Podle šéfa VW nemá vodík smysl. Nic jiného ani říkat nemůže, stejně jako Elon Musk

21.05.2021
6 nových názorů
Autor: Volkswagen
  • Podle šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse nemá vývoj vodíkového pohonu pro auta smysl

  • Názor šéfa VW na Twitteru podpořil také Elon Musk 

  • Herbert Diess ale nic jiného říkat nemůže, protože celý koncern vlastně už počítá pouze s výrobou elektromobilů

  • Jiné automobilky ve vodíku budoucnost vidí. Třeba Toyota u nás chce už letos prodat na dvacet kusů modelu Mirai 

Zatímco některé automobilky se stále snaží hledat alternativu ke spalovacím motorům i jinde než u bateriových elektromobilů, koncern Volkswagen už v podstatě s ničím jiným než s výrobou elektromobilů ve své budoucnosti nepočítá. Tomu odpovídá i vyjadřování šéfa koncernu Herberta Diesse, který několikrát zopakoval, že vodíkový pohon v automobilech nemá smysl. Naposledy tak učinil před pár dny na Twitteru.

„Je prokázáno, že vodíkový automobil NENÍ klimatickým řešením. V dopravě elektrifikace zvítězila. Falešné debaty jsou ztrátou času. Prosím, naslouchejme vědě!,“ napsal na Twitter Herbert Diess s odkazem na studii Postupimského institutu pro výzkum změny klimatu. Podle ní by byl vývoj vodíkových automobilů z pohledu klimatu škodlivý, minimálně v blízké budoucnosti. Vodíková paliva jsou údajně také neefektivní, drahá a dostupnost potřebných materiálů je nejistá. Jeden z autorů rovněž uvedl, že při současném evropském energetickém mixu by vodíková auta způsobila místo snížení skleníkových plynů jejich nárůst.

Není to poprvé, co Diess tímto způsobem kritizoval vodíkové vozy. Podle jiného jeho tweetu nastal čas, aby politici akceptovali vědu a prohlásili vodík za příliš drahý, neefektivní a složitý na výrobu i přepravu. Stejný názor zastává také Elon Musk, který na Twitteru Diesse podpořil s tím, že „vodík představuje pro auta neuvěřitelně hloupou formu skladování energie“.

Jiné automobilky ale tento názor nezastávají. Na vodíkovém pohonu dlouhodobě pracuje například Hyundai, který už v Evropě nabízí model Nexo. Toyota doslova před pár dny uvedla dokonce i na český trh druhou generaci modelu Mirai a při té příležitosti potvrdila, že se pro budoucnost hodlá soustředit na hybridní a právě i vodíkový pohon. Automobilka Mercedes pak testuje GLC vybavené systémem kombinujícím palivové články a větší akumulátor. Ve výsledku jde o vodíkový plug-in hybrid. Na vodík, byť v poněkud jiném smyslu, sází rovněž Porsche:

Porsche se spalovacích motorů vzdát nechce. Zachránit je má „elektropalivo“ z vody a vzduchu
Přečtěte si také:

Porsche se spalovacích motorů vzdát nechce. Zachránit je má „elektropalivo“ z vody a vzduchu

Důvod, proč Herbert Diess odmítá všechno kromě bateriového elektromobilu, je jednoduchý. Po aféře Dieselgate totiž oznámil, že chce z koncernu VW udělat světového leadera na poli výrobců elektromobilů, a celý koncern nasměroval právě tímto směrem. Podle některých názorů byl rychlý vstup do elektromobility velmi riskantní. Pokud by se v nadcházející budoucnosti výrazněji prosadil i jiný alternativní pohon, byl by to pro německý koncern velký problém. Ani Elon Musk coby šéf automobilky, která nic jiného než bateriová elektroauta nevyrábí ani vyrábět neplánuje, logicky nemůže tvrdit cokoliv jiného.

Vodík do náklaďáků

Shodou okolností aktuálně vydalo sdružení evropských výrobců automobilů ACEA prohlášení, podle nějž by Evropa měla urychleně začít stavět vodíkové stanice určené nákladním automobilům. Do roku 2030 bych jich mělo být nejméně tisíc, protože se očekává, že tou dobou už bude v provozu na 60 tisíc vodíkových nákladních vozů. V České republice by podle ACEA mělo být dvacet takových stanic. Členem sdružení ACEA je přitom i koncern Volkswagen, do kterého kromě jiných značek patří MAN a Scania.

