Britská automobilka Jaguar představila limitovanou edici svého vrcholného luxusního sedanu XJ pojmenovanou jako XJ50 na oslavu půl století existence této modelové řady. Mimo Británii se tento už deset let starý model nijak zvlášť dobře neprodává a vlastně vůbec nevíme, jak to bude v době rostoucí obliby SUV s jeho přímým nástupcem. Jenže Jaguar XJ měl v nabídce značky vždycky své místo. Více než polovina všech vyrobených Jaguarů jsou právě sedany XJ!
Historie se začala psát na počátku 60. let, kdy se britský automobilový průmysl ocitl v jisté krizi. Jaguar měl v segmentu luxusních sedanů vyšší střední třídy několik zástupců, ať už to byl model 420, Type S nebo Mark II. Vyrábět ale jednotlivé modely stejné kategorie, které si nazvájem konkurovaly, je z dnešního pohledu nelogické. A věděla to i automobilka.
Doporučujeme: Automobilku Wartburg dělilo od lepšího osudu pár kilometrů
Bylo rozhodnuto, že starší modely budou postupně nahrazeny jednou modelovou řadou. Aby se Jaguaru podařilo oslovit stávající klientelu, dostane nový model několik variant a motorizací. Vedle dynamicky a sportovně orientovaných se budou prodávat i luxusní a bohatě vybavené verze s důrazem na vysoký podíl ruční výroby.
A tak se v roce 1968 představil vůz zcela nové generace a konstrukce, Jaguar XJ. Byl to také poslední Jaguar, na jehož vývoji a návrhu designu se přímo podílel Sir William Lyons, zakladatel automobilky. Jméno XJ vzniklo ze slov „eXperimental Jaguar“, která byla použita v souvislosti s projektem XJ4, což bylo vlastně luxusnější čtyřdveřové provedení sportovního E-Typu. Jaguar chtěl totiž už dříve více skloubit sportovního ducha E-Typu s luxusním sedanem.
Série I (1968-1973)
První generace Jaguaru XJ se vyráběla v letech 1968 až 1973. Jako základ posloužila upravená platforma původních modelů s novátorským nezávislým zadním zavěšením Jaguar IRS a předním podmotorovým rámem. Na svou dobu se jednalo o mimořádně složité, ale velice účinné řešení podvozku. Tehdejším Jaguarům propůjčovalo špičkové jízdní vlastnosti, jimž se žádný z luxusních soupeřů nemohl rovnat.
Kompaktní stavba podvozku dovolila vytvořit luxusní vůz s nízkou siluetou a nízkým těžištěm, což dále pomohlo zlepšit jízdní vlastnosti. Přesto komfort neutrpěl. Zvlášť modely Daimler s komfortnějším odpružením platily za výjimečně pohodlná auta. Novináři dokonce srovnávali komfort Jaguaru s tehdejšími vozy Rolls-Royce.
Ačkoli byl pro XJ zpočátku zamýšlen motor V12, jeho vývoj nabral zpoždění. XJ se nejprve prodávalo s řadovými šestiválci 2,8 a 4,2 l. Ten objemnější a výkonnější (oficiálně měl 190 koní, ale vyladěný s upravenými karburátory nabízel až 250 koní) byl nejprodávanější z celé řady. Slabší motor 2,8 l (140 k) vznikal hlavně kvůli zemím, kde se auta danila podle zdvihového objemu. Dvanáctiválec 5,3 l o výkonu 250 koní a točivém momentu 408 Nm, který debutoval v Jaguaru E-Type v roce 1971, dorazil do XJ až v roce 1972.
Doporučujeme: Fuego, Probe, Calibra a další porevoluční sporťáky, na které se zapomnělo
Čtyřstupňový manuál byl základem. V nabídce ale byl i třístupňový automat, později doplněný dokonce o volbu rychlostních stupňů v kulise voliče, takže dynamicky založení řidiči mohli ručně volit stupně a lépe využít potenciál motorů. Při uvedení na trh v roce 1968 stál základní Jaguar XJ 2,8 l jen 1800 liber (asi 890 000 Kč v dnešních penězích), za kůži a vylepšenou výbavu se připlácelo 100 liber (dnes necelých padesát tisíc korun). Vrcholný model 4,2 l s automatem stál 2400 liber (1 190 000 Kč dnes). Silnější šestiválec upaloval dvoustovkou a na 100 km/h akceleroval za necelých devět sekund, což byly v té době špičkové hodnoty v této třídě.
Očekávaný dvanáctiválec 5,3 l, který dotlačil model XJ na 240 km/h a dlouho držel titul nejrychlejšího sedanu na světě, se začal prodávat v červenci 1972. Stal se jediným sériově vyráběným – a tedy i relativně dostupným– sedanem s motorem V12 na světě. Prodával se výhradně s automatem a jako první Jaguar v historii měl klimatizaci v základní výbavě. V roce 1972 přichází také na přání prodloužené provedení, které přidalo 102 mm rozvoru a více místa na zadních sedadlech. Jaguar používal označení XJ12 (na rozdíl od XJ6 pro menší motory). Technicky příbuzný luxusnější vůz Daimler používal tradiční označení Double-Six, které se objevilo už ve třicátých letech.
