Pět nejčastějších chyb při domácích opravách aut

30.09.2019
5 nových názorů
Autor: Redakce
Co Čech, to kutil. Ne nadarmo se o nás říká, že máme „zlaté české ručičky“. A protože řada Čechů se za šikovného kutila považuje, projevuje se to i v podomácku dělaných opravách automobilů. V praxi se ale často ukáže, že zdánlivě jednoduchá oprava auta není až tak jednoduchá a je lepší využít profesionálního autoservisu. Odborníci ze sítě ProfiAuto Service proto připravili seznam pěti nejčastějších chyb, kterých se dopouští majitelé vozidel při svépomocných opravách.

Na základě online příruček provádějí řidiči opravy bez potřebné přípravy, zkušeností a bez specializovaných nástrojů, které jsou u mnoha oprav nezbytné.

1. Výměna rozvodového řemene

Vyměním rozvodový řemen, a ještě k tomu ušetřím. Domácí opraváři by si ale měli uvědomit, že pokud řemen není správně nasazen, tak je čeká místo úspory pěkně drahá oprava. Špatně nainstalovaný řemen může vést k trvalému poškození motoru, což je velmi vážný a nákladný problém.

„Nestačí jen vyměnit rozvodový řemen. Je totiž vysoce pravděpodobné, že zdroj poškození jednoho prvku hnacího systému ovlivní také jeho ostatní součásti. Je tedy důležité vyměnit jak řemeny, tak i kovové součásti. Zároveň je také nutné dbát na správný postup a použít specializované nástroje určené k tomuto úkonu. Správné napnutí řemene je pak nutné přeměřit, což se neobejde bez přístrojů, které běžný kutil ve své garáži nemá,” říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto v České republice a na Slovensku.

2. Výměna tlumičů

Zde už naštěstí i online příručky uvádějí, že se jedná o složitější úkol, který vyžaduje jak znalosti, tak i vybavení. „Po výměně tlumičů je nutné zkontrolovat geometrii a správné vyrovnání kol. Pokud to však opravující kutil neučinil, tak se v nejlepším případě prvky řízení, odpružení a pneumatiky opotřebují nerovnoměrně nebo rychleji. V horším případě se auto začne během jízdy houpat ze strany na stranu nebo prokluzovat,” uvádí poradce pro rozvoj autoservisů ze sítě ProfiAuto Service Lukáš Czauderna.

U některých modelů je také potřeba znát zvláštnosti, které výměnu doprovázejí. Například u některých hatchbacků se dá k zadním tlumičům dostat až po odstranění čalounění v kufru. Zkušený mechanik také při výměně posoudí stav jednotlivých montážních prvků, ložisek, nárazníků a krytů. Jejich špatný stav totiž může přispívat ke zkrácení životnosti vyměněných tlumičů.

3. Výměna kol a nastavení senzoru TPMS

Další past čeká na kutily podle odborníků z ProfiAuto u výměny kol a nastavení senzorů tlaku TPMS.  Pokud chce mít řidič dvě sady ráfků s pneumatikami, pak je nutné, aby každý z nich měl své senzory. To je však velmi drahé. Řidiči si zde i přesto, že je to nezákonné, instalují normální ventil. Zákon totiž vyžaduje, aby řidič obdržel varování o nízkém tlaku v pneumatice, takže pokud nejsou senzory nainstalovány, budou hlásit chybovou hlášku.

Nákupem druhé sady senzorů se ale problém nevyřeší, protože nové senzory musí být správně nastaveny. To znamená, že nestačí senzor jen správně naprogramovat, je nutné také nastavit správnou polohu kola na ose. To však lze, bez specializované techniky, jen stěží zvládnout doma v garáži. Pokud tyto úkony nebudou udělány správně, tak se může během jízdy dostavit náhlé brzdění nebo jiný problém související s kolem během jízdy na nekvalitní či rozbité silnici. Nevyvážená kola nejen že snižují pohodlí během jízdy, ale snižují i bezpečnost. Kvůli špatné výměně se také rychleji opotřebovávají pneumatiky, komponenty řízení a odpružení.

4. Elektronika a elektrické systémy

Řidiči také zkoušejí různé kutilské návody, které řeší opravy související s elektronikou a elektrickým systémem. Kontrolky v autech a chyby zobrazené palubním počítačem ale nejsou úkoly pro internetový vyhledávač. To, že se některému našemu známému podařilo z takového návodu svůj problém vyřešit, ještě neznamená, že stejný postup bude fungovat i pro naše auto.

