Rumunské SUV Dacia Duster hraje na mnoha trzích roli nejlevnějšího vozu této kategorie a zároveň patří mezi nejlevnější auta s pohonem všech kol na trhu. Nelze se divit, že se z něj stal obchodní trhák. Aktuální druhá generace, která je na trhu od konce roku 2017, je po škodovkách Karoq a Kodiaq třetím nejprodávanějším SUV na českém trhu a v Evropě byla v prvním pololetí roku 2019 15. nejprodávanějším autem celkově.
Všichni tedy známe Dacii Duster jako relativně nový model, který se na trh dostal v roce 2009. Věděli jste ale, že jméno Dacia Duster není vlastně nic nového? Stejnojmenný model se vyráběl a prodával už v 80. letech. Ovšem ne u nás. Byla to specialita některých západních trhů, především britského.
Technicky se vlastně ani nejednalo přímo o produkt Dacie, ale o model ARO 10, který byl poměrně obvyklý v mnoha socialistických zemích a vzpomínám na něj i já. Sloužil naší rodině při pracovním pobytu v Mongolsku v letech 1987 a 1988. Vlastně to bylo první auto, ve kterém jsem si zkusil řízení, respektive kroucení volantem z klína jednoho z rodičů.
Pod diferenciálem se musel rozdělat oheň
Automobilový novinář a náš bývalý kolega Dalibor Žák má s Arem osobní zkušenost. Pravda, ne úplně čerstvou: „V mých matných vzpomínkách na dětství v Mongolsku v souvislosti s Arem figuruje jen to, že v třeskutých mrazech hluboko pod –30°C se musel pod motorem a diferenciálem nejprve rozdělat oheň, aby se ohřál olej a bylo možné nastartovat. Teprve pak se mohlo s autem vyrazit někam do hloubi mongolských stepí. A také si vzpomínám na drobný karambol, kdy se u Ara poškodilo o kámen brzdové vedení. Otec tehdy ve stepi vyráběl pomocí primitivního nářadí něco na způsob závitu. Jako nouzová brzdová kapalina se tehdy osvědčil fritovací olej Brölio. Nic jiného se sehnat nepodařilo.“
Pod obchodním názvem Dacia Duster se tento off-road prodával ve Velké Británii v letech 1984 až 1993 s výhradně pravostranným řízením. Stejně jako u modelu ARO 10 měla britská Dacia Duster pohon všech kol řešený tak, že standardně putovala síla motoru na zadní kola. Přední náprava se v případě potřeby připojovala ručně.
Na britském trhu se vůz prodával v provedení třídveřového offroadu s názvem Wagoon a s odnímatelným střešním panelem či stahovací látkovou střechou jako Roadster. Základní motorizací byla nejprve třináctistovka o výkonu 54 koní z Dacie 1300 a s maximální rychlostí 90 km/h. Brzy však přišel výkonnější motor.
Nejčastěji se pod kapotou nacházel motor 1,4 l o výkonu 48 kW (65 k) v 5250 min-1 a točivém momentu 105 Nm v 3000 min-1. Měl dva ventily na válec a karburátor. Britský Duster si vystačil se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Na 100 km/h akceleroval 1280 kg těžký vůz za 27 sekund a dosáhl nejvyšší rychlosti 129 km/h.
Rumunský protějšek ARO 10 se vyráběl v letech 1980 až 2006 v několika karosářských verzích, například i jako čtyřdveřový off-road či pick-up. Pod kapotou měl postupně různé motory včetně atmosférických dieselů od Volkswagenu, Peugeotu nebo Renaultu.
Značka ARO začala vyrábět terénní vozy v roce 1957, jejím prvním modelem byl přepracovaný ruský GAZ 69. Před rokem 1989 mířilo zhruba 90 % produkce rumunské značky na export.
Vozy ARO se vozily i na západní trhy a dokonce se třeba v Brazílii, Portugalsku a Itálii vyráběly v licenci. Značka ARO ukončila výrobu v roce 2003, od roku 2006 je po bankrotu v konkurzním řízení. Výrobě upravených vozů ARO se věnovala i česká značka Auto Max Czech.
Srovnávací test v britském magazínu Motor z roku 1987 proti sobě postavil Dacii Duster a Ladu Niva. Redaktoři označili Ladu za schopnější a dynamičtější auto s lepší kvalitou zpracování, ale také jako výrazně dražší, pokud se započítá přestavba na roadster. A pak že jsou prý SUV-kabriolety něco nového…