Přednosti i nedostatky stlačeného zemního plynu (compressed natural gas, CNG) jsou už i tuzemské motoristické veřejnosti dobře známé. Výhodu nízkých provozních nákladů do značné míry smazává vysoká pořizovací cena aut na CNG, takže soukromým provozovatelům se tato volba ve většině případů nevyplatí. Jakmile se ovšem začneme bavit o ojetinách, může se situace obrátit. Pokles hodnoty už zaplatil někdo jiný a cenové rozdíly mezi srovnatelnými motorizacemi už nejsou tak veliké.
CNG by si přitom zasloužil větší rozšíření. Ve srovnání s benzinem a naftou je totiž velmi ekologicky šetrný. Při jeho hoření vznikne tepelná energie, která poslouží k pohonu motoru, a dále vodní pára a oxid uhličitý. Netvoří se téměř žádné pevné částice nebo saze. Hoření CNG je tak čisté, že by auto ani nemuselo mít katalyzátor.
Jedním z hlavních argumentů proti CNG je nedostupnost čerpacích stanic. Aktuálně je těch veřejných, nebo aspoň těch, kam se například s nějakou kartičkou dostanete, necelých 200. Vznikají ale další a postupně pokrývají hlavní silniční tahy. Vznikají i kvůli tlaku velkých firem, které upřednostňují vozy na CNG kvůli nulové silniční dani. (Pro soukromé provozovatele to zatím smysl nedává, ale nebojte, dříve či později se dodatečného zdanění vozidel dle emisí a typu paliva dočkáme i u nás).
Odpůrci také argumentují tím, že s pohonem na CNG se nesmí vjíždět do některých podzemních garáží. To je bohužel pravda, jakkoliv podle našeho názoru se jedná o opatření nedomyšlené. Stlačený zemní plyn se totiž v případě úniku rozptýlí lépe než LPG. Je lehčí než vzduch a snáze se odvětrá, zatímco LPG je těžší a drží se u země. V praxi se třeba v podzemích garážích nákupních center vjezd aut na CNG nijak nekontroluje, ale porušování zákazu samozřejmě nemůžeme doporučit.
Ojetiny na CNG: Situace na trhu
Pro zjednodušení se podívejme na aktuální nabídku nejpoužívanějšího českého vyhledávače inzerátů ojetin. Z několika set možností se už dá vybírat a ceny za použitelná auta začínají někde u 50 000 korun. Jsou to ale především netovární přestavby, případně dodatečně provedené přestavby v rámci programů některých automobilek. Populární byly hlavně u Fiatů a některých Opelů.
Poměrně hojně rozšířené jsou plynové Škody Citigo, což už byla originální montáž z továrny. Aktuální třetí generace Octavie s originálním pohonem na CNG už také začíná plnit bazary, neboť pomalu opouští firemní flotily. Z Volkswagenů je poměrně dost Passatů a Touranů starší generace. Zajímavostí je pak třeba Opel Zafira, což je vlastně jediné sedmimístné MPV s pohonem na CNG na našem trhu. A rozhodně je to zajímavá a slušná volba.
Pokud se zaměříme na třetí generaci Octavie, což je pro českého kupce asi nejatraktivnější CNG ojetina (vyráběla se i s karoserií kombi), po vyfiltrování extrémně ojetých firemních kusů se dostaneme na ceny od nějakých 300 000 korun za auta s nájezdem do 100 000 km. Tříletá Octavia CNG s nájezdem okolo 60 000 km začíná někde u 340 000 Kč.
Na rozdíl od první generace pohonu CNG u Volkswagenů, kde docházelo k mediálně proslulým explozím nádrží (prodřely se a korodovaly, až nevydržely vysoký tlak) a navíc se jednalo o kombinaci s nepříliš spolehlivým motorem 1.4 TSI TwinCharger, jsou aktuální Octavie již velmi spolehlivé. Samotný motor 1.4 TSI je zcela nové konstrukce a přestože vůz používá stále ještě ocelové lahve (jsou levnější než kompozitové), ani po vysokých nájezdech s nimi problémy nejsou. Samotný systém dodávky plynu je rovněž výrazně spolehlivější, takže ojeté Octavie na CNG se servisní historií a rozumným nájezdem bychom se určitě nebáli. Rozhodně bychom v nich viděli větší potenciál než v dieselových verzích.
Za rok ušetříte klidně dvacet tisíc
Vyplatí se to ale? Ve srovnání s výkonnější benzinovou verzí motoru 1.4 TSI, která stojí podobné peníze a nabízí přeci jen lepší dynamiku (110 kW proti 81 kW plynové verze), bude hodně záležet na počtech. Při současných cenách paliva 31 Kč za litr a 26 Kč za kg plynu by při spotřebě 6,5 litru na 100 km u benzinové verze vyšly kilometrové náklady na 2,02 Kč na km. Plynová verze, pokud by jezdila čistě na plyn, by při reálné spotřebě 4,2 kg plynu na 100 km jezdila za 1,10 Kč na km.
Při ročním nájezdu 15 000 km by rozdíl na palivu mohl dělat nějakých 10 až 15 000 Kč podle stylu jízdy a spotřeby. S vyšším nájezdem a maximalizací provozu na CNG se bude zamozřejmě rozdíl prohlubovat. Soukromníci zpravidla víc než 30 000 km ročně nenajedou, ale i tak by mohla ta roční úspora na palivu činit proti benzínu i naftě klidně dvacet tisíc. A to už se v rodinném rozpočtu pozná.
Omezením tak zůstane jen dojezd čistě na plyn, který se například u Octavie pohybuje mezi 300 a 350 km podle stylu jízdy.
Pořád lepší CNG než extrémně rizikový diesel
Možná namítnete, že při současných cenách paliv plynová verze moc smyslu nedává. Ale ceny CNG jsou výrazně stabilnější než ceny benzinu a nafty, do kterých se může promítnout situace na světových trzích během několika týdnů. Se zvyšující se propastí mezi cenou za kilogram CNG a litr benzinu logicky poroste výhodnost pohonu na CNG. A spolu s tím také poroste zájem o ojetiny. Navíc ojetých dieselů se dnes lidé opravněně bojí, protože opravy nesmírně složité emisní techniky jsou pro šetřivého kupce ojetiny prostě příliš drahé.
Co by pomohlo většímu rozšíření CNG? Rozhodně lepší nabídka vozidel na trhu nových aut. Pak by se samozřejmě odpovídajícím způsobem plnila i nabídka ojetin. Plnící stanice přibývají. A co víc, auto auto na CNG si můžete „nabíjet“ doma jako elektromobil. Na domácí přípojku plynu totiž lze namontovat plničku. Bohužel je ale drahá a soukromníkovi s jedním autem se nevyplatí, aspoň ne v dohledné době. Spolehlivé zařízení s tlakovým zásobníkem a rychlejším plněním stojí od zhruba 150 000 Kč. Plničky bez zásobníků (plnění auta pak ale trvá třeba osm hodin jako u elektromobilu) začínají někde u 30 až 50 000 korun. Na druhou stranu plyn v domácnosti stojí podle tarifu zhruba 7 až 13 Kč za m3, zatímco 1 m3 na plničce CNG (to je asi 0,714 kg) vyjde na 18,60 Kč při ceně 26 Kč/kg. Výhodnost investice do domácí plničky si tak každý musí zvážit.