Jeho jméno si spojujeme s herectvím prvotřídních kvalit, a díky snímkům, v nichž se to hemží zajímavými vozidly, i milovníkem akčních scén. Třebaže Newmanova filmografie není tak vyhraněná jako u jeho hereckého kolegy Steva McQueena, natočil celou řadu pozoruhodných filmů, ale také se sám účastnil opravdového závodnického dění, na míle vzdáleného od filmových klapek a scénářů.
Narozený v Clevelandu (Ohio) v lednu 1925 jako Paul Leonard Newman, v mládí vtažen na bojiště druhé světové války, a po jejím konci studoval herectví, třebaže před diváky poprvé předstoupil ve svých sedmi letech. Máme jej v živé paměti z rolí v dnes již klasických snímcích „Kočka na rozpálené plechové střeše“, „Butch Cassidy and the Sundance Kid“ (uvedeném v 70. Letech i v našich kinech) nebo „Frajer Luke“. Ve svých filmových rolích se nesčetněkrát setkal s moderní i historickou dopravní technikou, která se mu postupně stala i životním koníčkem až do pozdního věku.
Doporučujeme: Retro na neděli: Škoda 720 mohla být „BMW východu“. I tu pohřbili komunisté
Třebaže byl od mládí barvoslepý, na jeho práci i zálibách nebylo nic poznat. Newman se nevyhýbal ani osobnímu nasazení v natáčení „ostrých“ scén, a je známo mnoho případů, kdy odmítl kaskadérsky zdatného dubléra a odjezdil předepsaný a riskantní záběr sám. V létech 1968 a 1969 natáčí závodnické scény do filmového dramatu „Winning“, kde ztvárňuje jezdce Franka Capuu, útočícího na vítěznou pozici v legendárním americkém závodě Indy 500. Třebaže byl Newman v té době už vyzrálým řidičem, produkce Universal Pictures jej poslala (spolu s dalším hercem Robertem Wagnerem) na týdenní intenzívní kurs do závodnické školy Boba Bonduranta ve Watkins Glen, aby vypiloval své řidičské umění do nejmenších detailů a při maximálních rychlostech. Podle dostupných pramenů si tehdy již více než čtyřicetiletý Newman vedl jako ostřílený jezdec, a právě při natáčení dramatických scén byli připravení kaskadéři často bez práce.
Své závodnické ambice představil celé Americe v roce 1971, kdy vystupuje jako hlavní hvězda a zároveň moderátor ve vlastním televizním dokumentu „Once Upon a Wheel“. Představil zde historii automobilových závodů, a pozval do studia mnoho tehdejších i dřívějších hvězd, např. Kirka Douglase, Deana Martina, ale i Maria Andrettiho. Později byla celá show vysílána i v Evropě a dokonce v delší stopáži. Bohužel, českoslovenští diváci se o ní nikdy neměli dovědět a také nedověděli.
Jestliže do té doby Newman se závoděním pouze koketoval, po dokončení tohoto filmu propukla jeho benzínová vášeň naplno. V roce 1972 usedá do stísněného kokpitu rychlého Lotusu Elan, zapůjčeného od kamaráda, a útočí na „bednu“ v závodech, pořádaných Sports Car Clubem of America na trati Thompson International Speedway. Několik let nato zakládá svůj vlastní soutěžní tým, a v roce 1977 pokouší štěstí ve vytrvalostní čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně. Cílovou páskou tehdy projel na vynikajícím pátem místě celkového pořadí! Ta největší bomba ale přišla o pouhé dva roky později, kdy se Newman postaví na start proslulého závodu v LeMans, a za volantem speciálu Porsche 935 (loni se vydražil za 4,4 miliónu USD) dosáhne neuvěřitelného „stříbrného“ umístění mezi celou plejádou profesionálních závodníků.
Nesmíme ale zapomenout ani na Newmanovo účinkování v týmu Roberta Sharpa za volantem rychlých Datsunů. Jízdy se započítávaly do seriálu Trans-Am, a zajímavostí určitě je, že měly velký ohlas i v Japonsku. Výrobce tehdy představil limitovanou edici sedanu Nissan Skyline s jeho jménem!
V polovině 70. let Newman kontaktuje Williama Freemana, který úspěšné hollywoodské star představuje prostředí špičkových a typicky americky dimenzovaných soutěžních týmů. Freeman a jeho lidé se specializují výhradně na největší podniky, tedy především poháry Can-Am a Indy.
Doporučujeme: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Slovo dalo slovo a Newman konečně nachází spolehlivého partnera na založení vlastní závodní stáje. Výsledkem je „Newman- Freeman Racing“, který se okamžitě zapojuje do severoamerického poháru Can-Am a Newman pilotuje monopost Spyder NF, poháněný zběsile vyladěným pětilitrem Chevrolet V8. Vítězná cesta týmu vyvrcholila v sezóně 1979 za volantem Porsche. Německý speciál se rval s konkurencí na nejslavnějších tratích, mezi nimi i na legendární dráze v Sebringu.
Později se Newman spojuje s Carlem Haasem, a společně založili tým, dodnes známý pod názvem „Newman/Haas/Lanigan Racing“. Prioritou se stala (pokud možno vítězná) účast v podnicích, pořádaných opět na okruhu Indianapolis. Je neuvěřitelné, že za pětadvacet let činnosti (1983 až 2008) jejich tým dosáhl více než stovky vítězství a nepočítaně druhých a třetích míst.
Sám Newman, třebaže se už osobně neúčastnil každého závodu, vydržel v absolutní top kondici až téměř do konce života – jeho posledními závody se staly jednak adrenalinový a naprosto vyčerpávající podnik Baja 1000 (2004) a rovněž vytrvalostní Rolex24, konaný na Daytona International Speedway v roce 2006 – tedy v době, kdy světově proslulému herci a jezdci bylo jednaosmdesát let!
Úplně závěrečný „závod“ uspořádali Newmanovi přátelé na dráze v Lime Rock, jen měsíc před skonem slavného jezdce. Herec světového formátu, tehdy již v pokročilém stádiu zhoubné choroby, řídil rychlou Corvette GT1 v amerických národních barvách.
Životní cesta velikána herectví i světa rychlých kol se uzavřela v září 2008, o sedm let později vznikl vynikající dokumentární snímek o jeho automobilové kariéře s příznačným názvem Winning.
Pavel Kopáček. Převzato z časopisu auto motor a sport Classic