Hloubka dezénu hraje podstatnou roli
Česká legislativa řidičům říká, aby své auto obuli do zimních pneumatik od 1. 11. v případě, že se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu nebo námrazy. Zpátky na letní pneumatiky by řidiči měli auto přezout 31. 3. V těchto přelomových obdobích bývají autoservisy přeplněné k prasknutí. Stále více řidičů totiž využívá pro přezutí pneumatik profesionálních služeb. Češi ve většině případů včasné přezouvání pneumatik dodržují, co ale často nevědí je, jak hluboký vzorek na pneumatikách ještě splňuje zákonem danou normu. U letních pneumatik totiž nesmí být hloubka vzorku menší než 1,6 mm a u zimních pneumatik jsou to 4 mm.
Tohle léto ještě na zimních pneumatikách vydržíte?
Jestli patříte mezi řidiče, kteří ještě v létě jezdí na zimních gumách, docela riskujete. Zimní pneumatiky totiž obsahují jinou směs než letní varianta, a právě proto nejsou na rozpálené vozovce nejbezpečnější. Nedokážou totiž přilnout k horké silnici tak dobře jako letní gumy, a navíc je tím opotřebováváte víc, než je nutné. Jedny pneumatiky by vám měly vydržet kolem 5 let, záleží ale na údajích přímo od výrobce, na tom, jak gumy skladujete a také jakým způsobem jezdíte. Pokud ovšem děláte tu chybu, že dojíždíte zimní pneumatiky i v létě, jejich životnost tím radikálně zkracujete.
Letní pneumatiky v zimě? Pojišťovna vám nic nezaplatí
Této chyby se dopouští mnohem menší část řidičů, i tak se stále najdou odvážlivci, kteří vyrazí na letních pneumatikách i během mrazivého zimního počasí. Letní pneumatiky se však nedokážou zakousnout do sněhu a náledí, a tak si touhle jízdou prodloužíte brzdnou dráhu automobilu a vystavujete se riziku smyku. Zaděláváte si na nehodu. Kromě tohoto rizika berte v úvahu i fakt, že jakmile začne nehodu prošetřovat pojišťovna a zjistí, že jste jeli na letních pneumatikách, neuvidíte z pojistného plnění ani korunu.
Při výměně dvou pneumatik patří nové dozadu
Pokud jste se rozhodli vyměnit pouze jeden pár pneumatik, rozhodně není jedno, kam nové gumy umístíte. Vždycky je lepší, pokud vyměníte všechny čtyři pneumatiky najednou, nicméně pokud z nějakého důvodu nemůžete, vždy namontujte nová kola dozadu. Zadní část auta je totiž rozhodující pro dobrou stabilitu a jízdní vlastnosti. I tak počítejte s horším bržděním a vyšším rizikem aquaplaningu.
Časté chyby při uskladňování sady pneumatik
Jste si jistí, že pneumatiky skladujete správně? Pneumatiky vždy očistěte a vytřete do sucha. Skladujte je na suchém a tmavém místě, kde není průvan. Pokud máte pneumatiky s diskem, měli byste je poskládat na sebe. Pneumatiky bez disku naopak postavte vedle sebe, aby nedocházelo k deformacím. Pamatujte na to, že byste pravidelně měli kontrolovat také tlak v pneumatikách, protože jedině správně nahuštěné pneumatiky zajistí vašemu vozu optimální jízdní vlastnosti.