Aktualizováno 11. října 2018
Podle automobilky Volkswagen hrozí nedostatek akumulátorů pro auta poháněná elektřinou. Rostoucí odbyt hybridů a elektromobilů způsobí, že pokud nevznikne do roku 2025 dostatečný počet nový obřích továren na výrobu akumulátorů, nebudou mít nové elektromobily na co jezdit.
Výzkum a vývoj Volkswagenu odhaduje, že automobilový trh potřebuje zhruba 40 továren s kapacitou na úrovni továrny „Gigafactory“ automobilky Tesla. A to Volkswagen předpokládá, že ještě za deset až dvacet let bude mít naprostá většina nových aut spalovací motor. Podle VW bude v roce 2025 částečně či zcela elektrifikovaná jen asi čtvrtina nových vozů.
Jen samotný Volkswagen bude údajně potřebovat ekvivalent výrobních kapacit odpovídající 150 až 200 gigawathodinám elektřiny ročně. Celý průmysl by pak potřeboval výrobní kapacitu až 1,5 TWh, vypočítávají Automotive News. To odpovídá kapacitě zhruba 40 velkých továren, které jsou schopné každá vyrobit akumulátory o kapacitě aspoň 35 GWh ročně.
Technologie výroby akumulátorů není ještě úplně dokonalá a jejich efektivita je vzhledem k hmotnosti a energetické i ekologické náročnosti malá. Nejoblíbenější jsou nyní li-ion akumulátory na tekuté bázi. Několik technologických společností ale pracuje na tzv. suchých akumulátorech, které jsou bezpečnější, lehčí a rychleji se nabíjejí. Při masové výrobě snad budou i levnější.
Dalším problémem je životnost akumulátorů. Odhaduje se přibližně na deset let. A například podle technologické společnosti Bosch budou lepší a efektivnější technologie akumulátorů komerčně dostupné teprve až za asi 15 let. Hledají se ale i jiné cesty uchování elektrické energie pro pohon aut, například tzv. superkondenzátory. A ve hře je samozřejmě vodík nebo stále ještě výroba elektřiny spalováním fosilních paliv přímo na palubě.