Čeští cyklističtí aktivisté, ale i radnice některých měst rády poukazují na příklady ze zahraničí. Podle nich bychom se měli inspirovat tam, kde vznikají nové pěší zóny se zákazem vjezdu aut preferující chůzi a cyklistiku. Pokud by se ale Česko inspirovalo třeba ve Velké Británii, muselo by ve svých záměrech polevit.
Britská vláda vyhradila příspěvek 250 milionů liber (7,25 miliardy korun) radnicím, které by chtěly zavést pěší zóny se zákazem vjezdu aut, popřípadě jen s povolením pro rezidenty. Po stížnostech veřejnosti ale nakonec musela řada měst ze svých plánů ustoupit. Tak například nevznikla zamýšlená zóna se sníženým provozem v londýnské čtvrti Harrow.
„Plány na zónu nebyly vůbec promyšlené. Rezidenti nic takového ani nevyžadují. Ve skutečnosti je mnoho z nich proti,“ řekl britskému deníku Telegraph radní Paul Osborn. Ve městech Brighton a Hove už podepsalo na 2700 lidí petici, aby byly zrušeny nově namalované cyklopruhy. Podle organizátorů akce totiž nenávratně zničí místní podnikatele i města jako taková.
K nákladným změnám už musely přistoupit radnice v Herefordshiru a Sheffieldu. Tam na přivaděči k okruhu A61 nechaly zrušit v obou směrech jeden pruh a místo něj namalovat cyklostezku. Po řadě stížností se nyní silnice předělávají. Vrátí se do původního stavu.
V Česku je situace trochu jiná, například v Praze se se zaváděním cyklopruhů a stezek poměrně experimentuje. Letos na jaře hlavní město například zprovoznilo cyklopruh, který protíná výjezd z přivaděče dálnice D5. Rovněž naplánovalo cyklopruhy na frekventované Modřanské ulici, aniž by se ptalo radnice či místních obyvatel, zda má o přestavbu zájem.