Když přišel v roce 2002 na trh Cayenne první generace, Porsche se dočkalo opravdu rozmanitých reakcí. Od pozitivního přijetí až po nenávistné komentáře zastánců tradičních hodnot, podle kterých mělo být první SUV této značky pouze dočasným projektem předem odsouzeným k zániku. Jenže se tak nestalo.
Prodeje modelu Cayenne neustále stoupaly, první generace nakonec dosáhla na 270 tisíc kusů, ta druhá nabízená od roku 2010 už přinesla do statistik půl milionu prodaných exemplářů. Třetí generace tak byla samozřejmostí. Nedávno dorazila na český trh a teď jsme se s ní poprvé krátce svezli na našich silnicích.
Nový Cayenne se oficiálně představil na autosalonu ve Frankfurtu a my jsme o něm psali v minulosti už několikrát. Stručně zopakujme, že vůz stojí na platformě MLB Evo, stejně jako například aktuální Audi Q7 (a mnoho dalších), základní rozměry zůstaly víceméně shodné, stejně jako vzhled. Pokud si chcete přečíst více teoretických podrobností doplněných ještě o obsáhlou tiskovou zprávu, vše najdete v našem starším článku:
Nové Porsche Cayenne jako facelift jen vypadá. Technika se změnila od základu
Dnešní tisková konference znamenala první krátkou možnost se s autem seznámit v realitě českých silnic a také nabídla pohled do budoucnosti. V současnosti se Cayenne nabízí ve třech variantách, přičemž všechny jsou zážehové. Základní parametry aktuálně dostupných motorizací ukazuje přiložená tabulka:
Cayenne | Cayenne S | Cayenne Turbo | |
---|---|---|---|
Zdvihový objem válců (cm3): | 2995 | 2894 | 3996 |
Plnění: | přeplňování turbodmychadlem | 2x turbodmychadlo | 2x turbodmychadlo |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 250/5300-6400 | 324/5700-6600 | 404/5750-6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 450/1340-5300 | 550/1800-5500 | 770/1960-4500 |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,2 | 5,2 | 4,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 245 | 265 | 286 |
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km): | 9,4 | 9,4 | 11,9 |
Porsche se ale s takovou nabídkou nespokojí, už příští rok přijde Cayenne Hybrid a varianta osazená vznětovým šestiválcem. S osmiválcovým Cayenne S Diesel (který odtáhne třeba celé letadlo) se už ale u této nové generace nepočítá. Dočkáme se rovněž verze GTS. Ta by údajně měla dostat osmiválcový motor. Třešničkou na dortu pak bude provedení Turbo S E-Hybrid. Stejně jako u Panamery i v tomto případě půjde o absolutní vrchol nabídky a podle všeho budou dost podobné i parametry.
Pro zopakování, Panamera Turbo S E-Hybrid pracuje s plug-in hybridním systémem nabízejícím celkové parametry 500 kW (680 k) a 850 Nm. Není žádné tajemství, že jde o provedení ušité na míru emisním limitům ve stylu „vlk se naž..., tedy najedl a koza zůstala celá“. Zákazník dostane auto disponující neskutečnou dynamikou s minimální tabulkovou spotřebou – a tudíž i v některých zemích s minimálními daněmi.
Vypadá jak facelift, ale pouze zvenku
K něčemu se přiznám. Ve Frankfurtu jsem letos nebyl a do showroomů Porsche moc často nechodím, takže dnešní setkání s novou generací Cayenne bylo vůbec prvním momentem, kdy jsem si auto prohlédl na vlastní oči. První reakce? Něco jako „vždyť to vypadá úplně stejně“.
Doporučujeme: Porsche Panamera Sport Turismo a Turbo S E-Hybrid — Praktické a strašidelně rychlé
Mohou za to nejen podobné proporce, ale zejména téměř nezměněná přední část. Samozřejmě nejde o náhodu, nýbrž o záměr. Porsche Cayenne je prodejně natolik úspěšný model, že v něm automobilka začíná vidět podobnou ikonu, jakou je 911. Proto nehodlá tvář vozu příliš měnit. Třetí generace má větší otvory pro přívod vzduchu v předním nárazníku, ale to je drobnost, kterou snadno přehlédnete. Naopak zadní část se změnila daleko víc. Cayenne dostal spojená světla, nápis Porsche nebo aktivní zadní spoiler pracující přesně tak, jak jsme o tom psali v článku o Porsche Panamera Sport Turismo.
Interiér je oproti předchozí generaci úplně nový. Pravda, dal by se popisovat na několik odstavců, ale já vám ušetřím čas. Nový Cayenne je vpředu naprosto stejný jako současná Panamera. Má méně tlačítek a více dotykových ploch. S prostorem pro cestující problémy nečekejte, přesné rozměry si ale necháme až na běžný test. V tuto chvíli pouze nabídneme údaj o zavazadelníku. Ten se mezigeneračně zvětšil o sto litrů.
Jezdí velmi dobře
Testovací trasa dlouhá asi třicet kilometrů opravdu nenabízí příliš mnoho prostoru k hodnocení jízdních dovedností auta, i tak ale stačila k tomu, abychom mohli napsat, že vůz jezdí velmi dobře. Respektive přesně podle očekávání. Vzhledem k tomu, co předvádí příbuzné Audi Q7, by bylo velké překvapení, kdyby nový Cayenne nabízel špatné jízdní vlastnosti.
Prvních pár kilometrů jsem strávil s verzí S, kde najdeme pod kapotou dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 2,9 litru. Ano, tušíte správně. Tenhle motor jsme už jednou testovali, a sice v tom krásně zeleném Audi RS 5. K modelu Cayenne se rozhodně hodí. Má mocný zátah v celém spektru otáček, velice příjemný zvuk a více než dostatečnou dynamiku. Stačí chvilku podržet plyn, a jedete 200 km/h. Zrychlení z nuly na 100 km/h je oficiálně záležitostí na 5,2 sekund. Podobné zrychlení nabízel Cayenne Turbo první generace.
Doporučujeme: Alfa Romeo 4C Spider vs. Porsche 718 Boxster S — Dva světy
O jízdní vlastnosti se také nebojte. Cayenne umí být pohodlný, přestože ten testovací jezdil na 20" kolech (která na fotkách vypadají v kontextu velké karoserie jako docela malá). Když přitlačíte na pilu, budete se možná divit. Tohle Porsche ani v rychlých zatáčkách jen tak jistotu neztratí. Opět, překvapení to není. K dispozici má totiž armádu technických pomůcek od adaptivních tlumičů přes aktivní stabilizátory až po systém řízení zadní nápravy. Ano, i takhle velké auto může být zábavné.
Finální verdikt vyřkneme nad novým Porsche Cayenne po redakčním testu, kdy bude více času se s autem svézt v různých podmínkách. Tato první zkušenost ale přinesla v podstatě jen pozitivní dojmy. Nelze pochybovat o tom, že i třetí vydání Cayenne se bude prodávat jak housky na krámě. Pokud máte zájem, připravte si minimálně 1 986 771 Kč na základní šestiválec. Verze S vyjde nejméně na 2,4 milionu a za Turbo zaplatíte 3,6 milionu korun. Jak je u Porsche zvykem, další výbava může zvednout konečnou cenu o mnoho stovek tisíc, což ale zákazníkům vůbec nevadí.