Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik jsou dnes dostupnější

19.11.2017
24 nových názorů
Autor: Redakce
  • Oproti roku 1989 jsou dnes nová auta zhruba 3,5x levnější

  • Zatímco na Favorit jste v roce 1989 potřebovali 27 průměrných platů...

  • ...dnes vás bude základní Fabia stát zhruba osminásobek průměrné mzdy

V listopadu 1989 měla asi většina Čechů jiné starosti než koupi nového auta. Mototechna ale logicky oficiálně prodávala nová auta pořád, ačkoliv výběr nebyl nijak rozsáhlý. Největší zájem byl o tehdy nový Favorit, který přišel na trh o rok dříve. O škodovky starší koncepce a hlavně dvoutaktní wartburgy a trabanty už prakticky nikdo nestál.

Průměrná mzda v roce 1989 činila podle Českého statistického úřadu 3170 Kčs (pozor, je to statistická průměrná mzda, nikoli medián). V roce 2016 si průměrný Čech podle ČSÚ vydělal 29 320 korun, tedy více než devítinásobek. Zvedly se ale ceny základních aut devětkrát? Jak uvidíte dál, nová auta jsou dnes výrazně levnější.

Doporučujeme: Retro na neděli: Kolik stála auta v Československu před čtyřiceti lety?

Škoda 110 R

Informace o cenách aut v roce 1989 jsme našli v osm let starém článku Unikátní přehled: Kolik stála auta před rokem 1989 na iDnes.cz.

Bez zajímavosti není, že cenové války po revoluci zahájila automobilka Opel s modelem Corsa. Ale o tom až za chvíli.

Škoda Favorit

Škoda Octavia 2017 a Škoda Favorit 135 L-12 Favorit byla moderní škodovka a vedle levných západních aut se stydět nemusel. Dokonce uspěl i v konkurenci západních ojetin
Škoda Octavia 2017 a Škoda Favorit 135 L Airbagy? ABS? Klimatizace? Takové prvky byly v roce 1989 výsadou jen nejluxusnějších vozů. A ještě ke všemu za příplatek

V roce 1989 stál základní Favorit 136 L celkem 86 400 Kčs, což byl tehdy více než sedmadvacetinásobek průměrného platu. To je jako kdybyste dnes dali za Fabii 1.0 MPI 799 000 korun. Jelikož základní Fabia stojí nějakých 250 000 korun, nová základní „rodinná“ škodovka fakticky zlevnila více než trojnásobně.

Doporučujeme: Škoda Favorit byla malý zázrak východního bloku

Skoda Favorit (1)

Škoda Favorit 136 L měla motor 1,3 l o výkonu 46 kW a točivém momentu 100 Nm. Na 100 km/h akceleroval Favorit, který potřeboval benzin Super s oktanovým číslem 96, za 14 sekund a rozjel se na 150 km/h. Favorit 135 L měl trochu slabší motor, ale spokojil se s jednadevadesátkou.

Oltcit Club

Oltcit Club (6) Rumunský Oltcit Club vycházel konstrukčně z návrhů Citroënu pro levné auto z konce 60. let. A podle toho také jezdil
Oltcit Club (1) Základní Oltcit stál v roce 1989 „jen“ 69 000 Kčs, byl tedy o významných 17 400 korun levnější než Favorit. Přesto se prodával hůř

Zajímavé je, že i když stál v roce 1989 rumunský Oltcit Club „jen“ 69 000 Kčs, neprodával se moc dobře. Mototechna prodala v tom roce něco málo přes 13 000 Oltcitů, zatímco dražší (ale o poznání lepší) Favorit si našel přes 46 000 kupujících. Dobře se prodávala ještě Škoda 125 L s pětistupňovou převodovkou. Těch se prodalo téměř 28 000.

Doporučujeme: Retro – Oltcit Club byl levnější než Favorit. Podle toho i jezdil

Oltcit Club

Pokud jde o přepočet na dnešní peníze, 69 000 Kčs v té době bylo zhruba jako 640 000 korun dnes. A dali byste snad tolik za výběhový model Dacie Logan, pokud zůstaneme v Rumunsku? Asi nemusíme připomínat, že dnes je Logan jediné plnohodnotné auto, které koupíte pod 200 000 korun. Nové. Se zárukou. A povinnou bezpečnostní výbavou. Auta jsou dnes vážně výrazně dostupnější.

