Je možné opravit poškozené slitinové ráfky? Za pomoci speciálních nástrojů ano

9 nových názorů
Autor: Redakce
  • Nejchoulostivější jsou zadní límce kol, které nejsou vyztužené paprsky

  • Naražené ráfky jsou rovnány zatepla na speciální hydraulické stolici

  • Většina ráfků, i těch od automobilek, je již z výroby lehounce křivá

Poškození slitinových kol je nepříjemné z mnoha důvodů. Ohnutý ráfek může mít vliv na jízdní vlastnosti auta, poškrábaný pak pošramotí řidičovo ego. Na oba typy problému existuje lék ve formě speciálních postupů a nástrojů, které uvedou disky do stoprocentního stavu.

Celým autem projede rána, od kola se začnou ozývat znepokojivé zvuky a vám je jasné, co se stalo: máte naražený ráfek. Ještě než začnete shánět nový kus, zkuste se obrátit na specializované autoservisy, které pomohou poškozené kolo profesionálně opravit. „Nejchoulostivější jsou zadní límce kol, které nejsou vyztužené paprsky. Vícedílné ráfky jsou zranitelnější kvůli tenčímu límci,“ vysvětluje Josef Mráček, majitel ­servisu Pneu Mráček.

4O4A9797r Přístroj Hofmann Geo­dyna Optima proměřuje kola lasery a kamerami, po analýze zobrazí graf házivosti

„Ráfky nejprve proměříme na diagnostickém přístroji Hofmann Geodyna Optima, vybaveném CCD kamerami a laserem. Ten nám určí házivost kola. Poté rovnáme zatepla na speciální hydraulické stolici půlkulatými tvarovkami, přičemž jej měříme mikrometrem,“ vysvětluje. Pokud je ráfek prasklý, svařuje se metodou TIG-WIG (netavící se elektrodou v ochranné atmosféře inertního plynu), po obou typech opravy je opět proměřen. Pokud se kolo nelakuje, vše je možné zvládnout za jediný den. Celý postup opravy je pro zákazníka dokumentován a odnese si i protokoly z měření.

Reportáž: Jak se maluje dálnice
Přečtěte si také:

Reportáž: Jak se maluje dálnice

I výrazně odřené disky je možné uvést do původního stavu. K jejich frézování v Pneu Mráček využívají stroj firmy Haas Automation, který z rotujícího kola odkrajuje extrémně tenké vrstvy materiálu dle předem vytvořeného programu. Oprava má přesně daný průběh, nejprve je nutné důkladné očištění spe­ciální pastou, dále odlakování kyselinou a neutralizace. Během opravy je kolo několikrát kontrolováno a nakonec je ošetřeno bezbarvým lakem.

Renovovat je možné i zašlé ráfky, k čemuž v Pneu Mráček využívají vibrační přístroj Rösler. V něm vložené a předem opravené kolo je obklopeno hrubým granulátem, který díky neustálému pohybu disk leští. Materiálu je několik druhů, a proto lze dosahovat různých výsledků, včetně zrcadlového lesku. „Ten vznikne díky skleněným kuličkám a speciálním chemickým přípravkům, které kolo oplachují, protože při tomto procesu vzniká spousta prachu,“ dodává Josef Mráček.

4O4A9737r Opravy se týkají prakticky jen dražších kol. Důvody jsou jasné: velikost a nízký profil pneumatik, vyšší cena za náhradní kus

Během opravy autoservis půjčuje zákazníkovi náhradní kola, aby mohl své auto nadále užívat, ať už má Bentley, či Ferrari, nebo lidovější vozidlo. Opravu většinou volí majitelé luxusnějších strojů s drahými koly, zatímco rovnání vyjde na 800 až 1500 Kč, renovace na CNC stroji stojí 3000 až 6000 Kč za jeden ráfek.

Od zničeného k novému style=soft box_color=#000000

Poškozené kolo je nejprve nutné důkladně očistit speciální pastou. Dále je zbaveno laku kyselinou, která je později chemicky neutralizována. Následuje pečlivá kontrola poškození z hlediska promáčklin, prasklin, vrypů a škrábanců. Zákazník je předem seznámen s rozsahem opravy a cenou.

4O4A9801r

Pokud je kolo ohnuté, opravuje se na rovnací stolici. Je nutno jej nahřát plamenem a poté rovnat do původního tvaru. Praskliny jsou svařovány elektrickým obloukem v atmosféře inertního plynu. Vícedílná kola je nutné odborně rozebrat, zkon­trolovat jejich šrouby a poté opět složit a přetěsnit.

