Mazda představila novou generaci „trojky“ minulý rok na podzim v Los Angeles. Krátce poté se vůz v rámci statické premiéry ukázal také v Praze, kdy byly oznámeny české ceny. Ty jsou celkem odvážné. Ani nejlevnější provedení se totiž nevejde pod půl milionu. V úterý 12. března byl vůz oficiálně uveden na český trh a my jsme si mohli poprvé krátce na vlastní kůži vyzkoušet, co vlastně Mazda za takové peníze nabízí.
V první řadě zájemci dostanou parádní design. Mazda3 nové generace navazuje v případě hatchbacku na koncept RX Vision, respektive na RX Vision Coupe, pokud se budeme bavit o sedanu. Nízká silueta, dlouhá kapota, mnoho prvků ze zmíněných studií a k tomu moc pěkná temně červená barva. (Za tu ale budete muset připlatit 21 tisíc, což zřejmě dost zájemců rádo udělá). Na pohled vypadá nová „trojka“ hodně dynamicky.
Kabina naprosto klasická
Interiér naopak zas tak zajímavý není, což je ale dobře. Mazda se orientuje ve svém snažení na řidiče. Místo efektních displejů a originálně tvarovaných ovladačů dává přednost jednoduchosti a perfektní ergonomii. Která perfektní opravdu je, nebo se taková alespoň během první krátké projížďky zdála. Pochvalu si rozhodně zaslouží také ukázková pozice za volantem.
Všechny výbavy mají ve standardu digitální přístrojový štít. Jenže ten se pořád drží tradičního konceptu a má velmi daleko k tomu, co známe třeba z koncernu Volkswagen. Druhý displej najdete na palubní desce. I ten se dodává sériově. Za volantem vás nikde nic neruší. A to je fajn.
Pro zajímavost, středový displej není dotykový. Mazdy dříve nabízely kombinaci sdruženého ovladače mezi předními sedaly a dotykového ovládání. To ale fungovalo pouze tehdy, pokud auto stálo. Teď je displej umístěn dál od řidiče a dotykový být nemůže nikdy. Mazda (podle mého názoru zcela správně) považuje dotykové ovládání za rušivé. Proto vsadila na otočný ovladač, umístěný na středovém tunelu.
V rámci prvních jízd jsme vyzkoušeli provedení s vyšší výbavou Plus, koženými sedadly a audiosystémem Bose. Použité materiály jsou velmi kvalitní a kabina na pohled vypadá opravdu dobře. A příplatkový audiosystém Bose hraje parádně.
Pro začátek dva motory, Skyactiv X až na podzim
Nová Mazda3 má spoustu velmi silných stránek, ale nabídka motorizací k nim rozhodně nepatří. Aktuálně jsou k dispozici pouze dva motory: dvoulitrový čtyřválec, naladěný na 90 kW (122 koní), a naftová osmnáctistovka o výkonu 85 kW (116 koní). Očekávaný „diesel na benzin“ přijde až na podzim a bude představovat vrchol nabídky, ke kterému půjde objednat i pohon všech kol. To ale jen v případě hatchbacku.
Délka/šířka (mm) | Výška (mm) | Rozvor (mm) | Objem zav. prostoru (l) | |
---|---|---|---|---|
Mazda3 | 4460/1795 | 1435 | 2725 | 358/1026 |
Mazda3 Sedan | 4660/1795 | 1440 | 2725 | 450/1138 |
Škoda Scala | 4362/1793 | 1471 | 2649 | 467/1410 |
Škoda Octavia | 4670/1814 | 1461 | 2686 | 590/1580 |
VW Golf | 4258/1790 | 1492 | 2620 | 380/1270 |
Kia Ceed | 4310/1800 | 1447 | 2650 | 395/1291 |
Ford Focus | 4378/1825 | 1452 | 2700 | 375/1357 |
Zážehová jednotka je mild-hybridní. Je zde tedy využit menší elektromotor, připojený ke klikové hřídeli pomocí řemenu. Ten sbírá elektrickou energii při brzdění a v případě potřeby pomůže motoru při akceleraci. Právě kvůli tomuto systému dostala Mazda3 rovněž nový brzdový systém, kdy pedál přímo neovládá hydrauliku, ale pouze určuje intenzitu, jakou má auto brzdit. Vůz pak ovládá hydrauliku sám tak, aby se využívala i rekuperace. Nevýhodou je fakt, že odezva na brzdový pedál je trochu odtažitá. Přítomnost systému je znát. Naopak poznat není systém deaktivace poloviny válců.
S benzinovým motorem je Mazda3 poměrně svižná, i když akcelerace z nuly na 100 km/h za 10,2 s nezní úplně lákavě. Atmosférický čtyřválec má rád otáčky a nabízí příjemně lineární projev. Dovedu si ale představit zákazníky, kteří nad touto jednotkou ohrnou nos a raději si koupí nějakou živěji působící menší přeplňovanou jednotku, jaké se hojně používají u konkurence. Při ustálené jízdě je čtyřválec tichý, ve vyšších otáčkách je naopak slyšet docela dost. Což byl podle všeho záměr.
