Mazda MX-5 je roadster s bohatou minulostí, ale až do třetí generace (NC) byla vždy dostupná pouze s plátěnou střechou. Předposlední vydání tohoto modelu ovšem přineslo změnu – a ta se ukázala jako velmi úspěšná. Pevná skládací střecha dosáhla sedmdesátiprocentního podílu na celkových prodejích MX-5, takže nebylo nejmenších pochyb o tom, že aktuální generace ND nabídne něco podobného. Jenže design střechy se oproti dřívějšku výrazně změnil.
Vše začíná od rozvoru
Absolutním základem designu automobilu je rozvor, umístění motoru, počet míst pro cestující a pozice řidiče. Během prezentace Mazdy MX-5 RF to šéfdesignér modelu Masashi Nakayama demonstroval na několika příkladech. Legendární tvar zádě Porsche 911 přesně vychází z toho, že je interiér čtyřmístný a motor je umístěn až za zadní nápravou. Naproti tomu třeba Lamborghini Countach má velký motor uprostřed a nízkou střechu, tudíž řidič sedí dost vpředu a uvnitř je hodně položen. Z podobných důvodů také vychází zpracování střechy pro MX-5 RF.
Aktuální generace MX-5 ND je oproti NC menší a má kratší rozvor náprav. Pokud by zůstala pozice řidiče zachována, do interiéru by už příliš zasahovala převodovka a řidič by tak měl vyosené pedály podobně jako v Land Roveru Defender. Pozice řidiče se proto posunula více dozadu. A to byl pro pevnou skládací střechu problém.
Doporučujeme: Mazda MX-5 RF se už vyrábí. Do Evropy dorazí první kusy příští rok
Dříve používaný mechanismus uměl střechu zcela schovat, jenže u současné varianty není zadní část dostatečně dlouhá a prodlužovat rozvor kvůli střeše by samozřejmě nebylo vhodné. Zároveň bylo předchozí řešení dost komplikované a tedy i těžké. Designéři se proto začali zabývat tím, že by část střechy zůstávala vždy na místě. Výsledkem je řešení celkem podobné tomu, co představilo dříve Porsche u modelu 911 Targa.
Inspirací je hora Fudži
Pevná skládací střecha zvedne svůj zadní díl, schová prostřední část a zadní díl zase vrátí na původní místo. Zbývalo pouze vyřešit, jak přesně bude zadní díl tvarován. Masashi Nakayama a jeho tým toto vyřešili inspirací v přírodě. Zajímavé byly údajně vlny, ale také hory. A nejslavnější japonskou horou je Fudži.
Toto řešení přineslo kromě hory Fudži umístěné na MX-5 ještě další výhodu. Mechanismus střechy je ve srovnání s MX-5 NC jednodušší. Díky rozsáhlému použití hliníkových slitin navýšil hmotnost pouze o 45 kg.
Doporučujeme: Mazda MX-5 Speedster a MX-5 RF Kuro jsou koncepty pro SEMA 2016
Sečteno a podtrženo, model MX-5 RF dostal takto vyvedenou střechu kvůli tomu, že má kratší rozvor než dříve. Zní to poněkud zvláštně, ale i u aut platí známé „všechno souvisí se vším“.