Navzdory důkladné ochraně několika vrstvami laku mají auta i dnes, v jedenadvacátém století, tendenci korodovat. Jak tento problém zastavit a napravit? Důkladná oprava je relativně složitá a časově náročná, často však jde o jediný způsob, jak zaručit, aby z vozu nezbyla hromádka kompostu.
Voda, vlhkost, sůl, mechanické poškození… Na každé auto působí během jeho provozu řada faktorů, které přispívají ke vzniku a rozšíření koroze. S tou bojují auta stará i nová: poškození odletujícími kamínky, vlhkosti v dutinách uvnitř kovových částí vozu a různým místům, která jsou kvůli svému tvaru náchylná k reznutí, se není možné při sebelepší snaze ubránit.
„Korozí jsou nejčastěji postiženy prahy, lemy zadních blatníků, u některých aut nosníky motoru a také podlahy,“ říká Otamír Švaněk z firmy Privat Car Service a upozorňuje, že „u některých aut mohou ke vzniku koroze přispět i řešení, u kterých neměli konstruktéři šanci odhalit, jaké mohou způsobit problémy.
Například stačí určitým způsobem tvarované víko kufru, z nějž se kapky vody vlivem proudícího vzduchu dostanou do prostoru pro osvětlení registrační značky. Pokud má špatné těsnění, voda se dostane do víka a to začne reznout zevnitř.
Uvnitř některých prahů bez odvětrávacích otvorů, nebo pokud jsou tyto otvory zaneseny špínou či lakem, může docházet ke kondenzaci. Stačí změna teploty a vevnitř máte najednou vlhko.“ Pro ochranu před korozí je doporučeno každý druhý rok vystříkat dutiny speciálním nástřikem, jedna plechovka vyjde na několik stokorun. Tyto spreje mívají flexibilní hadici s koncovkou, která rozstřikuje materiál do všech stran.
Jediným způsobem, jak se rzi definitivě zbavit a zaručit, aby se nerozšiřovala, je vyříznutí poškozeného místa a jeho nahrazení novým, zdravým plechem. „Pro většinu aut existují opravné sady půlblatníků i prahů,“ vysvětluje Švaněk. Občas je zapotřebí vyříznout a nahradit i podběhy. Nejde o zásah, který by jen tak někdo zvládl sám v garáži, vhodnější je svěřit vše profíkovi, který nedrží autogen v ruce poprvé.
Nutné je řešit i navazující prvky karoserie, například nastavit dostatečně silným plechem výztuhy. Cena za důkladnou opravu blatníku se pohybuje okolo 25 000 korun, včetně odstrojení, samotné opravy a lakování. Záleží na složitosti a ceně dílů, nicméně jde o časově náročný úkon, pokud má být proveden skutečně důkladně, jde přibližně o 25 hodin čistého času.
Podobně je na tom i oprava nosníků motoru. Pokud se koroze objeví v místech, pro která nejsou k dispozici opravné sady či díly, je nutné náhradní kus vyříznout z jiného auta a pečlivě jej navařit na správné místo. Typicky jde o okolí uložení tlumičů nebo podlahy, na kterých se pod čalouněním hromadí voda. Pokud to jde, je nutné korozi zastavit již v počáteční fázi, než se změní z povrchové na vážnou. Kromě ošetření dutin je také doporučeno provést nástřik podvozku antikorozním přípravkem.
VIDEO: Montážní pěna do auta nepatří
Zdroj: YouTube
Foto: Martin Mičánek
No tak tohle je fakt někdy docela extrém. Hlavně takové ty fušeřiny, co člověk vidí na internetu. Když to vidím, tak by takováhle podlaha neobstála ani jako podlaha pro mazlíčky někde v kotci pro psa. Jako nechci být prostě nějak hnusný nebo tohleto, ale když si někdo neví rady, tak by to měl dát odborníkovi.