Porsche v podzimních měsících uvedlo na český trh už třetí generaci luxusního SUV Porsche Cayenne. Pro značku je to významný model, protože k ní přivádí množství nových zákazníků a nemalou měrou se podílí na rekordních hospodářských výsledcích z posledních let. Výstavní premiéra proběhla na podzim ve Frankfurtu, dynamická pak v říjnu na Krétě.
Pokud jde o design, klidně bychom mohli třetí generaci označit za facelift. Designéři sice použili prvky známé z Macanu nebo z Panamery, výsledek ale nepředstavuje radikální změnu. To platí rovněž o vnějších rozměrech. Rozvor náprav zůstal nezměněn (2895 mm), na délku se Cayenne protáhl o 63 mm a výška klesla o 9 mm. Rozměrnější nasávací otvory vpředu mají zdůraznit sportovního ducha vozu, větší jsou také kola.
Doporučujeme: Porsche Cayenne S Diesel je opravdová lokomotiva. Odtáhne i Airbus A380
Stejně tak platí, že každý Cayenne bude mít diodové světlomety. Porsche připravilo celkem tři verze. Kromě té základní nabídne automobilka také Porsche Dynamic Light System (PDLS), což v praxi znamená třeba přisvěcování do zatáček nebo režim pro jízdu po dálnicích. Absolutním vrcholem jsou světla PDLS Plus s technologií Matrix, kdy systém samostatně ovládá 84 světelných diod, takže lze průběžně měnit světelný kužel. Zajímavé je, že kromě protijedoucích aut se umí Cayenne vypořádat také se situací, kdy dálková světla osvítí reflexní dopravní značení a to oslní řidiče.
Interiér navazuje na Panameru. Kromě displeje o velikosti 12,3" očekávejte uvnitř také dotykovou plochu kolem voliče automatické převodovky. Na rozdíl od některých jiných automobilek zůstává Porsche věrné z větší části analogovému přístrojovému štítu, nicméně i zde najdeme barevný displej. Ten má velikost sedm palců. Zavazadelník přidal k dřívějšímu objemu dalších sto litrů, takže teď disponuje hodnotou 745 litrů. Zadní sedadla lze nyní posouvat v rozsahu 160 mm a opěradla mají deset poloh. Po sklopení zadních sedadel vzroste objem zavazadlového prostoru na 1710 l, respektive na 1680 l v případě Cayenne Turbo.
Doporučujeme: Toužíte po luxusní prémiové ojetině? Kalkulace nákladů vás vrátí zpět na zem
Základní Cayenne je osazen zážehovým přeplňovaným šestiválcem o objemu tří litrů s parametry 250 kW (340 k) a 450 Nm. To znamená, že nejdostupnější provedení posílilo o 29 kW (40 k). V kombinaci s paketem Sport Chrono vůz zvládne akceleraci z nuly na 100 km/h za 6,2 s, maximálně se rozjede na 245 km/h.
Silnější Cayenne S dostal dvakrát přeplňovaný zážehový šestiválec o objemu 2,9 litru. Zde se bavíme o maximálním výkonu 324 kW (440 k) a vrcholu točivého momentu 550 Nm. Ve srovnání s předchozím „eskem“ došlo ke zvýšení výkonu o 15 kW (20 k). Tento Cayenne dosáhne rychlosti až 265 km/h a pokud bude mít ve výbavě paket Sport Chrono, pak zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,9 s. V praxi je tím pádem rychlejší než dřívější Cayenne GTS. Oba motory jsou spojeny s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic S a pohonem všech kol.
Na vrcholu stojí varianta s tradičním pojmenováním Cayenne Turbo, ačkoliv motory jsou už dnes přeplňované všechny. Dvojitě přeplňovaný motor V8 4,0 l disponuje parametry 404 kW (550 k) a 770 Nm, takže je oproti staré generaci silnější o 22 kW (30 k) a 20 Nm. V kombinaci s paketem Sport Chrono proběhne zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,9 s, nejvyšší rychlost činí 286 km/h.
Novinkou je použití širších pneumatik na zadní nápravě oproti těm vpředu, zájemci si budou moci připlatit také za vzduchové odpružení nebo za aktivní stabilizátory. Ty dříve využívaly hydrauliku, teď je systém elektrický. Tato změna byla možná díky skutečnosti, že Cayenne je další model pracující s 48 V napětím. Reakce stabilizátorů bude rychlejší a jízdní vlastnosti tím pádem ještě lepší.
Doporučujeme: Test Porsche Panamera 4S Diesel — Skutečně nejlepší diesel na trhu
Další zajímavostí jsou brzdy PSCB (Porsche Surface Control Brake). Ty se v nabídce postaví mezi základní kotouče a karbon-keramické brzdy PCCB. Nové brzdy PSCB mají litinové disky, na kterých je nanesena karbid wolframová vrstva. Ta zvyšuje tření a zároveň snižuje produkci brzdného prachu. Jak už to u automobilky Porsche chodí, speciální brzdy poznáte na první pohled. Dostanou bílé brzdové třmeny. Turbo má brzdy PSCB už v sériové výbavě.
Cayenne samozřejmě myslí i na jízdu terénem, přestože se tam reálně podívá jen výjimečně. Řidiči mají k dispozici kromě výchozího režimu pro jízdu po silnici také režimy Mud, Gravel, Sand a Rocks. Naopak při jízdě po silnici lze vybírat z obvyklých režimů Normal, Sport a Sport Plus. Cayenne zároveň nabídne i tlačítko Sport Response, které na omezenou dobu připraví vůz k okamžité akceleraci. Tento prvek už jsme si několikrát vyzkoušeli v Porsche 718 Boxster. Samozřejmostí jsou rovněž další systémy typu Night View Assist, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist a v nabídce najdeme i chytrý adaptivní tempomat nebo asistent jízdy v koloně.
Ceny na českém trhu začínají částkou 1 986 771 Kč za základní Cayenne s benzinovým šestiválcem. Cayenne S stojí 2 434 408 Kč a za Turbo zaplatíte 3 644 675 korun. Standardní výbava se liší podle motorizace. I nejlevnější model má však bezklíčové odemykání, parkovací senzory vpředu i vzadu, infotainment PCM s navigací, LED světlomety nebo elektricky ovládané páté dveře. Turbo nabízí navíc třeba pneumatické pérování s adaptivními tlumiči, audio Bose či 21" kola.
Další podrobnosti o nejnovější generaci luxusního SUV Porsche Cayenne se dočtete v tiskové zprávě:
Jiří Červenka, Lukáš Dittrich
Aktualizováno 20. 11. 2017