala i oficiální reklamní kampaň Opelu. Výběhový Favorit stál necelých dvě stě tisíc, ale za tři sta tisíc jste mohli mít Forman se slušnou výbavou. Podle ČSÚ byla průměrná mzda v roce 1993 už 5904 Kč, oproti roku 1989 vzrostla téměř dvojnásobně. Přesto jste na novou Corsu potřebovali zhruba 50 průměrných platů. Auta v té době tedy rozhodně levnější nebyla.
Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár
A na opačném pólu trhu? V roce 1993 stál tehdejší Mercedes třídy S s dvanáctiválcem bezmála 4,5 milionu, což odpovídalo 762 průměrným platům. Dnešní vrcholná třída S s motorem V12 je tak asi 3,5krát levnější.
Od té doby se nominální ceny aut příliš nezměnily, spíše naopak pomalu v silné konkurenci klesají. Až někdy do počátku nového tisíciletí stálo vždy nové auto zhruba 250 až 300 000 korun. Jak ale Češi bohatli, stávala se pro ně nová auta stále dostupnější. Takže zatímco v roce 1989 potřeboval průměrný Čech zhruba 28 průměrných platů, aby si koupil nový Favorit, dnes si za 28 průměrných platů koupíte novou Octavii RS a ještě vám zbude na pneumatiky a benzín.