Přetížení 3,49 g, průměr 204,96 km/h, spotřeba 118,8 kWh/100... I taková čísla může mít na svědomí elektromobil

1 nový názor
Autor: Redakce Autobible
  • Dva měsíce po stanovení absolutního rekordu na Nürburgringu v kategorii elektromobilů zveřejnil Volkswagen některé údaje z jízdy speciálu ID.R

  • Závodní elektromobil dosáhl průměru 204,96 km/h, maximální boční přetížení bylo 3,49 g 

  • Během rekordního kola bylo spotřebováno 24,7 kWh elektrické energie

Elektrický Volkswagen ID.R stanovil nový absolutní rekord v kategorii elektromobilů přesně třetího června tohoto roku. Čas 6 minut a 5,336 s je zároveň druhý nejlepší v absolutním pořadí.Mimochodem, ten zatím úplně nejlepší drží Porsche 919 Hybrid Evo. Elektrifikované pohony evidentně své nesporné výhody mají. Volkswagen teď připomněl svůj dva měsíce starý úspěšný zápis do tabulek zveřejněním několika čísel, která vzešla z analýzy dat zaznamenaných během jízdy na Nürburgringu. A čísla to jsou přímo fascinující.

Čas něco málo přes šest minut znamená průměrnou rychlost 204,96 km/h. Romain Dumas jel nejvyšší rychlostí 273 km/h v části zvané Fuchsröhre, naopak nejpomalejší byl ve slavném Karussellu, kde jel „pouze“ 83 km/h. Jezdec samotný si pochvaloval neuvěřitelnou rychlost v zatáčkách. Z toho pramení další zajímavý údaj. Maximální boční přetížení se dostalo až na 3,49 g. Volkswagen uvádí, že během celého okruhu překračovalo boční přetížení hodnotu 3 g zcela běžně. To ale do značné míry vyplývá z výrazného klopení mnoha zatáček na Severní smyčce. Pokud jde o přetížení dosažené během brzdění, tam byla zaznamenána maximální hodnota 2,7 g. Jen pro představu, když v lepším obyčejném osobním automobilu, jakým je třeba nejrychlejší benzinový Superb, naplno dupnete na brzdu, dostanete se nanejvýš na přibližně 1,5 g.

1000 km s Jaguarem XJR575: Nürburgring, Race Taxi a expresní dálniční let
Přečtěte si také:

1000 km s Jaguarem XJR575: Nürburgring, Race Taxi a expresní dálniční let

Na boční přetížení je samozřejmě potřeba se připravit, protože u běžného člověka nejsou krční svaly na takovou zátěž zvyklé. Jak uvádí Volkswagen, váš krk se obvykle stará o hlavu vážící zhruba 5 kg, dalších 1,5 kg pak přidá helma. Jenže když takové ID.R v plné rychlosti projede zatáčku, hlava i s helmou najednou ztěžkne na nějakých 20 kg.

Dalším zajímavým údajem je spotřeba. Speciál ID.R totiž zkonzumoval během svého rekordního pokusu celkem 24,7 kWh elektrické energie, což vyjádřeno v běžné podobě znamená 118,75 kWh/100 km. Svůj podíl na tom má přirozeně intenzivní rekuperování elektrické energie při brzdění. Celkem si vůz ID.R vyrobil 9,2 % elektrické energie potřebné pro rekordní kolo zajeté na Nürburgringu.

Video: Podívejte se, jak Lamborghini Aventador SVJ proletělo Nürburgring
Přečtěte si také:

Video: Podívejte se, jak Lamborghini Aventador SVJ proletělo Nürburgring

Romain Dumas zároveň během své jízdy více než dvacetkrát otevřel zadní křídlo. Systém DRS známý ze seriálu F1 totiž umožňuje pozměnit aerodynamiku, kdy se sníží přítlak a tudíž odpor vzduchu a vůz je pak rychlejší. Nejdéle jel s takto sníženým přítlakem německý speciál na závěrečné tři kilometry dlouhé rovince Döttinger Höhe.

Volkswagen také znovu upozornil, že svůj elektrický závodní vůz nenabíjí nějakými dieselovými agregáty, aby pak kritici neříkali, že se diesely pouze přesunuly z aut na parkoviště, ale potřebné jsou pořád. Použitý generátor pracuje na glycerol.

Miroslav (neregistrovaný)
Zatím to ještě pořád není závodní auto. Je to jen rychlostní speciál na elektrický pohon. Závodním se bude moci nazývat až vyhraje 24h Lé Mans.
  • Našli jste v článku chybu?