Přinesou elektromobily masivní nezaměstnanost v automobilovém sektoru? Mnozí se domnívají, že ano. Například šéf odborů jihokorejské automobilky Hyundai vyjádřil v rozhovoru pro Reuters obavy, že elektromobily způsobí pokles pracovních míst a že mnoho lidí, až 70 % ve automobilce Hyundai, kvůli nim přijde o práci. Elektromobily se totiž skládají z menšího počtu dílů a jejich výroba je jednodušší. Dopad by podle něj mohly mít elektromobily i na další odvětví, například servisní služby. Nebudeme předstírat, že umíme věštit budoucnost, ale nemůžeme se ubránit pocitu, že to nebude tak horké. Zde je pět důvodů, proč se podle nás zatím není potřeba obávat plošného úbytku pracovních míst v automobilovém průmyslu a navázaných odvětvích.
1) Elektromobil je také jenom auto
V principu se elektromobil od konvenčního vozu se spalovacím motorem zas tak moc neliší. Má čtyři kola, dveře, sedačky, volant... A všechny součástí musí někdo smontovat. Už v současné době je podíl automatizace ve výrobě velký, ale jak ukazuje přístup například automobilek Toyota, Honda nebo Mercedes-Benz, spíše než nahrazení lidské práce robotem se dočkáme větší součinnosti člověka a stroje.
Doporučujeme: Podle BMW je zatím výroba elektromobilů ztrátová. Brzy se to ale změní
Stroj totiž neumí „myslet“, pracuje podle předem naprogramovaného scénáře. Neumí improvizovat. To sice v případě člověka ve výrobě může být na škodu, ale automobilky vědí, že pracovat s jistým rizikem lidského faktoru se stále vyplatí. Jinak by už současná auta vyráběly jen stroje.
2) Pracovníci budou dělat jiné úkony
Hnací soustava elektrického auta je bezesporu jednodušší, respektive skládá se z menšího počtu součástí. Většina elektromobilů také nemá klasickou převodovku. Na druhou stranu, kde dřív byla jen nádrž na palivo, jsou dnes složité akumulátory, stále častěji s vlastním chladicím okruhem a komplikovanou řídicí elektronikou. Ani výroba a montáž elektromotorů se bez velkého podílu lidské práce neobejde. Pracovníci zkrátka přejdou na jiné pozice. Stejně jako se dříve montovaly mechanické rozdělovače a karburátory, o kterých dnes známe jenom z vyprávění, začne se prostě do aut místo některých dílů montovat něco jiného.
3) I elektromobily budou muset do servisu
Obava, že s elektromobily nebudou mít majitelé a pracovníci servisů co jíst, je také lichá. I elektromobil má tlumiče, klasické brzy, chladící médium, klimatizaci a plno běžných spotřebních věcí, které bude potřeba měnit a opravovat, protože budou podléhat přirozenému opotřebení. Vždyť i dnes se na autech už nic jiného než výměna provozních kapalin neřeší. Jistě, odpadne třeba výměna svíček, ale z té také nejsou servisy živy.
Doporučujeme: Elektrický srovnávací test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh
I elektromobily budou navíc bourat a někdo je bude muset opravovat. Navíc se složitými a citlivými akumulátory budou mít servisy asi práce dost. A k tomu budou potřebovat lidi, kteří rozumějí elektronice a elektrotechnice.
4) Budování infrastruktury přinese nové příležitosti
Bateriové elektromobily nemohou využívat stávající infrastrukturu čerpacích stanic a domácí zásuvky jim stačit nebudou, takže bude potřeba vybudovat spoustu dobíjecích stanic. A v souvislosti s jejich provozem a údržbou vznikne řada dalších pracovních míst, která dnes téměř neexistují.
5) Klasická auta s námi budou ještě desítky let
Jestli hromadné propouštění v souvislosti s rozvojem elektromobility někdy opravdu nastane, rozhodně to nebude v dohledné době. Auta s pístovými spalovacími motory tu s námi budou ještě několik desítek let.
Doporučujeme: Čeká automobilový průmysl zkáza? Zajedno nejsou ani kapacity z branže
Automobilky navíc průběžně investují do vývoje technologií výroby, takže snaha zefektivnit, zrychlit a zlevnit produkci je tady už od nepaměti. A je úplně jedno, jestli auto pohání pístový motor, Wankel nebo elektromotor s bateriemi. Cílem každé automobilky je vydělávat, nikoliv platit zbytečná pracovní místa. Přesto dává automobilový průmysl práci milionům lidí.