Přesně před sedmdesáti lety, osmého října 1949, předala britská vojenská správa firmu Volkswagen GmbH nově založené Spolkové republice Německo.
Po ukončení druhé světové války byla Evropa zdevastovaná, ale život se pomalu obracel k lepšímu. Nucená správa Západního Německa probíhala pod vedením spojenců, kteří měli rozhodující vliv na chod tehdejšího průmyslu.
Než válka skončila, vzniklo v moderním závodě pouze 630 vozidel známých pod označením KdF-Wagen. Volkswagenwerk byl totiž součástí německého zbrojního průmyslu a vyráběl především produkty pro armádu.
Závod nejprve obsadili na jaře roku 1945 Američané. V červnu jej převzala britská vojenská správa.
Hlavní postavou byl ani ne třicetiletý major Ivan Hirst, který 22. srpna 1945 zadal první zakázku na 20 000 vozů, čímž předešel rozebrání wolfsburgského závodu. První vyráběné modely Volkswagen Typ 1 byly určeny pro potřeby spojenců a k zajištění chodu státní infrastruktury – například pro lékaře. Soukromí zákazníci začali být pro výrobce směrodatní až po měnové reformě v červnu 1948.
Kromě nastartování výroby Britové vybudovali také prodejní síť, která již v roce 1948 zahrnovala všechny tři západní zóny Německa. O rok později byl závod připraven na předání zpět do rukou Němců.