Poškození slitinových kol je nepříjemné z mnoha důvodů. Ohnutý ráfek může mít vliv na jízdní vlastnosti auta, poškrábaný pak pošramotí řidičovo ego. Na oba typy problému existuje lék ve formě speciálních postupů a nástrojů, které uvedou disky do stoprocentního stavu.
Celým autem projede rána, od kola se začnou ozývat znepokojivé zvuky a vám je jasné, co se stalo: máte naražený ráfek. Ještě než začnete shánět nový kus, zkuste se obrátit na specializované autoservisy, které pomohou poškozené kolo profesionálně opravit. „Nejchoulostivější jsou zadní límce kol, které nejsou vyztužené paprsky. Vícedílné ráfky jsou zranitelnější kvůli tenčímu límci,“ vysvětluje Josef Mráček, majitel servisu Pneu Mráček.
„Ráfky nejprve proměříme na diagnostickém přístroji Hofmann Geodyna Optima, vybaveném CCD kamerami a laserem. Ten nám určí házivost kola. Poté rovnáme zatepla na speciální hydraulické stolici půlkulatými tvarovkami, přičemž jej měříme mikrometrem,“ vysvětluje. Pokud je ráfek prasklý, svařuje se metodou TIG-WIG (netavící se elektrodou v ochranné atmosféře inertního plynu), po obou typech opravy je opět proměřen. Pokud se kolo nelakuje, vše je možné zvládnout za jediný den. Celý postup opravy je pro zákazníka dokumentován a odnese si i protokoly z měření.
I výrazně odřené disky je možné uvést do původního stavu. K jejich frézování v Pneu Mráček využívají stroj firmy Haas Automation, který z rotujícího kola odkrajuje extrémně tenké vrstvy materiálu dle předem vytvořeného programu. Oprava má přesně daný průběh, nejprve je nutné důkladné očištění speciální pastou, dále odlakování kyselinou a neutralizace. Během opravy je kolo několikrát kontrolováno a nakonec je ošetřeno bezbarvým lakem.
Renovovat je možné i zašlé ráfky, k čemuž v Pneu Mráček využívají vibrační přístroj Rösler. V něm vložené a předem opravené kolo je obklopeno hrubým granulátem, který díky neustálému pohybu disk leští. Materiálu je několik druhů, a proto lze dosahovat různých výsledků, včetně zrcadlového lesku. „Ten vznikne díky skleněným kuličkám a speciálním chemickým přípravkům, které kolo oplachují, protože při tomto procesu vzniká spousta prachu,“ dodává Josef Mráček.
Během opravy autoservis půjčuje zákazníkovi náhradní kola, aby mohl své auto nadále užívat, ať už má Bentley, či Ferrari, nebo lidovější vozidlo. Opravu většinou volí majitelé luxusnějších strojů s drahými koly, zatímco rovnání vyjde na 800 až 1500 Kč, renovace na CNC stroji stojí 3000 až 6000 Kč za jeden ráfek.
Poškozené kolo je nejprve nutné důkladně očistit speciální pastou. Dále je zbaveno laku kyselinou, která je později chemicky neutralizována. Následuje pečlivá kontrola poškození z hlediska promáčklin, prasklin, vrypů a škrábanců. Zákazník je předem seznámen s rozsahem opravy a cenou.
Pokud je kolo ohnuté, opravuje se na rovnací stolici. Je nutno jej nahřát plamenem a poté rovnat do původního tvaru. Praskliny jsou svařovány elektrickým obloukem v atmosféře inertního plynu. Vícedílná kola je nutné odborně rozebrat, zkontrolovat jejich šrouby a poté opět složit a přetěsnit.
Analýzu kola automaticky provede přístroj díky třem laserům a kamerám při rychlosti rotace 200 otáček za minutu. Je schopen nejen změřit házivost, ale také laserem přesně ukázat, kam je zapotřebí umístit závaží pro optimální vyvážení.
Hrot obráběcího stroje se pohybuje s naprostou přesností. Pro dosažení dokonalého výsledku bývá zapotřebí provést několik cyklů. Mimochodem, věděli jste, že naprostá většina ráfků, i těch od automobilek, je již z výroby lehounce křivá?
A je hotovo. Po opravě a přípravě, volitelně po leštění, je kolo ošetřeno bezbarvým lakem, případně stříkáno do barvy dle přání zákazníka.
Foto: Václav Novák