Lada Niva

Lada Niva (10) Lada Niva bylo nejdostupnější SUV, i když v té době se této kategorii aut ještě tak neříkalo. V přepočtu na dnešní peníze stála skoro milion
Lada Niva (12) Dnešní nejdostupnější SUV s pohonem 4x4 je zhruba třikrát levnější. V roce 1989 jste na Nivu potřebovali 34 průměrných platů

Dnes jsou velmi oblíbená SUV, ale v roce 1989 tuto kategorii na našem trhu zastupovala v podstatě Lada Niva. Stála 107 500 Kčs, což je v dnešních penězích zhruba 995 000 korun. Dnes stojí nejlevnější SUV s pohonem všech kol něco málo přes tři sta tisíc, pokud máte štěstí na skladovou Dacii Duster. I taková Škoda Karoq s dieselem a pohonem všech kol je pořád o hodně levnější.

Doporučujeme: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady

Lada Niva

Zatímco dnes vám na základní SUV s pohonem všech kol stačí šetřit rok (pokud si budete svou průměrnou výplatu dávat stranou celou), v roce 1989 jste si těch průměrných platů museli dát stranou hned 34, abyste domů odjeli novou Ladou Niva.

Ford Escort

Ford Escort Západní Ford Escort se dal v roce 1989 samozřejmě koupit, ale museli jste pro něj do Tuzexu. Stál 26 000 bonů, což bylo oficiálně 26 000 Kčs
Ford Escort 2 Jenže běžný smrtelník bony sehnal jen na černém trhu od veksláků, takže Escort byl fakticky 5x dražší. Tento Ford vyšel asi na 130 000 Kčs

Ano, i za totáče jste si mohli koupit „západní“ auto, ale museli jste pro něj do Tuzexu. A s tím byl trochu problém, protože v Tuzexu se dalo platit pouze tzv. bony. Oficiálně měl jeden Bon hodnotu 1 Kčs, ale získat tuto měnu za oficiální kurz bylo víceméně nemožné. Běžný smrtelník tak mohl bony získat pouze od legendárních veksláků. Běžná cena neoficiální směny byla 5 Kčs za jeden Bon.

Doporučujeme: Galerie: 26 západních ojetin, které zaplavily náš trh těsně po revoluci

Opel-Kadett-E

I když měl tedy Ford Escort oficiální základní cenovku 26 000 bonů, což bylo tedy na koruny nesmírně výhodné, ve skutečnosti vyšel asi na 130 000 Kčs, tedy v přepočtu na dnešní peníze zhruba 1 200 000 korun. Kdo chtěl bez čekání pěkného Forda, musel hledat na trhu ojetin. Ojeté auto však tehdy stálo prakticky stejně, ne-li dokonce víc.

Jak se ceny vyvíjely po revoluci?

Trh se sice po roce 1989 pomalu otevíral, ale zájemci o nové auto rozhodně neměli přístup k vozům jednoduchý. Platy rostly pomalu a reálné ceny neklesaly nijak rychle. Logicky byl velký zájem o ojetiny ze západu. Mělo to jeden zajímavý efekt. Z Českloslovenska se stalo tzv. „vrakoviště západních aut“. Lidé byli přesyceni škodovkami a někteří prostě chtěli něco jiného. Cokoliv.

Opel Corsa Když přišla v roce 1993 nová Corsa, Opel nasadil cenovku 299 900 korun. Přesto stála zhruba padesátinásobek průměrné mzdy
Mercedes-Benz S600 Na druhou stranu luxusní Mercedes s motorem V12 přišel na 4,5 milionu – 762x více, než kolik byla v roce 1993 průměrná mzda

Poměrně zásadní revoluce v cenách přišla v roce 1993, kdy Opel začal oficiálně prodávat druhou generaci modelu Corsa. S tou automobilka nasadila velice zajímavou cenu 299 900 korun a spustila tak tehdejší „cenové války“. Dokonce se tak jmenovala i oficiální reklamní kampaň Opelu. Výběhový Favorit stál necelých dvě stě tisíc, ale za tři sta tisíc jste mohli mít Forman se slušnou výbavou. Podle ČSÚ byla průměrná mzda v roce 1993 už 5904 Kč, oproti roku 1989 vzrostla téměř dvojnásobně. Přesto jste na novou Corsu potřebovali zhruba 50 průměrných platů. Auta v té době tedy rozhodně levnější nebyla.

Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár

titulka

A na opačném pólu trhu? V roce 1993 stál tehdejší Mercedes třídy S s dvanáctiválcem bezmála 4,5 milionu, což odpovídalo 762 průměrným platům. Dnešní vrcholná třída S s motorem V12 je tak asi 3,5krát levnější.