4O4A9770r

Analýzu kola automaticky provede přístroj díky třem laserům a kamerám při rychlosti rotace 200 otáček za minutu. Je schopen nejen změřit házivost, ale také laserem přesně ukázat, kam je zapotřebí umístit závaží pro optimální vyvážení.

4O4A9793r

Hrot obráběcího stroje se pohybuje s naprostou přesností. Pro dosažení dokonalého výsledku bývá zapotřebí provést několik cyklů. Mimochodem, věděli jste, že naprostá většina ráfků, i těch od automobilek, je již z výroby lehounce křivá?

4O4A9757r

A je hotovo. Po opravě a přípravě, volitelně po leštění, je kolo ošetřeno bezbarvým lakem, případně stříkáno do barvy dle přání zákazníka.

renovace_23

Foto: Václav Novák


Michal (neregistrovaný)
Já bych to opravit nedokázal. Pro mě jsou opravy aut španělská vesnice. Já jezdím s každou prkotinou do tohoto servisu https://autaxservis.cz/ , takže už mě tam všichni znají :-D . Auto chci mít v pořádku a navíc mám autoservis Jičín kousek od domu, takže i proto tam tak často jezdím.
Karel (neregistrovaný)
Jo a pro Karel z 15.11.2018 , proč píšeš pod jménem ,které už v komentáři je??!! Piš za sebe.
Karel (neregistrovaný)
Pepo, opravit se dá ledacos, problém je následná bezpečnost celého dílu. Je rozdíl opravit karoserii nebo disk, který při každém otočení na české silnici dostává obrovské rány, kdyby tomu tak nebylo , tak není co opravovat.Už za "komunistů" bylo svařování disků ocelových i alu (těch bylo málo) zakázáno a ne proto, že by to nešlo, ale z důvodu bezpečnosti a to jsme jezdili v pomalejších autech. Takže jak říkám, jde pouze o obchod. A uvědomte si , že nás na vozovce drží čtyři dlaně.
Pepa (neregistrovaný)
Vůbec nemáte tušení, co vše se dá opravit a velice kvalitně. Vaření a rovnání disku bych se vůbec nebál. Nikdy stejně nevíte v čem jezdite ( Kara po bouracce, atd.)
hmm (neregistrovaný)
Tak opravit poškrábání proč ne, ale opravovat praskliny a ohnuté disky to je kravina protože je to litina budou tam mikrotrhlinky ktere zadnej laser neobjevi, leda rentgen proste jednohod ne takovej disk praskne a hotovo vitej strome u krajnice letim do tveho smrtelnoho obeti.....
Karel (neregistrovaný)
Pokud vím,tak po takové opravě, alu disk přichází o homologace získané výrobcem. Abych mohl disk po opravě používat a nevystavovat se postihu na STK nebo v případě nehody, měl bych od servisu dostat novou homologaci o čemž silně pochybuji, protože na můj dotaz zda a jakou záruku poskytují na opravený disk v případě nehody, jsem vždy dostal stejnou odpověď: Pane na to vám nikdo žádnou záruku nedá, protože je to zakázané ale děláme tyto opravy víc než 10let a ještě se nic nestalo. Takže, zase jeden způsob, jak získat od neznalých a spořivých motoristů peníze. Více informací o opravách alu disků se dá najít i na alcar.cz
petr (neregistrovaný)
na stk pozná úplný kulový, pokud na discích zůstanou homologace, to jsou ty CE.... stejně tak pojišťovna
Karel (neregistrovaný)
Mohu Tě uklidnit , v Alcaru nepracují, ale s pneumatikami dělám skoro 40 let a za ty roky jsem viděl havarovaná auta ,kterým se rozletěl opravovaný disk a taky vím ,že opravené disky v místě opravy rády praskají znovu. A to opravené je na vnitřní straně od nápravy obyčejně vidět, takže technik na STK si toho všimne a pokud jde o pojišťovnu , tak pokud je podezření , že příčinou havárie jsou kola, jsou pláště a ráfky podrobeny důkladné prohlídce , takže jsou pláště demontovány z ráfků. To bys měl vědět , když chceš o něčem diskutovat. Řekl bych, že jsi jeden z těch opravářů alu disků , který tvrdí, že je vše OK ,ale záruku nikdy nedá ,co kdyby někdo naboural BMW a jeho právník by si přišel pro 2 mega. Nepřeji nikomu nic špatného, ale nemám rád ,když někdo dělá z lidí b...e pro svůj vlastní prospěch. A pokud vím, tak hliníková slitina (v tomto případě hliník a křemík) zahříváním mění vlastnosti a to je u alu disků nežádoucí!! Přeji Ti hodně štěstí.
  • Našli jste v článku chybu?