Většina motoristů hledá pro svůj vůz to nejlepší obutí z hlediska bezpečí, ovladatelnosti i ceny. Ale co následná péče? I k pneumatikám je dobré chovat se ohleduplně, aby dlouho vydržely a poskytovaly co nejdéle a nejlépe optimální kontakt s vozovkou. Od doby dřevěných a poté kovovými obručemi (ráfy, z německého der Reif) vylepšených kol uplynula dlouhá doba.
Moderní éru z hlediska pneumatik započal veterinář John Boyd Dunlop, v roce 1888 vyrobil ze zahradní hadice obutí pro tříkolku svého syna, který kvůli drncání trpěl bolestmi hlavy. Dalšími milníky byly vynález syntetické gumy v první polovině 20. století a konstrukce radiální pneumatiky firmou Michelin v roce 1946. Současné pneu toho vydrží hodně, ale při nesprávném zacházení jim lze výrazně uškodit a zkrátit tak jejich životnost. Připomeňme si nejčastější chyby:
1. Zanedbaná geometrie
Pravidelná návštěva servisu a seřízení geometrie kol dle předepsaných údajů má vliv nejen na kvalitu jízdy a ovladatelnost vozu, ale také na míru opotřebení pneumatik. Při špatném postavení kol vůči vozovce dochází k rychlejšímu sjíždění části vzorku běhounu, obutí tak ztrácí své vlastnosti a je dříve na vyhození.
2. Parkování u obrubníků
Mnoho řidičů při podélném parkování řeší spíše odření ráfků, ale když umí vyšší obrubník nadělat pěknou paseku na slitinovém disku, zvládne poškodit i gumu. Vznikají tak nehezké a hlavně nebezpečné zářezy v bočnici pneumatiky, kvůli kterým hrozí destrukce pneu za jízdy.
3. Nesprávný rychlostní a hmotnostní index
Označení maximální rychlosti a nosnosti nemají pneumatiky jen tak pro legraci. Přetěžování pneu vede k rychlému opotřebení, překračování rychlostního limitu pak kvůli zahřívání může v řádu desítek minut způsobit nenávratnou deformaci. Pokud si myslíte, že koupí pneumatiky s velmi nízkým rychlostním a nosnostním indexem ušetříte, při nedodržení konstrukčních limitů svého obutí budete brzy kupovat novou sadu.
4. Špatné skladování
Při uložení pneumatik je nutné dodržovat několik jednoduchých, avšak důležitých pravidel. Měly by být v suchu a chladu, aby nedošlo k jejich poškození vnějšími vlivy. Pokud je ukládáte na disku, zkontrolujte tlak a případně dofoukněte, předejdete tak potenciální deformaci. Důležité je také skladování na tmavém místě. Kvůli UV záření pneumatiky rychleji stárnou, jejich materiál tvrdne a na povrchu se tvoří drobné prasklinky.
5. Jízda na zimních pneu v létě
Pokud otálíte s přezutím zimních pneumatik nebo prostě jezdíte celoročně na zimních, čekejte řadu problémů. Například vyšší opotřebení kvůli teplotám, na které nejsou zimní pryže při jízdě stavěné. Kvůli vyššímu valivému odporu se připravte i na vyšší spotřebu. V létě pak mají zimní pneumatiky ve srovnání s letními až o pětinu delší brzdnou dráhu, hůře si vedou i v zatáčkách. Pokud nechcete pneu měnit, je vhodnější sáhnout po celoročních pláštích.