Od té doby se nominální ceny aut příliš nezměnily, spíše naopak pomalu v silné konkurenci klesají. Až někdy do počátku nového tisíciletí stálo vždy nové auto zhruba 250 až 300 000 korun. Jak ale Češi bohatli, stávala se pro ně nová auta stále dostupnější. Takže zatímco v roce 1989 potřeboval průměrný Čech zhruba 28 průměrných platů, aby si koupil nový Favorit, dnes si za 28 průměrných platů koupíte novou Octavii RS a ještě vám zbude na pneumatiky a benzín.

Dewey (neregistrovaný)
What a material of un-ambiguity and preserveness of precious familiarity about unexpected feelings.|
Dina (neregistrovaný)
What a stuff of un-ambiguity and preserveness of precious knowledge concerning unpredicted emotions.|
wthtyrhhy (neregistrovaný)
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik jsou dnes dostupnější - Autobible.cz wthtyrhhy http://www.g1s28i3171756rkqqr1q10gsjs252hens.org/ [url=http://www.g1s28i3171756rkqqr1q10gsjs252hens.org/]uwthtyrhhy[/url] awthtyrhhy
Dominik Toušek (neregistrovaný)
Dobrý den, jen krátký dotaz. Při žádosti o příspěvek na bydlení, musíme se dostavit oba s partnerem osobně, nebo stačí jen já s jeho občanským průkazem. Jedná se o tohle bydlení: https://www.ziprealty.cz/rok/ihned/ Takže by mě zajímalo, jestli se to na to vztahuje. Děkuji moc za odpověď. Hezký den, Dominik Toušek.
zemekf (neregistrovaný)
tak jo, blátošlap na stavbě nosil domů 2500 netto, 350,- sem dal za 2+1, zbylo mi 2150,- Favorit stál cca 90.000 = 41 měsíců .... Ta samá práce, v tom samém městě, ten samý byt v padesát let starém pavlačáku dnes .... 16.000 netto, 2+1 za 12.000, zůstanou ti 4000,- Fabie 250.000,- = 62 měsíců
eman (neregistrovaný)
Srovnává jen ten, kdo si neustále něco nalhává. A Češi si lžou pořád. Srovnává ten, kdo se snaží podsouvat lidem spokojenost a v podstatě se děla to samé co za socialismu. Buďte rádi, že jste otroky EU, protože se máte lépe, než v době kamenné. Srovnáváte pravěk ze současností. I kdyby tady byl ten největší socialismus i dnes, tak se budeme mít lépe než před 40 lety. Vývoj. Porovnávejte to, za kolik platu si koupí auto Němec a jaké. Reálně na nové auto, které si Němec koupí je třeba u řemeslníka jako sem já deset výplat. To je 1 000 000 kaček. Normální auto střední třídy. Deset výplat je skoro rok. Takže v ČR na to budu makat 50 výplat. To je 4 roky a něco. Měli by jsme srovnávat, kam jsme se posunuli ne oproti době před 40 lety, ale proti ostatním za hranicemi. A ti už jsou zase ne 30 let před námi, ale tak 40 a více. Neposunuli jsme se nikam. Jsme na tom hůř, než předtím. Žádný západ jsme nedohnali ba naopak se nám ještě více vzdálil. Kdo to nevidí, nedokáže si to spočítat je hlupák a takových je tady většina. Přestaňme si lhát. Jsme otroci EU a jsme úplně na dně. Zapomněli jste co vám slibovali, že doženeme západ a že se budeme mít stejně jako oni. Co se týká aut, jezdíme tady ve vracích dovezených ze západu.
pedro (neregistrovaný)
Jenže před 89 mělo pruměrnej plat většina dneska je to možna obraceně ten pruměr kazej ti hodně bohati a většina normalně pracujicích pruměr vubec nema
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Nástupní mzda lékaře, inženýra nebo učitele byla v roce 1987 - 1850 Kč Hrubého vy špinavý dělnický lháři, kromě toho, není principiálně možné, aby nadprůměr měla většina, když množina mezd byla a je zdola omezena minimální mzdou. Pravda, dříve na průměrnou mzdu dosáhlo podstatně více nekvalifikovaných dělnických špindírů na úkor těch kvalifikovaných. Normálně pracující se na průměr, nebo nadprůměr lehce dostane, podprůměrem jsou pouze nekvalifikovaná manuální netáhla a lemplové. Kvalifikovaní manuálové obvykle mají živnosták, a příjmy jsou úplně někde jinde.
Honza (neregistrovaný)
Je jen otázka, kdo má dneska uváděný průměrný plat 29.000,-. Já znám takových lidí málo.
