Koncern Stellantis v nedávné době uvedl na český trh hned tři technicky příbuzné modely spadající do nižší střední třídy. Kromě nové generace Peugeotu 308 dorazila také nová DS4 a Opel u nás začal prodávat novou Astru označovanou jako generaci L. V rámci nedávných první jízd jsme se mohli s novinkou krátce svézt v českém prostředí.
Nová Astra se designově povedla. Vzhledově následuje poslední trend automobilky prezentovaný maskou chladiče „Opel Vizor“. Tu už najdeme na nové generaci Opelu Mokka nebo na modernizovaných crossoverech Grandland a Crossland. Ostře řezaná Astra vypadá pěkně také díky pozměněným proporcím. Má delší rozvor, kratší převisy karoserie, je širší a nižší.
Je samozřejmě otázkou, jak budou vypadat obyčejné varianty. Auto na fotkách představuje jeden z vrcholů aktuální nabídky. Plug-in hybridní motor doplněný o výbavu GS Line stojí minimálně 879 990 Kč. Sportovně střižená výbava mimochodem přidává na karoserii leskle černou střechu, černé je také logo na masce chladiče nebo lišty kolem oken. Vůz stojí na příplatkových osmnáctipalcových kolech, za které se v této výbavě doplácí šest tisíc. Osmnáctky jsou pro Astru největší dostupnou velikostí.
Tradiční volant je lepší
Zatímco Peugeot také u nové 308 pořád razí řešení i-Cockpit s malinkatým volantem a přístrojovým štítem umístěným na palubní desce, Opel zůstává věrný tradicím. Řidič tak kouká na přístrojový štít skrz jednoduchý tříramenný volant. Přístrojový štít je ovšem u Astry L ve všech výbavách digitální. Displej má velikost deset palců, druhý desetipalcový displej je umístěn uprostřed palubní desky.
Jak je to v současnosti moderní, designéři spojili tyto displeje do jednoho leskle černého celku. Na pohled jde o pěkně vypadající řešení, pro obyčejného uživatele ale přináší dvě nevýhody. Lesklé plasty umí nepříjemně odrážet slunce a současně se také okamžitě „opatlají“. Stejně leskle černý je i středový tunel.
Ergonomii rozhodně velmi prospívají dvě řady fyzických tlačítek pod displejem určené jak pro přímý vstup do několika menu, tak pro ovládání základních funkcí a pro ovládání klimatizace. Volič automatické převodovky je miniaturní, takže vedle něj zbylo místo pro větší odkládací přihrádku.
Opel si zakládá na výborně tvarovaných sedadlech s certifikátem AGR. V základní výbavě Edition se za ně připlácí, ostatní výbavy je mají ve standardu. Úroveň GS Line přidává sportovní tvarování sedadel a částečně kožené čalounění.
Sedadla jsou velmi pohodlná. V ceníku pak najdete dokonce také možnost dokoupit sedadla čalouněná kůží Nappa. Ve druhé řadě je místa dostatek. Možná o trochu více oproti Peugeotu 308. Objem zavazadelníku je 422 litrů. Plug-in hybrid se ale musel části zavazadelníku vzdát, takže objem jeho prostoru pro zavazadla je menší o 70 litrů.
Chcete šetřit, berte diesel
Ať se podíváte do ceníku jakéhokoliv z těchto nových hatchbacků koncernu Stellantis, vždy vás zaujme nabídka motorizací. Velké objemy jsou definitivně minulostí. Jestli chcete něco silnějšího, musíte zvolit plug-in hybrid. Astra aktuálně končí na testované motorizaci 1.6 Turbo PHEV AT8, která má systémový výkon 180 koní. Stovku zvládne za 7,6 s, maximálně jede 225 km/h a podle tabulek si řekne o litr benzinu na sto kilometrů.
Praxe, jako u plug-in hybridů tradičně, takto pohádková ovšem není. Plug-in hybrid jede pěkně, zvládne zhruba 60 km v čistě elektrickém režimu, pokud ale budete chtít cestovat rychlejším tempem po dálnici, spotřeba okamžitě začne stoupat k deseti litrům. Při objemu nádrže 42 litrů je zřejmé, že plug-in hybridní Astra nebude úplným ideálem pro rychlejší dálniční cestování na delší trasy.
Tuhle roli mnohem lépe plní dieselová patnáctistovka. Její spotřeba se reálně pohybuje kolem pěti litrů, přičemž objem nádrže je o deset litrů větší oproti plug-in hybridu. Dojezd tisíc kilometrů bez tankování není nic nedosažitelného. Výkon 130 koní s vámi sice příliš nezacloumá, ale pro běžné cestování stačí. Astra umí i s tímto motorem uhánět více než 160 km/h a spotřeba se pořád bude držet kolem šesti litrů. Nejvyšší rychlost je 209 km/h.
Naftový motor má ale jednu nevýhodu. V zájmu o co nejnižší tabulkové emise je jeho odezva na přidání plynu velice laxní. Můžete sice zvolit dynamický režim jízdy, ale nic moc se nezmění. Naftová Astra není líné auto, ale je naladěná tak, že se jako líná tváří a vyloženě vás nutí k plynulé jízdě ustálenou rychlostí. Pokud chcete jezdit za málo, budete si muset zvyknout.
Komfortem nezklame
Hodnocení podvozku si necháme na jindy. Opel slibuje oproti Peugeotu celkově tužší nastavení. Coby německý vůz by Astra měla lépe zvládat rychlejší jízdu po dálnicích. Na první dobrou se nezdá, že by se podvozek významně lišil oproti francouzskému sourozenci. Snahu o dynamičtější jízdu během testovacích kilometrů úspěšně sabotovaly zimní pneumatiky, na které už bylo příliš teplo. Jedno zjištění jsme si ale přece jen odnesli. I na největších dostupných kolech je podvozek pohodlný. Není vyloženě měkký, přesto skvěle tlumí i velké nerovnosti. Žádné tvrdé rázy od poměrně velkých kol se nekonají.
Opel brzy nabídku dále rozšíří. Astra s karoserií hatchback dostane výkonnější plug-in naladěný na 225 koní, který už dobře známe třeba z Peugeotů. S uvedením třistakoňové verze vybavené druhým elektromotorem na zadní nápravě se ale nepočítá. Jistotou je také příchod kombi, které dostane kromě většího zavazadelníku více místa pro cestující vzadu, protože bude mít prodloužený rozvor náprav.
Ceník nového Opelu Astra si můžete stáhnout zde