Dieselová osmnáctistovka také není špatná, ale na rozdíl od benzinu má jednu docela zásadní nectnost. Odezva na přidání plynu má výraznou prodlevu. Obě motorizace jsme vyzkoušeli v kombinaci s manuálem, který je naprosto precizní. Pokud dáváte přednost automatu, pořídit si ho můžete v obou případech. Podle předpokladů by měl diesel tvořit na prodejích jen zanedbatelný podíl.
Podvozek daleko nad motorem
Pravda, s novou Mazdou3 jsem toho moc neujel. I těch pár kilometrů ale stačilo k tomu, abych poznal, že to není průměrný hatchback. Mazda3 přichází s novou platformou, kterou automobilka prezentovala minulý rok spolu s motorem Skyactiv-X. Základ je výrazně tužší. Technici hodně řešili pozici řidiče, přenos veškerých pohybů do sedačky. Na výsledku je to znát. Auto se doslova otáčí kolem vás, což je při rychlejší jízdě velmi příjemné. Zároveň karoserie působí velmi pevně a řízení je neobvykle tuhé. Není pochyb o tom, že schopnosti podvozku dost převyšují výkon motoru. Něco podobného si pamatuji z řízení Subaru Impreza současné generace.
Pochvalu si Mazda3 zaslouží také za odhlučnění. Také na to se při vývoji dbalo a celá snaha zašla až tak daleko, že technici měnili například tvar dveří a omezovali počet otvorů v karoserii. Případně nutné otvory alespoň zmenšili. Automobilka ale nechtěla eliminovat úplně všechny zvuky. Právě proto je motor ve vysokých otáčkách tak slyšet.
A konečně do interiéru nepronikají ani žádné vibrace. Jak Mazda prezentovala dříve, nová karoserie obsahuje body vybavené tlumicími materiály. Navíc tahle automobilka nechce dělat příliš tvrdý podvozek a používat pneumatiky s příliš tvrdou bočnicí. Výsledkem je fakt, že i na totálně záplatované okresce se do interiéru dostane minimum rázů. Dokonce i tehdy, když na vůz dáte osmnáctipalcová kola. (Na šestnáctkách je ovšem výsledek logicky ještě lepší).
Proč je tak drahá?
Odpověď je jednoduchá. Za více než půl milionu totiž dostanete kromě povedeného designu, bezchybné ergonomie nebo výborných jízdních vlastností také bohatou výbavu. Mazda prostě nebude nabízet holé verze. Všechny varianty obsahují třeba navigaci, head-up displej, klimatizaci, adaptivní tempomat, hlídání mrtvých úhlů, asistent pro jízdu v pruzích, zkrátka kompletní výbavu. Druhá výbava Plus přidá pouze větší kola, vyhřívaná sedadla, bezklíčkové odemykání, dvouzónovou klimatizaci nebo přední parkovací senzory.
V rámci paketů pak můžete dokoupit třeba zmíněný audiosystém Bose, adaptivní diodová světla nebo kožené čalounění. Nejlevnější varianta Skyactiv-G122 s manuální převodovkou vyjde na 520 900 Kč. Ceny pro hatchback a sedan jsou shodné. Možná i proto Mazda očekává, že poměr prodejů jednotlivých karoserií by měl být 50/50.
Nová Mazda3 je velmi zajímavé auto. Už teď je jasné, že prodejní statistiky nezbourá, ale rozhodně to není další model nižší střední třídy, který by se ztratil v davu. Přestože by si tento hatchback určitě zasloužil víc než jen 90 kW (122 koní), docela se těším, až s ním strávím klasický testovací týden.
Tip: Stáhněte si kompletní ceník nové Mazdy3
Výkon (kW/k) | Toč. moment (Nm) | 0-100 km/h (s) | Max. rychlost (km/h) | |
---|---|---|---|---|
Mazda3 Skyactiv-G 2.0 | 90/122 | 213 | 10,4 | 197 |
Mazda3 Sedan Skyactiv-G 2.0 | 90/122 | 213 | 10,4 | 202 |
Škoda Scala 1.0 TSI | 85/116 | 200 | 9,8 | 201 |
Škoda Octavia 1.0 TSI | 85/116 | 200 | 10 | 205 |
VW Golf 1.0 TSI | 85/116 | 200 | 9,8 | 198 |
Kia Ceed 1.0 T-GDI | 88/120 | 172 | 11,1 | 190 |
Ford Focus 1.0 EcoBoost | 92/125 | 170 | 10 | 200 |
Výkon (kW/k) | Toč. moment (Nm) | 0-100 km/h (s) | Max. rychlost (km/h) | |
---|---|---|---|---|
Mazda3 Skyactiv-D 1.8 | 85/116 | 270 | 10,3 | 194 |
Mazda3 Sedan Skyactiv-D 1.8 | 85/116 | 270 | 10,3 | 199 |
Škoda Scala 1.6 TDI | 85/116 | 250 | 10,1 | 201 |
Škoda Octavia 1.6 TDI | 85/116 | 250 | 10,2 | 205 |
VW Golf 1.6 TDI | 85/116 | 250 | 10,2 | 198 |
Kia Ceed 1.6 CRDi | 85/116 | 280 | 10,9 | 192 |
Ford Focus 1.5 EcoBlue | 88/120 | 300 | 10 | 193 |