michal (neregistrovaný)
"......Jak ale Češi bohatli, stávala se pro ně nová auta stále dostupnější....." Cesi nebohatnou :-) To jen zbytne zbozi se stava levnejsi a nezbytne zbozi i sluzby je drazsi. Coz je podstata soucasneho pseudkapitalismu.
Honza (neregistrovaný)
Proč o tom píše někdo, kdo o tom nic neví. Kde je třeba cena Dacie nebo Lady 2105? V tom přehledu strašná spousta aut chybí (Lady 2104, 2105, 2107 a Samara, Dacia 1310 a 1310 break, Škoda 125 L, 136 GL/Rapid) Škoda 120 se v roce 1989 už nevyráběla, s koncepcí všechno vzadu už tehdy jely jenom 125 L a 136 GL (a Rapid). O nové Trabanty a Wartburgy tady už v té době skutečně nikdo stát nemohl, protože se přestaly, z ekologických důvodů, dovážet v roce 1986. Nejde mi o obhajobu té doby, ale o článek s pravdivými informacemi.
killbilly (neregistrovaný)
To se těžko srovnává, protože - kdysi dávali lidi z výplaty na bydlení tak 1/10, dneska mnohdy i třeba 70 % - Favorit nebyl třída dnešní fabie, ale tehdejší optikou spíš auto nižší střední třídy, tedy spíš octavia, porovnejte velikost tehdejšího escorta s velikostí dnešních focusů - poměr cen aut byl uměle extrémně pokroucený, protože až někdy do roku 1998 zakázáno dovážet ojetiny starší 6 let ze západu + trh byl chráněn dovozními cly, a tak si škodovka mohla za tehdejší felicii říkat peníze, které neodpovídaly tehdy 20 let zastaralému autu. Proto tady taky fungoval ještě kolem přelomu tisíciletí skanzen historických vozidel, ještě tou dobou bylo nejčastější auto škoda 120 a žigulik, zatímco poláci tou dobou už dávno masově přesedlali na ojeté golfy, astry a escorty.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Kdysi dávali lidé za bydlení i 35 procent, dnes za podstatně luxusnější něco přes 10 procent. Favorit byl samozřejmě přímý předchůdce Fabie, vy špinavý lháři, auto nižší střední třídy byl Kadett nebo Escort, který byl úplně někde jinde, než Favorit. S těmi zakázanými ojetinami staršími 6 let lžete, jediné kritérium byl řízený katalyzátor.
Roger (neregistrovaný)
Jen si mladí pro změnu musí koupit za miliony byt,ty joudo... A pojistka? 144,- dnes 3000,- to je také výhodnější jak za socíku,viď?
icu (neregistrovaný)
Dvě faktické poznámky k článku: 1. Kurs "bonu" se někdy v r. 1987 měnil, neboť se změnila jeho definice (a následně i ceny v Tuzexu). Šlo čistě o nominální úpravu, neboť jak ceny, tak staré poukázky se přepočítávaly koeficientem 1,75. (Tedy to, co dosud stálo 2 "staré bony", bylo rázem za 3,50. Stejně se ale přepočítávaly ty staré bony). 2. Je zcela nepodstatné, kolik se prodalo Olcitů v poměru ke Škodám. Ono se jich prostě víc plánovaně nedovezlo. Jinak o Trabanty i Wartburgy byl i nadále veliký zájem, přesto se přestaly někdy začátkem 80. let dovážet, neboť AZNP mělo problém "udat" svoji produkci (Resp., dovážely se jen Trabanty se spojkou Hycomat pro členy Svazu invalidů.)
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Jak co přepočítávali rudí potkani, je zcela irelevatní. Zkuste si pod sebe napsat 50 x vetu, devizová koruna, nerovnala se koruna československá.
icu (neregistrovaný)
Potíž je, že nejdražší Škoda v r. 1989 byl stále "jen" Favorit (jen ve smyslu kompaktní auto, tedy něco se Superbem naprosto nesrovnatelného). Smysl by asi mělo srovnávat "průměrnou Škodu do soukromých rukou", ale obávám se, že k tomu ńejsou historická vstupní data.
Vašek (neregistrovaný)
Jako všechny tyhle srovnání, je to jen úhlem pohledu. Srovnejte nejdražší Škodovku z té doby a z dnešní a dostanete se k úplně jiným číslům a poměrům.
Fíla (neregistrovaný)
Dřív to byl jiný systém a za těžce vydřený koruny se dalo pořídit kousek co mělo pár lidí. OCeňuji spíše dnešní dobu, velká rozmanitost v autobazarech, velké výběry a ojetý vůz se dá koupit i za pár korun
  • Našli jste v článku chybu?