Doporučujeme: Tatra 613 vozila jen papaláše a doplatila na minimum inovací
Mezi sběrateli je právě první série Jaguaru XJ nejvyhledávanější, protože založila oblíbenou a slavnou modelovou řadu. Přiblížila luxusní a výkonné vozy „běžným“ lidem. Jaguar XJ našel uplatnění nejen v britské královské rodině, ale byl oblíbený mezi podnikateli, obchodníky a také mezi lidmi pohybujícími se mimo zákon. Bylo to nejrychlejší a nejovladatelnější auto té doby, které odvezlo až pět lidí a jejich kontraband, takže se skvěle hodilo na honičky s policií.
Image „getaway car“, jak se takovému autu přezdívá, podpořilo později i několik filmů, ve kterých si Jaguar XJ zahrál parťáka bankovních lupičů a jiných padouchů. Je zajímavé, že automobilka se za image rebela nikdy nestyděla. Dodnes v oficiálních materiálech využívá tuto pověst pod heslem „It's good to be bad“. Například v posledních Bondovkách značka Jaguar obsazuje svá auta do rolí vozidel hlavních padouchů, a hrdě se k tomu hlásí.
Série II (1973-1979)
Modernizace Jaguaru XJ první generace, která se shodně označuje jako Mark I, byla poznamenána třemi zásadními událostmi. První byla ropná krize a rodící se emisní normy. Druhou pak nové předpisy ohledně bezpečnosti v USA, a třetí, asi nejdůležitější, reorganizace britského automobilového průmyslu pod obrovský koncern British Leyland.
První dvě věci byly záležitostí spíše technického rázu. Normy ohledně bezpečnosti si vynutily větší nárazníky posazené výše, takže se změnil design, i když základní proporce zůstaly zachovány. Asi nejmarkantnějším rozdílem proti Sérii I je nižší maska chladiče, které je právě důsledkem výše posazeného nárazníku.
Doporučujeme: Jaguar XJR 575 předvádí, že stárnout se dá s grácií. Svezení je v něm pořád výborné
Motor 2,8 l byl postupně stažen z výroby. Pokračoval jen šestiválec 4,2 l (výkon 175 k) a dvanáctiválec 5,3 l (245 až 285 k). Později přišel šestiválec 3,4 l (výkon 163 k). V roce 1975 se přestává vyrábět kratší verze a už se prodává jen prodloužená, která se tak vlastně stává standardem. V roce 1978 poprvé přichází, především kvůli emisním normám v USA, vstřikování paliva. Nejprve ho má dvanáctiválec, později i šestiválec.
Spolu se Sérií II se prodává i zajímavé dvoudveřové kupé, jehož plány vznikaly už dříve, ale kvůli problémům s kvalitou a těsností bezrámových dveří a oken se dostává do výroby až v roce 1975. Kupé se ale vyrábí jen do roku 1978, protože se ukázalo, že s očekávaným zákazem kabrioletů v USA kvůli bezpečnosti při převrácení to nebude tak horké. Nástupce v podobě Jaguaru XJS se dočkal polokabrioletu Targa v roce 1982 a plnohodnotný kabriolet se vyráběl od roku 1988.
Série II Jaguaru XJ ale byla poznamenána prudkým poklesem kvality zpracování a mizernou spolehlivostí, které značně pošramotila pověst značky. Byl to úkaz typický pro britský automobilový průmysl tehdejší doby, kdy se v továrnách spíše stávkovalo než pracovalo a nespokojení dělníci se dokonce uchylovali k úmyslné sabotáži vyráběných aut.
Série III (1979-1992)
Poslední modifikace původního Jaguaru XJ je sice označována jako další generace, ale ve skutečnosti je to jen rozsáhlejší facelift původního modelu z roku 1968. Za decentní úpravou zevnějšku stojí studio Pininfarina. Hlavními změnami jsou poměrně velké pryžové nárazníky (kvůli novým předpisům), zapuštěné kliky dveří a také jednodílná boční přední okna.
Pod kapotou zůstávají motory 3,4 l (výkon 165 k), 4,2 l (výkon 209 k) a vrcholný dvanáctiválec 5,3 l (výkon až 300 k). Zatímco výroba šestiválců končí v roce 1986 s příchodem nového modelu XJ s označením XJ40, dvanáctiválce se vyrábějí dál až do roku 1992, kdy se prapůvodní Jaguar XJ definitivně odmlčel.
Zbytek je už historie. Generace XJ40 se vyráběla do roku 1994, následná generace X300 do roku 1997, X308 do roku 2003 a generace X350 a X358 až do roku 2009, kdy přišel současný model. Je zajímavé, že Jaguaru se podařilo i s modernizacemi udržet původní designovou linii a když se podíváme na poslední Jaguar XJ X358 a první generaci, společné prvky jsou jasně patrné. Možná i proto byl Jaguar XJ mezi věrnými fanoušky tak oblíbený. Nezbývá než doufat, že velký luxusní sedan bude mít v nabídce značky místo i do budoucna.