„Pouze na základě širších zkušeností a přesnějšího určení lze přesně specifikovat poruchu. Pokud někdo zasahuje do elektroinstalace sám, pak zvyšuje riziko, že jednak problém neodstraní, ale vytvoří k němu další problém, který je mnohdy vážnější. Následky porušené instalace airbagů nebo bezpečnostních pásů pak mohou mít nedozírné následky. Diagnóza těchto položek pak přijde na nemalé peníze. Kutil, který tuto poruchu způsobí, pak nese všechnu odpovědnost za nezákonné úpravy na sebe a v případě nehody přenáší veškerou odpovědnost na majitele vozidla,“ vysvětluje Lukáš Czauderna ze sítě ProfiAuto Service.

5. Výměna baterií

I přesto, že řidič koupí baterii vhodnou pro svůj model auta, je potřeba si uvědomit i souvislosti. Automobil totiž musí plně spolupracovat s novou baterií. Některé auta zvládají toto propojení samy, ale u jiných je potřeba nastavit vše pomocí počítače. Pokud k tomu nedojde, tak nám například systém Start-Stop nebude správně fungovat nebo se nová baterie rychle vybije.

„Mnoho kutilů ale vidí motivaci nejet do servisu v ušetřených penězích. Zpočátku ekonomicky výhodná oprava se může postupem času pěkně prodražit. Je proto potřeba zvážit, zda chceme neodbornými úpravami přijít například o záruku. Je také potřeba se myslet nad dalšími aspekty těchto oprav, kterými jsou problémy spojené s ekologií, recyklací a využitím baterií, pneumatik, použitých dílů nebo kapalin,” dodává ředitel projektu ProfiAuto Jindřich Krejčí.

Já mám staršího Fiata, který je spolehlivý a za deset let měl jen několik malých oprav. Proto na starší auta nedám dopustit, jelikož můj kamarád má jedno z nejnovějších a již s ním měl několik problémů. Nedávno mi slíbil, že vymění těsnící pásky na příruby, ale nedorazil, jelikož jeho auto mělo opět závadu.

Roberto (neregistrovaný)
To je ten problém, že dneska má spousta lidí problém, že si přečtou pár článků a shlédnou pár videí na internetu a už jsou z nich odborníci na cokoliv. No, nejsou. Ono je důvod, proč existují obory jako automechanik a jim podobné. Jasně, taky si doma leccos opravím. Mám slušnou výbavu z Kutilmarket.cz, ale ty složitější věci prostě přenechávám odborníkům. ;-)
Radek (neregistrovaný)
Já třeba nějaké základní opravy na autě zvládnu, ale do žádných větších akcí bych se asi nepouštěl. To vždycky nechávám na svém dobrém kamarádovi, který se právě autům věnuje skoro celý svůj život. Teď si má v plánu otevřít svůj vlastní autoservis. Prý to ale není tak jednoduché. Docela velký problém u autoservisů je například nakládání s odpadem. To by měla vždy řešit specializovaná firma. Třeba tady https://ecoservis.eu/sluzby-pro-autoservisy-likvidace-odpadu/ se o tom dá dočíst víc.
Karel (neregistrovaný)
Každý někdy udělá chybu. Já jsem jich při opravě auta taky hodně udělal. Jinak bych se to ale pořádně nenaučil. Práci mi dost usnadňuje to, že jsem přestal používat elektrické nářadí. Pořád za sebou tahat kabelovou prodlužku je dost komplikované. Používám tak už jenom akumulátorové nářadí, které je mnohem pohodlnější. Pracuji s nářadím značky Bosch, kterou máme i v práci, takže mám značku vyzkoušenou. Po Vánocích jsem si koupil novou vrtačku, sice jednu doma mám, ale potřeboval jsem ještě alespoň jednu, abych v ní nemusel pořád měnit vrtáky. Různé příklepové vrtačky Bosch mají na https://www.boschcentrum.com/priklepove-vrtacky , odkud jsem si ji koupil a vrtá se s ní krásně.
Štefan (neregistrovaný)
Já mám auto z roku 1998, takže je to ještě poctivé auto, na kterém jsou jednoduché opravy. Už jsem toho na něm za ty roky udělal poměrně hodně. Naposledy jsem potřeboval předělat závity, tak jsem si z https://www.nastroje.cz/zavitniky/ koupil nové závitníky a v pohodě jsem si to v garáži udělal. Nové auto bych rozhodně nechtěl. Je to samá elektronika a s tou bych si doma sám neporadil.
  • Našli jste v článku chybu?