Nový Volkswagen Tayron přichází na český trh: První dojmy, přehled motorů a důvody, proč ho chtít víc než Kodiaq

14.03.2025
přidejte názor

Volkswagen uvádí na český trh zcela nové SUV Tayron, které nahrazuje model Tiguan Allspace a rozměrově se tak řadí mezi Tiguan a Touareg. Výrobce má v tento model velkou důvěru, neboť celosvětově tvořil Tiguan Allspace přes polovinu všech objednávek. 

Před pár dny jsme se zúčastnili prvních jízd a tak společně s představením modelu, přinášíme i první jízdní dojmy. 

Tayron oproti modelu Tiguan Allspace narostl o 64 mm na 4792 mm, rozvor zůstal prakticky beze změny s hodnotou 2788 mm. To zajišťuje spoustu místa pro cestující. Především v druhé řadě je místa skutečně na rozdávání. Základní objem kufru 885 litrů je pro české zákazníky určitě velkým lákadlem.

Autor: Jan Nemrava

Přehled motorů a výbav

Tayron bude pohánět široká paleta motorů od základní 1.5 eTSI přes oblíbené 2.0 TDI až po plug-in hybridní varianty. K dispozici bude samozřejmě i pohon všech kol. 

Kromě stylových výbavových prvků, jako obří prosklená střecha, osvětlená loga, dekory z pravého dřeva nebo integrace s ChatGPT, nabídne Tayron například i unikátní LED-matrix světlomety, nejlepší, jaké lze ve voze VW získat. Oslavné písně zaslouží i fantastická ergoActive Plus sedadla. 

Video: Oficiální uvedení Volkswagen Tayron

Zdroj: Youtube.com

Vstupní cena akčního modelu Tayron Limited je 999 000 Kč v případě varianty, jejíž přední kola pohání mild-hybridní jednotka 1.5 eTSI o výkonu 110 kW (150 k) ve spojení se 7stupňovou převodovku DSG. 

Sériová výbava je přitom velmi bohatá a zahrnuje mimo jiné devět airbagů, LED světlomety včetně systému Light Assist, adaptivní tempomat ACC, 3zónovou klimatizaci Climatronic, vyhřívání sedadel vpředu i volantu a další.

Autor: Jan Nemrava

Zákazníci, kteří si objednají Tayron eHybrid s plug-in hybridním pohonem, mají na výběr dvě výkonové verze – 150 kW (204 k) a 200 kW (272 k). V obou případech lze pořizovací cenu snížit o 100 000 Kč díky Volkswagen e-dotaci. 

Tayron eHybrid je pro každodenní provoz po městě vybaven elektromotorem napájeným sadou akumulátorů s využitelnou kapacitou 19,7 kWh, která umožňuje dojezd s nulovými emisemi až 123 kilometrů. 

Optimální souhra spalovacího motoru a elektromotoru zajišťuje modelu Tayron eHybrid vynikající jízdní dynamiku ve spojení s mimořádně nízkou spotřebou paliva. Celkový dojezd přesahuje 850 km.

Autor: Jan Nemrava

Kromě již zmíněných dvou verzí eHybrid zahrnuje pestrá nabídka pohonů pro modelovou řadu Tayron také zážehové jednotky 1.5 eTSI s výkonem 110 kW (150 k) a 2.0 TSI 4MOTION s výkonem 150 kW (204 k) nebo 195 kW (265 k), zatímco pro fanoušky vznětových motorů jsou připraveny rovněž přeplňované čtyřválce s přímým vstřikováním paliva 2.0 TDI s výkonem 110 kW (150 k) a 2.0 TDI 4MOTION s výkonem 142 kW (193 k). 

Ve všech případech je hnací síla přenášena prostřednictvím dvouspojkové automatické převodovky DSG.

Test Renault Rafale Atelier Alpine E-Tech 4×4 300: francouzský jednorožec
Přečtěte si také:

Test Renault Rafale Atelier Alpine E-Tech 4×4 300: francouzský jednorožec

První jízdní dojmy

Měli jsme možnost svézt se se dvěma dostupnými variantami pohonu – základní 1.5 eTSI 110 kW a variantou 2.0 TDI 142 kW s pohonem 4MOTION. Takhle krátké svezení vyvolá především ty pozitivní emoce, a tak prostě nelze nezmínit to, že po usednutí vás obejme perfektně zpracovaný interiér, skvěle tvarovaný volant, který má fyzická tlačítka, velmi intuitivní je i ovladač driving experience control. Najít pozici za volantem je otázka chvilky. 

Naftová jednotka 2.0 TDI žádná velká překvapení neskrývá, pro Tayron je adekvátním pohonem, byť díky extrémně tichému interiéru je zvuk naftového motoru převládajícím zvukem v kabině. 

U modelu 1.5 TSI je situace s hlukem výrazně lepší, motor má lineární zátah, a přestože jde o základní motorizaci, nabízí slušné zrychlení. Byť u vozu s hmotností 1,8 tuny půjde spíš o pohon pro klidnou jízdu. 

Autor: Jan Nemrava

Zajímavé bylo přímé porovnání obou variant tlumičů – zcela nové DCC Pro i variantu s klasickými tlumiči. Tlumiče DCC pro dělají auto výrazně klidnější a pohodlnější, ty klasické jsou pak tradičně dle koncernových zvyklostí trochu tvrdší. To lehce sníží komfort za cenu jistoty v zatáčkách. Ocenit musíme akustiku podvozku, i na 20 palcových kolech se do interiéru nepřenáší hluk ani velmi špatných vozovek.

Wolfsburg, nebo Boleslav?

Co na závěr? Určitě vás zajímá, proč byste měli sáhnout zrovna po Tayronu a nevyužít nabídku Škodovky. Rozměrově jsou auta podobná, rozvor je téměř stejný, Tayron nabídne o 5 cm větší délku. 

Ale rozdíly jsou ve výbavě. Tayron nabízí unikátní IQ.Light HD matrix světlomety, větší displej, akustická přední a boční okna, ovladače driving experience a další drobnosti. Tak třeba proto. 

Zdroj: autorský text

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?