Zatímco některé automobilky se stále snaží hledat alternativu ke spalovacím motorům i jinde než u bateriových elektromobilů, koncern Volkswagen už v podstatě s ničím jiným než s výrobou elektromobilů ve své budoucnosti nepočítá. Tomu odpovídá i vyjadřování šéfa koncernu Herberta Diesse, který několikrát zopakoval, že vodíkový pohon v automobilech nemá smysl. Naposledy tak učinil před pár dny na Twitteru.
„Je prokázáno, že vodíkový automobil NENÍ klimatickým řešením. V dopravě elektrifikace zvítězila. Falešné debaty jsou ztrátou času. Prosím, naslouchejme vědě!,“ napsal na Twitter Herbert Diess s odkazem na studii Postupimského institutu pro výzkum změny klimatu. Podle ní by byl vývoj vodíkových automobilů z pohledu klimatu škodlivý, minimálně v blízké budoucnosti. Vodíková paliva jsou údajně také neefektivní, drahá a dostupnost potřebných materiálů je nejistá. Jeden z autorů rovněž uvedl, že při současném evropském energetickém mixu by vodíková auta způsobila místo snížení skleníkových plynů jejich nárůst.
Není to poprvé, co Diess tímto způsobem kritizoval vodíkové vozy. Podle jiného jeho tweetu nastal čas, aby politici akceptovali vědu a prohlásili vodík za příliš drahý, neefektivní a složitý na výrobu i přepravu. Stejný názor zastává také Elon Musk, který na Twitteru Diesse podpořil s tím, že „vodík představuje pro auta neuvěřitelně hloupou formu skladování energie“.
Jiné automobilky ale tento názor nezastávají. Na vodíkovém pohonu dlouhodobě pracuje například Hyundai, který už v Evropě nabízí model Nexo. Toyota doslova před pár dny uvedla dokonce i na český trh druhou generaci modelu Mirai a při té příležitosti potvrdila, že se pro budoucnost hodlá soustředit na hybridní a právě i vodíkový pohon. Automobilka Mercedes pak testuje GLC vybavené systémem kombinujícím palivové články a větší akumulátor. Ve výsledku jde o vodíkový plug-in hybrid. Na vodík, byť v poněkud jiném smyslu, sází rovněž Porsche:
Důvod, proč Herbert Diess odmítá všechno kromě bateriového elektromobilu, je jednoduchý. Po aféře Dieselgate totiž oznámil, že chce z koncernu VW udělat světového leadera na poli výrobců elektromobilů, a celý koncern nasměroval právě tímto směrem. Podle některých názorů byl rychlý vstup do elektromobility velmi riskantní. Pokud by se v nadcházející budoucnosti výrazněji prosadil i jiný alternativní pohon, byl by to pro německý koncern velký problém. Ani Elon Musk coby šéf automobilky, která nic jiného než bateriová elektroauta nevyrábí ani vyrábět neplánuje, logicky nemůže tvrdit cokoliv jiného.
Vodík do náklaďáků
Shodou okolností aktuálně vydalo sdružení evropských výrobců automobilů ACEA prohlášení, podle nějž by Evropa měla urychleně začít stavět vodíkové stanice určené nákladním automobilům. Do roku 2030 bych jich mělo být nejméně tisíc, protože se očekává, že tou dobou už bude v provozu na 60 tisíc vodíkových nákladních vozů. V České republice by podle ACEA mělo být dvacet takových stanic. Členem sdružení ACEA je přitom i koncern Volkswagen, do kterého kromě jiných značek patří MAN a Scania.
Studie, na kterou Herbert Diess odkazoval, mimo jiné uvádí, že v současnosti je příliš málo zdrojů obnovitelné elektrické energie, takže by se vodík musel vyrábět ekologicky nešetrnou cestou. Například zástupci automobilky Hyundai ale před lety při prezentaci modelu Nexo právě ve zdrojích obnovitelné energie viděli příležitost pro prosazení vodíkového pohonu. V momentech, kdy větrné a sluneční elektrárny produkují příliš mnoho elektřiny, představuje výroba vodíku zajímavou cestou, jak tento přebytek uložit k pozdějšímu využití.