Nadcházející roky budou pro evropský průmysl kvůli přechodu na elektrickou mobilitu velmi náročné. Automobilky jsou nuceny velmi rychle vyvíjet nové technologie, zároveň je potřeba rozšiřovat infrastrukturu dobíjecích stanici a klíčová bude také rekvalifikace lidí pracujících v automobilovém průmyslu. V blízké budoucnosti totiž klesne o několik stovek tisíc počet pracovních pozic vázaných na výrobu spalovacího motoru. Na druhou stranu o stovky tisíc by se měl zvýšit počet pracovních míst orientovaných na elektrickou mobilitu.
Alespoň k takovým závěrům dospěla studie Boston Consulting Group, na kterou upozornila Platforma pro elektrickou mobilitu sdružující řadu organizací od automobilek po společnosti zaměřené na dobíjecí stanice. Podle zmíněné studie by kvůli přechodu k elektromobilům měl do roku 2030 klesnout počet pracovních míst u automobilek o 20 %, u dodavatelů zaměřených na produkci dílů souvisejících se spalovacími motory bude pokles dokonce 42 %. Dohromady jde o zhruba půl milionu pracovních míst.
Zároveň přibližně o 10 % vzroste počet pracovních míst u společností zabývajících se elektromobilitou. Jak píší Automotive News, zde jde o zhruba 300 000 pracovních míst. Studie zároveň říká, že v evropském automobilovém průmyslu jako takovém do roku 2030 klesne počet pracovních míst kvůli elektromobilům o méně než 1 %. Změní se ale požadavky na dovednosti zaměstnanců. Pro úplnost, aktuálně evropský automobilový průmysl zaměstnává na 5,7 milionu lidí.
Podle představitelů Platformy pro elektrickou mobilitu by se měla celá Evropská unie i jednotlivé společnosti zaměřit na vzdělání a rekvalifikaci zaměstnanců, protože automobilový průmysl zaměstnává obrovské množství lidí po celém kontinentu.
Celkově jde jen o jeden z celé řady problémů souvisejících s tlakem EU na přechod k bezemisní mobilitě. Aktuálně se sice mluví o roku 2035 jako o termínu zákazu prodeje motorů produkujících emise, jenže pořád jde jen o návrh. Stejně tak je ve fázi návrhu norma Euro 7. Zde se neví, kdy začne platit, ani jak moc zasáhne spalovací motory. Pro automobilky je budoucnost evropského trhu v současnosti velmi nejasná, připravovat se ale musí už teď, přičemž ne každá se vrhla směrem k elektromobilům, jak to udělal například Volkswagen.
Jednou z nich je například BMW. Šéf vývoje Frank Weber v nedávném rozhovoru pro Automotive News uvedl, že otázkou není, kdy spalovací motor skončí, ale kdy bude celá technologie elektrického pohonu skutečně připravená. Právě proto BMW na rozdíl od jiných výrobců dosud neoznámilo, kdy výrobu spalovacích motorů ukončí.