Na stylové auto pro občasné letní vyjížďky se střechou dole nepotřebujete neomezený rozpočet. Na trhu lze najít docela dost slušných ojetých kabrioletů, které lze pořídit za naprostý zlomek toho, co stojí moderní luxusní kabriolet prémiové značky. Následující seznam ojetých kabrioletů jsme rozdělili podle cenových kategorií, ve kterých můžete vybírat.
Pamatujte ale na to, že i při koupi vysněného auta byste měli nechat zaslepující emoce stranou a postupovat opatrně. Především objíždějte několik nabídek, neomezujte se jen na konkrétní model, motor a barvu a pečlivě vybírejte. Zejména v nižších cenových kategoriích se rozhodujte hlavně podle celkového stavu auta a očekávaných investic. A také podle toho, jak náročná je následná údržba.
Doporučujeme: Pět nejčastějších omylů a mýtů o ojetinách značky Škoda
Do 50 000 Kč: Volkswagen Golf III Cabrio
V kategorii do padesáti tisíc to nebude nikdy žádná hitparáda, ale pokud jde o poměr „zážitek/údržba/náklady“, asi těžko něco překoná relativně jednoduchý a spolehlivý Golf. Hlavně hledejte auto, na kterém se nepodepsal samozvaný tuner. Co nejoriginálnější stav je výhodou i z hlediska udržení hodnoty a dalšího prodeje. Po koupi ale počítejte s nutným velkým preventivním servisem, takže si nechte peníze (a také čas a trpělivost) stranou.
Díky dostupnosti dílů, servisu a jednoduché a spolehlivé konstrukci slibuje trojkový Golf více ježdění a méně přebírání se elektroinstalací. Díky sezónnímu charakteru auta také nebývá tak brutálně napadeno korozí jako soudobé kombíky v dieselu a pokud bude na tachometru svítít třeba jen 180 000 km, ještě by se tomu dalo i věřit. Nečekejte extra dynamické svezení, ale na výlety s partou kamarádů se střechou dole někam k vodě to stačit bude.
Do 100 000 Kč: Mazda MX-5 NB
Ještě „miatu“ koupíte, ale už jich je málo. Do sto tisíc tak často pořídíte auto, které je spíše počátkem zajímavého garážového projektu. Zcela bezproblémové MX-5 druhé generace většinou stojí až kolem 150 000 korun. Nicméně pokud máte šikovné ruce nebo zručné kamarády, spoustu věcí na MX-5 pořešíte sami. V zásadě je to ale spolehlivé auto, které vyžaduje pouze běžnou údržbu. A díly nestojí úplný nesmysl, spotřební záležitosti jako brzdy a gumy jsou pak za hubičku.
Většina levných aut je napadena mírnou korozí, ale vše se dá ještě řešit. Opět hledejte co možná nejvíce sériový kus, ale počítejte s tím, že většina aut v Evropě prošla dodatečnou úpravou sedaček a řízení. Průměrný Evropan, který holduje pivu a tučnějším jídlům, má totiž v sériové MX-5 s místem problémy. Drobnosti na karoserii a v interiéru neřešte, ale pozor na stav střechy. Především musí jít snadno složit a nesmí být protržená. Velkou pomocí s výběrem, koupí a údržbou je poměrně semknutá komunita majitelů.
Do 150 000 Kč: Mercedes-Benz SLK
Teď se dostáváme do cenové relace, kde už je výběr o poznání lepší. Samozřejmě nemusíte nic řešit a brát hned pěknou MX-5 NB na horní hranici tohoto cenového spektra. Ale pokud vám nesedí její image, je tu i plno dalších aut. Jenom pozor, abyste se neunáhlili a nekoupili hned velké auto od prémiové značky, do kterého pak zahučíte desetitisícovými částkami za servis.
První generace Mercedesu SLK se ale dá celkem rozumně servisovat, jezdí obstojně a pořád dobře vypadá. A je to klasický roadster, žádný rozříznutý hatchback s naroubovaným zadkem. V případě SLK je důležitá servisní historie a samozřejmě celkový stav. Vyzkoušejte mechanismus skládací střechy a pozor na kondici převodovky. Nejlepší jsou SLK po modernizaci v roce 2000. Kdo chce spíše celoroční kupé-kabrio s rozumnými servisními náklady, ten by mohl zkusit i Renault Mégane CC, ale po stránce jízdních vlastnosti to není žádná výhra.
Do 250 000 Kč: BMW Z4
V cenové kategorii do čtvrt milionu seženete i řadu solidních kupé-kabrioletů nebo čtyřmístných kabrioletů, ale jestli hledáte klasický sportovní roadster, je právě Z4 od BMW asi nejlepší volba. Prakticky jakýkoli řadový šestiválec na benzín stačí, vadit vám určitě nebude ani kombinace s poměrně obvyklým automatem. Snad jedinou bolístkou Z4 je trochu uskákaný podvozek, ale přežít se to dá.
Motory a převodovky jsou mimořádně spolehlivé, ale jen za předpokladu, že majitel dodržuje servisní intervaly a na auto úplně nekašle. BMW Z4 většinou neslouží jako amatérský tréninkový driftovací speciál, takže podvozek, převodovka a diferenciál často nedostávají tolik za uši. Jen pozor na auta po velké bouračce, bývají „do vrtule“. Na údržbu si pak ale najděte specialistu, který ví, co starší BMW potřebují, a umí pořešit levně a šikovně drobnosti a diagnostiku. V autorizovaném servisu BMW by vás stáhli z kůže.
Do 500 000 Kč: Porsche Boxster
Porsche je prostě Porsche. Za půl milionu koupíte Boxster, který má za sebou už generálku motoru, takže slibuje bezproblémový provoz. Porsche Boxster se dá pořídit i levněji (do 250 000 korun), ale když si pak spočtete nutné investice, pod 400 tisíc se stejně většinou nevejdete. Výhodou je, že opečovávané auto už cenu prakticky neztratí. Jen nesmíte servis vyloženě vypustit. I na českém trhu funguje několik specialistů, kteří vozům Porsche rozumí a účtují si vskutku lidové ceny (v porovnání s oficiálním zastoupením).
Boxster je sám o sobě kvalitní a spolehlivý. Pokud ho netrápíte na okruhu, vydrží věky. Choulostivým místem je chlazení (motor uložený uprostřed je na stav chladícího okruhu velice náročný), elektronika a základní mechanika ale obvykle nezlobí. Opět si dejte pozor na auta po vážné nehodě. Zatímco výše uvedené vozy většinou s klidem koupíte na českém trhu, pro pěkného Boxstera budete muset za hranice. U nás jich je málo a majitelé si je drží.