V každém novém domě povinná nabíječka elektroaut, zvažují v Británii

2 nové názory
Autor: Redakce
  • Návrh nových stavebních předpisů pro Anglii počítá s povinným budováním nabíječek

  • Nabíjecí místo by muselo být u každého nového rodinného domu s parkovacím místem

  • U jiných staveb by pak záleželo na počtu parkovacích míst

  • Stávajících domů a menších kancelářských budov by se opatření netýkalo

  • Pokud návrh projde, byl by prvním svého druhu na světě

Všechny nově postavené obytné domy v Anglii by v budoucnu musely být povinně vybaveny nabíjecím místem pro elektromobily. Počítá s tím vládní návrh nových stavebních předpisů, který nyní prochází veřejným připomínkováním (PDF, anglicky).

Cílem návrhu je podpořit a urychlit akceptaci elektrických aut anglickými motoristy (jiných zemí Spojeného království se návrh v této fázi netýká). Pokud by vládní návrh úspěšně prošel legislativním procesem, byl by prvním svého druhu na světě.  Jde o jeden z kroků vládní strategie Road to Zero, jejímž cílem je, aby všechny nové osobní a lehké užitkové vozy registrované v Británii byly k roku 2040 „bezemisní“. Samozřejmě se tím myslí pouze emise výfukové, nikoliv emise vznikající například při výrobě elektřiny pro nabíjení aut.

Elektromobily by se v budoucnu mohly nabíjet z obsahu vaší toalety
Přečtěte si také:

Elektromobily by se v budoucnu mohly nabíjet z obsahu vaší toalety

Důvodová zpráva ministerstva dopravy říká, že nabíjení doma je pro zákazníky obecně jednodušší a pohodlnější. V současnosti se podle ní odehrává doma až 80 % veškerého nabíjení elektromobilů.

Podle návrhu by musela být nabíječkou vybavena každá nová obytná budova s parkovacím místem. Tedy i většina rodinných domů. Návrh požaduje minimální výkon 7 kW a náklady odhaduje na 976 liber (v přepočtu přibližně 28 tisíc korun.)

Každá nová obytná budova s více než 10 parkovacími místy by pak musela být vybavena elektrickými rozvody ke všem parkovacím místům, aby bylo možné případné nabíječky snadno připojit. U ostatních budov s více než 10 parkovacími místy vláda navrhuje jednu povinnou nabíječku a kabelové rozvody pro každé páté parkovací místo.

Ne, britští poslanci nezakazují vlastnictví aut. Jen poukazují na obtížnou dosažitelnost uhlíkové neutrality
Přečtěte si také:

Ne, britští poslanci nezakazují vlastnictví aut. Jen poukazují na obtížnou dosažitelnost uhlíkové neutrality

Stranou však nezůstanou ani stávající neobytné budovy. Pokud je u nich více než 20 parkovacích míst, měly by mít od roku 2025 alespoň jednu nabíječku.

Vládní návrh se zabývá i otázkou zvýšených nákladů v místech, kde by bylo zapotřebí posílit rozvodnou síť. V případě, že by náklady převýšily částku 3600 liber (asi sto tisíc korun), dostala by stavba výjimku a povinnou nabíječku by mít nemusela.

Připomínkové řízení poběží až do 7. října. Veřejnost se v jeho rámci může vyjádřit k celé řadě aspektů od dílčích detailů typu výjimek až po výchozí předpoklady, kalkulace a odhady nákladů, na nichž celý návrh staví.

Měly by být nabíječky povinné i u nás?

The Prasodlak (neregistrovaný)
O Teslovi, jeho navrhovanem zpusobu prenosu energie a jeho ucinnosti byste si mel nastudovat spise neco vy. Prime zapojeni do zasuvky je vyhodnejsi vzdy, kdy je mozne to tak udelat. Vypocet, na ktery reagujete je naprosto korektni. Pres noc nabijete do elektromobilu energie na dojezd 100-500km z uplne normalni zasuvky, kam si zapojujete rychlovarnou konvici.
Radovan (neregistrovaný)
Každý rodinný domek má na fasádě obvykle zásuvku, takže každý rodinný domek má nabíječku pro elektromobil. Každý elektromobil se dá nabíjet jako mobilní telefon z běžné zásuvky. Pokud je na jističi 10A, tak zásuvka dává 2,3 kW výkon, nabijete každou hodinu 2,3 kWh do baterky. Pokud na jističi 16A, tak 3,6 kW a nabijete 3,6 kWh za 1 hodinu nabíjení. Takže malý elektromobil s baterií kolem 18 kWh nabijete s přehledem přebytečným levným nočním proudem, co u nás trvá obvykle 8 hodin. 8x2,3=18,4 kWh, což je třeba celá baterie elektromobilu VW eUP na dojezd 150 km, 8x3,6=28,8, což je baterie třeba menšího SUV Kia Soul EV, velikosti Škoda Yeti, na dojezd 230 km.
  • Našli jste v článku chybu?