Rozdělovat globálně ojetiny na dobré a špatné není úplně jednoduchá práce. Jistě, najdeme pár automobilek a modelů, u kterých se dá obecně prohlásit, že jsou to krámy, před kterými by měl vzít člověk nohy na ramena. Ale většinou se kvalita ojetých aut liší kus od kusu. A to dost výrazně.
Záleží na tom, jak a kde se s autem jezdilo a jak se o něj kdo staral. Pečlivá údržba pak dokáže i ze statisticky nepříliš přesvědčivého auta udělat zcela bezproblémový povoz. Někteří majitelé Peugeotů, Renaultů, Citroënů, Fiatů, Kií a Hyundaií by jistě mohli přispět do diskuse svými poznatky na toto téma.
Doporučujeme: Od Felicie po Octavii RS: 10 nejlepších ojetin značky Škoda
Postupem času se některé ojetiny vyprofilují jako méně spolehlivé, jiné naopak platí za držáky. Ale právě proto by se měl člověk při koupi těchto statisticky spolehlivých, tedy také žádaných a oblíbených ojetin, mít na pozoru, aby si náhodou nevytáhl toho „černého Petra“, se kterým skončí ve spirále stále se opakujících drahých problémů, dluhů a nedejbože i exekucí.
Volkswagen Golf V
Pátá generace Volkswagenu Golf je stále velice žádaná ojetina. Jezdí dobře, je kvalitní a poměrně bytelný a nezlobí mu elektronika. A vzhledem ke kilometrům, které už může mít na kontě, obvykle nerezne (nepočítáme-li neprofesionálně opravované bouračky s narušenou antikorozní ochranou). Nejlepší léta má sice za sebou, ale vzhledem k cenám to může být stále mimořádně dobrá koupě. Je to také vůz s vysokým standardem pasivní bezpečnosti.
Říkáte si, co může být na Golfu rizikového? Zaprvé minulost a zadruhé výběr motoru. Jakmile nemá auto zcela transparentní historii (a to asi jen tak mít nebude), čekejte spíše to nejhorší. Údaj na počítadle ujeté vzdálenosti mívá zhruba stejnou váhu jako čas příjezdu a odjezdu vlaku v jízdním řádu Českých drah. Tím hůř, že výběr dobrých a relativně bezproblémových motorizací se omezuje jen na dvě možnosti. Buď na základní atmosférickou 1.4 16V o výkonu 59 kW (výroba od května 2006), nebo na ještě udržitelný diesel 1.9 TDI-PD ve verzi bez DPF (pozor na některé importy, které ho mít mohou!).
Doporučujeme: Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Logicky je menším strašákem benzín, ale vysvětlujte to někomu, kdo jezdí delší trasy po dálnici ve čtyřech. Na motory FSI, TSI a ostatní TDI jinak raději zapomeňte. Leda byste našli opravdu udržované GTI, ale to bude drahé. Vyhněte se také rizikovým automatům, snad s výjimkou verze 1.6 75 kW s tiptronicem. Najít hezkého Golfa dá opravdu spoustu práce, takže se rozhodujte podle celkového stavu a servisní historie. Výběru s odborníkem se ale nevyhnete tak jako tak.
Škoda Octavia II TDI
V komentářích se to bude zase hemžit profesionálními „hejtry“ všeho z Mladé Boleslavi, ale je potřeba si přiznat, že druhá generace Octavie bylo, je a vždycky bude dobré auto. Ony by se jich neprodávaly statisíce a v bazarech by to nebyla nejžádanější ojetina, kdyby tomu tak nebylo. Ale i přes všechnu tu dobrotu představuje nákup naftové Octavie naslepo bruslení na tenkém ledě.
O Octaviích obecně platí, že bývají stočené o stovky tisíc kilometrů a že pokud se přijde jen na to, vlastně můžete být ještě docela rádi. Některá auta totiž vznikla také svařením několika bouraných a kradených kusů a dílů. Zevrubná kontrola se specialistou s vybavením není doporučením, ale naprostou a nenahraditelnou nutností.
Doporučujeme: Test ojetiny – Škoda Octavia II je úplně jiná liga
Výběr naftového motoru omezte jen na osvědčené a spolehlivé motorizace, pokud možno ty bez filtru pevných částic. Ve starším provedení pátrejte po zachovalé 1.9 TDI-PD, po faceliftu si raději počkejte na lepší 2.0 TDI-CR. Už to ale bude klidně osm let staré auto, takže nečekejte, že bude mít naftová Octavia najeto „do sto padesáti“ a že jezdila na výměnu oleje každých 15 000 km. My bychom stejně raději doporučili benzín. Třeba u solidního motoru 1.2 TSI stačí nechat za zhruba deset tisíc předělat rozvodovou sadu na širší řetěz (možná už to někdo dělal před vámi), a budete jezdit bez potíží. Pozor na převodovky DSG, ty umějí potrápit nesmírně drahými problémy. To už je lepší starší verze Octavie s klasickým automatem Aisin. Ale ten zas dostanete buď u slabé 1.6 MPI nebo u rizikových motorů 1.6 FSI a 2.0 FSI.
