Vozy značky Škoda jsou u nás nejprodávanější. Potvrzují to nejen registrace nových aut, kde všechny modely domácí značky dominují svým kategoriím, ale také statistiky bazarů a registrací ojetých aut. Můžete za tím vidět přehnaný patriotismus, nebo třeba jen slepé nakupování ze zvyku a setrvačnosti. My za tím vidíme skutečnost, že škodovky jsou prostě dobrá auta naprosto vyhovující potřebám drtivé většiny motoristů.
Jelikož se ale na našem trhu zobchoduje zhruba čtyřikrát více aut mezi ojetinami, logicky se kolem škodovek točí spousta legend, mýtů a mnohdy i zkreslených informací a přímo omylů. Pojďme si ty nejčastější představit a snad aspoň trochu vyvrátit.
Omyl č. 1: Koupit ojetou škodovku je snadné
Je toho spousta na výběr, servisy jsou na každém kroku a díly stojí pár korun... Takže čeho se bát? Stačí ukázat na auto a jezdit, že? To je právě nejčastější chyba nedočkavých kupujících. Právě rozšířenost vozů značky Škoda a především jejich „automatické nakupování“ mezi laickou veřejností z nich činí velice snadný cíl podvodníků.
Výběr ojetého auta značky Škoda je naopak poměrně složitý. Také je nutné skutečně dodržovat všechny kroky, které je vhodné před koupí ojetiny udělat. Nejde jen o prohlídku auta se zkušeným a nestranným mechanikem, ale také o prověření původu vozu a jeho servisní a pokud možno i kilometrové minulosti.
Doporučujeme: Test ojetiny — Škoda Octavia II je úplně jiná liga
Zatímco u některých vozů a značek je nákup neprověřeného auta jen tak na ulici snad jen malým prohřeškem proti zásadám spolehlivé koupě ojetiny, u vozů značky Škoda je to fatální chyba, Kupujícímu často přivodí když ne zklamání po první návštěvě odborného servisu a STK („Pane, ty kilometry vám nějak nesedí, tady to bylo bourané a svařené...“), tak rovnou spirálu dluhů a hlavně nemožnosti jezdit, protože auto sebral exekutor v rámci řízení s bývalým majitelem.
Omyl č. 2: Motorům TSI se pořád kazí rozvody
Tady by bylo lepší použít minulý čas. Kazily. Legendární problémy s řetězovými rozvody downsizovaných motorů TSI jsou ale servisně tak dobře zmapované, že se dnes už prakticky nemusíte ničeho bát. A pokud problém podchytíte včas, dá se poměrně snadno a s rozumnými náklady vyřešit.
Pro nejmenší motor 1.2 TSI (pevnější řetěz má ve škodovkách zhruba od července 2011) přišlo konečně definitivní servisní řešení, které dovolí aplikovat silnější řetěz a rozety i na původní „slabou“ verzi. Například Škoda Rapid už má pevnější řetěz od výroby a u Fabií, Yetiho nebo Octavií pravděpodobně byla servisní úprava provedena v minulosti. Stačí pátrat v historii auta. Že kupované auto žádnou historii nemá? Tak proč ho kupujete?
Doporučujeme: Od Felicie po Octavii RS — 10 nejlepších ojetin značky Škoda
U vzácnějších jednotek 1.4 TSI, 1.8 TSI a 2.0 TSI to je složitější, ale i pro ně existuje servisní řešení a pár rad, jak si s rizikem rozvodů poradit. Čtrnáctistovka se obvykle nepotká a jen spadne do nouzového režimu, u motoru 1.8 TSI a 2.0 TSI pomůže dodržování včasných výměn oleje a preventivní výměna napínáku vodících lišt řetězu. Navíc novější škodovky s motory generace EA211 už přešly na tichý rozvodový řemen. Ovšem i ten by se měl časem vyměnit, ostatně jako jiné řemenové rozvody. Takže pozor na to.
Omyl č. 3: Dvoulitrová tédéíčka už dnes nic nevydrží
Pověry o nízké spolehlivosti motorů s označením 2.0 TDI, které se údajně nemohly vyrovnat legendární dlouhověkosti klasické „rotačky“ 1.9 TDI, se veřejností neustále šíří. Při tom speciálně s ojetými škodovkami mají společného jen pramálo. Problematické motory 2.0 TDI ještě se vstřikováním PD se týkají především vozů Audi a větších Volkswagenů nebo jedničkového Superbu. A to jsou už tak stará (a opotřebovaná) auta, že se obecně jedná o velmi rizikovou a ne zrovna doporučeníhodnou koupi.
