Je krátce před půlnocí a na vjezdu do Brusnického tunelu už několik minut svítí červený křížek. Oděni do reflexních vest stojíme s fotografem na obrubníku těsně před napojením hlavního tubusu a sledujeme přehlídku mycích náklaďáků, které sem najíždějí ze Svatovítské ulice. Už za okamžik začnou ve vzduchu šermovat dlouhými rameny zakončenými tryskami nebo rotujícími kartáči. Celý výjev, zahalený do mlžného vodního oparu, nepostrádá přízračnost scén z filmové série Transformers. „Tunel je pod napětím, proto na nic nesahejte. Mohlo by vás to kopnout,“ nabádá skupinku novinářů Pavel Šourek, technický ředitel společnosti Satra, která zajišťuje provoz všech tří částí tunelového komplexu Blanka. A ještě jednu užitečnou radu dostáváme hned do začátku: Kamery měřící rychlost jsou v provozu i nyní, kdy je tunel uzavřen. V celém úseku momentálně platí třicetikilometrová rychlost, takže nesmíme moc běhat, aby nám nepřišla pokuta.
Nikomu z přítomných se po Blance kupodivu běhat nechce. Snad proto, že zhruba kilometrová trasa od Prašného mostu směrem k Malovance vede do slušného kopce a vzduch, i přes zastavený provoz, zrovna nevoní šeříky. Jarní úklid Blanky je výjimečný tím, že se při něm myje úplně vše – vozovka, odtokové žlaby, boční kachlové obložení, kamery a také strop, který jinak letní a podzimní úklidové opáčko vynechává.
Doporučujeme: Rychlost 100 km/h v českých dálničních tunelech? Zatím jen hezká teorie, k realizaci je daleko
Na první pohled to přitom nevypadá, že by takové gruntování bylo třeba. Ale když přejedete prstem po kachlovém obložení, ulpí na něm mastná černá špína. „Zvažovali jsme mýt tunely častěji, ale nakonec jsme usoudili, že by to řidiči neocenili,“ říká Pavel Šourek. I tak mi připadá, že jsou noční uzavírky Blanky takřka víkendovým pravidlem: se svou zkušeností se svěřuji tiskové mluvčí Technické správy komunikací Barboře Liškové. Vzápětí mi potvrdí, že se část Blanky uzavírá v průměru na tři víkendy v měsíci. A proč tak často? Tunel zkrátka nelze mýt najednou. Navíc technika, zejména kamery, vyžaduje častou a pravidelnou údržbu.
- 94 500 aut je maximální počet, který projel Blankou za jediný den. Průměrná intenzita provozu je v pracovní dny 82 800, o víkendu 55 600 aut. Tendence je vzestupná.
- 44 hodin ročně ušetří Blanka tomu, kdo používá tunel dvakrát denně. 310 let ročně ušetří Blanka dohromady všem řidičům, kteří si tudy zkrátí cestu.
- –40 % O tolik klesla po otevření Blanky dopravní zátěž v ulici Veletržní. O 35 % méně aut projíždí také ulicí Milady Horákové, o 24 % méně po nábřeží Kapitána Jaroše a o 13 % klesl provoz na magistrále.
- +43 % O tolik stoupla po zprovoznění Blanky dopravní zátěž v ulici Patočkova. Třiadvacetiprocentní nárůst je registrován v ulici V Holešovičkách, o 9 % narostla doprava v ulici Dobříšská.
- 117 řidičům došly v tunelu pohonné hmoty.
- 455× došlo v Blance k poruše vozidla.
- 2 kachny nerespektovaly zákaz vstupu a promenovaly se po jízdní dráze. Obdobně nedisciplinovanými návštěvníky jsou liška, zajíc a kuna.
To už se mycí kolona blíží ke Strahovskému tunelu, který v nejbližší době čeká modernizace osvětlení – sodíkové výbojky nahradí úspornější ledky a zlepší se tím i celková světelná pohoda. Dílčími úpravami však Strahovský tunel prochází průběžně. Před Vánoci tu přibyly nové větrné turbíny, které mají v případě požáru zabránit komínovému efektu. Při nedávných zkouškách bylo zjištěno, že zejména tubus vedoucí dolů na Smíchov je k tomuto jevu náchylný. Stropní otvory velikosti 60 × 60 cm, které se v případě požáru automaticky otevírají, nestačí usměrnit proud vzduchu a dým by mohl ohrozit posádky vozů. Naštěstí právě v tomto tubusu auto za celou dobu existence Strahovského tunelu nehořelo. Zato v sousedním, který vede do kopce od Mrázovky k Brusnici, chytlo už několikrát. Naposledy před několika měsíci. Požár byl tak intenzivní, že vypálil díru ve vozovce a tu bylo následně nutné zbrousit. I proto je tunelový komplex, měřící dohromady přes osm kilometrů, tak citlivý na každou mimořádnou událost. Semafory na jeho koncích omezují vjezd nejenom při dopravních nehodách, ale pravidelně i v době ranní a odpolední dopravní špičky. To proto, aby se v něm auta zbytečně nehromadila.
Přestože je tunel nepřetržitě monitorován policií a platí zde přísný zákaz zastavení, občas někoho napadne dát si pauzu a nechtěně tím prověřit bdělost ostrahy: Například jednomu řidiči přestala fungovat navigace, tak zastavil a volal prodejci, aby to s ním vyřešil. Jiný se zase v Blance pustil do opravy auta. Důvod pochopíte, venku pršelo.