Studie, na kterou Herbert Diess odkazoval, mimo jiné uvádí, že v současnosti je příliš málo zdrojů obnovitelné elektrické energie, takže by se vodík musel vyrábět ekologicky nešetrnou cestou. Například zástupci automobilky Hyundai ale před lety při prezentaci modelu Nexo právě ve zdrojích obnovitelné energie viděli příležitost pro prosazení vodíkového pohonu. V momentech, kdy větrné a sluneční elektrárny produkují příliš mnoho elektřiny, představuje výroba vodíku zajímavou cestou, jak tento přebytek uložit k pozdějšímu využití.

Jiří (neregistrovaný)
Elektromobily jsou nesmysl. Odstavíme uhelné elektrárny (vyrábějí u nás 50% elektřiny), na jaderné nemáme prachy a budeme jezdit v předražených elektronesmyslech s legračním dojezdem?!? A dobíjet to bude na sídlištích Greta světlem měsíce...
Lukas (neregistrovaný)
Vodík má budúcnosť. Najmä petro spoločnosti jedného dňa (síce pár desiatok rokov) vedia že ropa skončí a vodík je super vec ktorú môžu vyrábať. V princípe to isté ako teraz s benzínom. A na čerpacích staniciach bude o 1 stojan viacej. Tak ako prišiel prémiový benzín, LPG a v malej miere CNG. Ukážkový príklad...vyššia vrstva ľudí s domom a elektroautom nebudú súhlasiť. Ale čo tá väčšina obyvateľ ktorý nemajú takú luxusnú možnosť. Vážne bude také lacné rozkopať celé sídlisko a postaviť niekoľko tisíc nabíjacích miest? Vážne bude také lacné prestavať celú rozvodú sieť? Viete vôbec aké nároky vzniknú keby 90% automobilovej prepravy je elektrickej? Ja nie. A čo batérie? Vo vodikovom aute stačí malá baterka. Mnoho násobne menšia ako má elektro auto. Viete že ťažba prvkov ktoré obsahujú batérie je extrémny sajrajt. Ale však čo to nevidíme to nieje náš problém. Celé mi to príde povrchné. Bohatá EÚ bude mať v centrach miest čistý vzduch ale za akú cenu.... Nebude to po prvý krát čo nemci stavia všetko je nesprávneho koníka
LOL (neregistrovaný)
Jako majitel velkého baráku s třífázovovou přípojkou si ani tak baterkové auto nekoupím. Nechci vyhořet - někdy v noci, kdy všichni budou spát...fuj, hnusná představa. Vodíkový zepelín nebude problém parkovat na ulici.
dzozifko (neregistrovaný)
Vodík zmysel má, len nie v osobných autách. :-) Viem si ho predstaviť v lietadlách, námorných lodiach, lokomotívach, ale aj v kamiónovej doprave a možno aj v dodávkach. V osobných autách je podľa mňa bez perspektívy. Nádrže musia byť robustné a zaberajú oveľa viac miesta ako batérie. A vývoj s tým neurobí nič - lebo fyzikálne zákony. Ale batérie sa budú ďalej zmenšovať, resp. bude sa zvyšovať ich jednotková kapacita. Mimochodom len na výrobu vodíka, ktoré stačí autu napr. na 100 kilometrov, sa minie viac elektriny, ako elektromobil spotrebuje na tých 100 kilometroch. Plus k tomu pripočítať finančne nákladnú vodíkovú infraštruktúru. No a to naj: vodík si doma nikto nevyrobí, resp. nenatankuje z kanistra - na rozdiel od elektriny. Tá sa dá vyrábať doma, a keď sa nedá vyrobiť, tak núdzovo sa dá auto dobiť prakticky všade. Pretože aj tam, kde líšky dávajú dobrú noc, je zvyčajne privedená elektrina.
Jan Veselý (neregistrovaný)
To, že je vodík v osobních vozech nesmysl si dokáže spočítat každý, kdo není líný to udělat. Oproti EV i benzínu je to výrobně dražší, provozně dražší a potřebuje to vybudovat extra infrastrukturu na výrobu a distribuci vodíku. Spalovací vozy už jí mají, EV taky. Automobilky slibují vodíkové vozy už 30 let, ale kromě pár prototypů a pár Miraiů od Toyoty skutek utek.
LOL (neregistrovaný)
Pro elektrodebilitu není třeba budovat infrastrukturu? Každý, kdo není líný počítat, vidí tenhle baterkový nesmysl. A to nemluvím o znečišťování vzduchu kvůli nesmyslnému vyrábění elektřiny ve fosilních elektrárnách. Mirai jezdí, Nexo jezdí - a jezdí o dost líp, než dvoutunové špekáčky napěchované baterkama. Vodík samozřejmě (zatím) není benzin nebo nafta, ale je tomu daleko blíž, než auta na baterky.
  • Našli jste v článku chybu?