Většina pověr také pochází od lidí, kteří koupili neprověřené auto s pravděpodobně stočeným tachometrem. Motor se tak brzy po koupi poroučel, když na tachometru svítilo jen něco málo přes 100 000 km. Ale skutečnost byla jinde. Jenže od té chvíle „jsou dvoulitrová tédéíčka vraky a nesmí nám to, mámo, do baráku.“
Problémy se týkají hlavně šestnáctiventilových verzí motorů 2.0 TDI PD s vyvažovací hřídelí. Svého času šlo skutečně o mimořádně rizikový motor, u kterého praskala hlava válce a docházelo k fatálním závadám vstřikování a mazání. V populární Octavii, byla ale „ošizená“ verze bez vyvažovacích hřídelí a se spolehlivějším vstřikováním. Koncernová hierarchie přisuzující Škodě roli „levnější“ značky tu je paradoxně spíše výhodou, i když počátečním problémům s praskající hlavou motoru se nevyhnula ani Octavia.
Doporučujeme: Největší omyly a mýty o ojetinách, které dávno neplatí
Z hlediska ojetiny tak verze 2.0 TDI PD 16V v Octavii představuje méně rizikovou koupi než sice mechanicky spolehlivější motor 2.0 TDI 8V, ale standardně dodávaný s filtrem pevných částic. Pozor jen na Octavii RS s motorem 2.0 TDI PD 16V 125 kW. Má filtr a je to továrna na průblémy. Nová generace motorů 2.0 TDI CR se vstřikováním common-rail patří naopak k tomu nejlepšímu na trhu.
Hledejte Octavii nebo Yetiho s emisní normou Euro 5 a bez vyvažovacích hřídelí. Ano, to jsou ty motory, které švindlovaly u emisí. Ale pro zájemce o ojetinu je to naopak jedna z nejlepších a nejjistějších možností. Samozřejmě za předpokladu, že koupíte auto s historií a budete dodržovat základní servisní poučky. Necitlivý řidič odrovná i sebelepší motor.
Omyl č. 4: Na „Západě“ škodovky nestáčí jako u nás
Bojíte se, že vás chce český bazarník okrást a prodávanou Octavii stočil o čtvrt milionů dolů? Tak si hlavně nekupujte naslepo stejné auto ze zahraničí, protože riziko stočení je snad ještě vyšší. I v Německu, Itálii nebo Nizozemsku stáčení kvete především díky poptávce po „zánovních“ ojetinách v zemích bývalého sovětského bloku. Tedy i u nás.
Naprostou jistotou jsou naopak česká auta, která jezdí na pravidelné servisní prohlídky a STK u nás. Mnohem jednodušeji pak lze dohledat v databázi servisu kilometrovou minulost. Neříkáme, že se švindlovat nedá (mezi prohlídkami STK jsou dva roky a co se děje s tachometrem mezi tím, nikdo neví), ale prostřednictvím oficiální sítě prodejců značky a zavedených autobazarů je riziko koupě stočené Škodovky mnohem menší.
Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Důležité je také postupovat s rozumem. Naftové Octavie Combi slouží nejčastěji jako služební auta a nájezd 50 000 km za rok pro ně není ničím neobvyklým. Pětiletá Octavia může mít najeto klidně 300 000 km, ale pokud jezdí do servisu, vůbec to na ní nemusí být znát. Jenže lidé si stále myslí, že koupí dvanáctiletou Octavii TDI s nájezdem 68 000 km po doktorovi. A pokud bude existovat takto nerealistická poptávka, stáčet se prostě bude.
Omyl č. 5: Škodovka je nejvýhodnější koupě
Svým způsobem to může být pravda, ale každá mince má dvě strany. Silná poptávka drží ceny ojetých škodovek poměrně vysoko a už tradičně se na trhu pohybují spíše chudě vybavená auta. Lidé si obvykle za své vlastní peníze nekupují „novinářské specifikace“. Tím nechceme říct, že by nebyla koupě ojeté škodovky výhodná, ale některé konkurenční vozy toho nabízejí za podobnou cenu mnohem víc.
Investice do ojeté škodovky se vyplácí jen tehdy, pokud 1) koupíte kvalitní a proveřené auto a 2) nezanedbáváte servis a věnujete vozu skutečně odpovídající péči. Stále více kupujících ojetin dbá na to, aby měla prodávaná auta jasnou minulost. Takže pokud se na údržbu úplně vykašlete, také se může stát, že vás za pár let v bazaru z výkupu vyhodí a vy pak budete jen horko těžko hledat kupce, který vám za auto dá jen nepatrný zlomek původní ceny.