BMW 530xd E60/E61
Pořádného bavoráka „v kůži a v plný“ koupíte za cenu Octavie, ale nemyslete si, že budete jen dolévat naftu a jezdit. Právě o naftových verzích sedanů a kombi od BMW platí, že půl milionu kilometrů je pro ně po deseti letech zcela běžný nájezd. Problém je v tom, že to skoro není poznat.
Na první pohled může být ojetá pětka s dieselem lákavá, ale stovky tisíc kilometrů a mnohdy agresivnější styl jízdy se podepisují jak na kondici jinak skvělého motoru, tak hlavně na stavu systému xDrive a automatické převodovky. Třeba u automatů BMW tvrdí, že má doživotní náplň oleje, takže je potřeba počítat s tím, že si převodovka řekne brzy o repasi. Olej v ní vyměňte ihned. To je to nejmenší, co můžete udělat. A pak doufejte...
Doporučujeme: Toužíte po luxusní prémiové ojetině? Kalkulace nákladů vás vrátí zpět na zem
I nákup jinak skvělého auta podnikejte výhradně se specialistou na BMW, který odhalí skrytá úskalí a dokáže udělat kvalifikovaný odhad očekávaných investic. On si každý myslí, že jen nakoupí a pak „se to kdyžtak nějak pořeší“. A skutečně, hodně lidí mělo štěstí a jejich pětka v naftě se svým reálným půl milionem pořád spolehlivě jezdí. Ale komu klekne, ten se nedoplatí.
Ford Mondeo III
Minulá generace Mondea už nerezaví a ve své třídě přináší mimořádně atraktivní kombinaci skvělých jízdních vlastností, slušných motorů, komfortu a vnitřního prostoru. Ale jak už nám Mondeo stárne, omezuje se nabídka zcela bezproblémových kusů. V inzerátech se to tak začíná hemžit vozy, které postihují záhadné a stále se opakující problémy.
Největším strašákem jsou nyní filtry pevných částic. Podle VIN kódu auta hledejte kus, který filtr nemá a mít nemusel, na našem trhu to byly vozy do září 2010. Případně kupujte vozy Euro 5 po tomto datu, které už mají spolehlivější systém regenerace. Aspoň že filtr nestojí sto tisíc, ale zhruba deset až patnáct. Ale tím problémy s diesely nekončí. I přes svoji vysokou mechanickou odolnost prostě nebudou věčné. Jednou se „dvouhmota“ nebo turbo ozve. A možná i vstřiky, i když ty už nezlobí tolik jako u minulé generace. U naftových Fordů jsou také na denním pořádku potíže s EGR ventilem.
Doporučujeme: Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Jistotou by mohl být motor 1.8 TDCI, ale komu funguje, ten si ho spíše nechá. Od benzinových verzí nečekejte zázraky co do dynamiky a spolehlivosti, respektive bezproblémovosti. A ani o palubní elektronice Fordů nelze tvrdit, že by byla zcela neprůstřelná, takže raději hledejte spíše „žebráka“, který nemá čím zlobit. Pozor také na dvouspojkové automaty (u motoru 2.0 TDCI od července 2010), ve kterých majitelé zapomínají po 60 000 km měnit pravidelně olej. To samé platí pro klasický automat s měničem.
Porsche 911
Jako bonus k běžným spotřebitelským vozům si přidáme auto, které se nyní zdá být mimořádně lákavou investicí s potenciálem sice pozvolného, ale spolehlivého růstu hodnoty. Porsche 911, zejména generace 997, se pořád prodává za zhruba milion a ceny jdou spíše nahoru než dolů. Od naprostého dna se odrazila i dříve zatracovaná generace 996, kterou bylo svého času možné sehnat i za tři sta tisíc. Dnes už na ni potřebujete minimálně dvojnásobek.
Porsche 911 je nejen statisticky, ale také prakticky nesmírně bytelné a spolehlivé auto. Udržované kusy používané denně mohou mít najeto klidně přes 300 000 km a pořád spolehlivě jezdí. Problém je v tom, že ne všechny 911 za sebou mají transparentní minulost a i majitelé zle zanedbaných aut se snaží svézt na vlně rostoucích cen. Zatajují informace a nedočkavý a hlavně nezkušený „koloušek“ s milionem na utrácení se vždycky najde.
Doporučujeme: Pět zajímavých a dostupných ojetin, které už nebudou ztrácet na ceně
Největší riziko u 911 je v motoru. Plochý šestiválec může rachtat z posledního. Kdo tomu nerozumí a chce jen „rychle koupit, než bude pozdě“, měl by raději rovnou hledat auto, u kterého v inzerátu svítí zvýrazněné německé „Motorschaden“. Opravdu je lepší koupit 911 se zaklepaným motorem za rozumnou cenu, než vzít draze kus, který vám stejně za měsíc zaklepe. A pak vám nezbude nic jiného než v servisním středisku Porsche sklopit uši a žmoulat čepici ve snaze usmlouvat co nenižší cenu opravy. Nemyslete si, že vám dá Porsche zadarmo nový motor. To platí možná u lidí, kteří si za hotové koupili novou GT3 a u Porsche každý rok utrácejí za značkový servis svých několika aut desítky tisíc eur. Celý proces prověření, koupě a následné generální opravy motoru svěřte specialistovi, který dokáže motor opravit za zlomek ceny toho, co si řeknou v oficiálním servisu Porsche. Rozhodně to nebude za půl milionu, ale třeba „jen“ za sto tisíc.