Jednou z nejoblíbenějších kategorií na evropském trhu jsou malé hatchbacky. Prakticky všechny automobilky zde mají svého zástupce a výjimkou není ani Kia. Model Rio je ale na rozdíl od soupeřů typu Ford Fiesta, Renault Clio nebo Volkswagen Polo relativně mladý (poprvé se objevil až v roce 2000), nemá proto takovou tradici.
O to těžší pro něj bude získat větší prodejní podíl, což je úkol, který Kia vytyčila pro novou čtvrtou generaci. Ta se světu poprvé představila minulý rok na autosalonu v Paříži a prvního března oficiálně dorazí do prodeje na českém trhu.
Jak moc stejný je Hyundai i20?
Nová generace Ria technicky vychází z posledního vydání modelu i20, takže se svým předchůdcem nemá společného téměř nic. Otázkou ale zůstává, jak moc se tato novinka liší od sesterského korejského hatchbacku.
Doporučujeme: Ford Fiesta 2017 — Dvacet otázek a devatenáct odpovědí [první statické dojmy]
Technický základ je téměř stejný, ale nikoliv identický. Od uvedení i20 na trh uběhly už dva roky, což je pro vývoj docela dlouhá doba. Technici proto provedli na základní platformě řadu úprav směřovaných především ke zvýšení tuhosti. Aktuálně se dá říci, že nová Kia Rio opravdu disponuje tužší karoserií než Hyundai i20. Situace se logicky změní ve chvíli, kdy Hyundai přijde s modernizací svého hatchbacku.
Druhým výrazným rozdílem má být nastavení podvozku. Zatímco Hyundai sází především na pohodlí, Kia chce stavět auta nabízející také zábavné řízení. Rio proto dostalo ve srovnání s i20 tužší odpružení. Sportovní charakter ale nečekejte. Lehce sportovní Rio přijde až příští rok, kdy by měla na trh dorazit varianta GT Line. Pokud bude zájem ze strany zákazníků větší, není nakonec vyloučena ani výroba něčeho na způsob Clia RS. To už ale trochu předbíháme.
Doporučujeme: Nový Hyundai i30 chce být autem pro všechny. Prodávat se začne příští rok
Nejvíc se nové Rio a Hyundai i20 liší designem, i když především při pohledu z profilu je příbuznost obou aut více než zřejmá. Nastupující Rio dostalo oproti svému předchůdci agresivnější nárazník, může mít diody denního svícení, diodová zadní světla a až sedmnáctipalcové lité disky. Zakrytý podvozek, deflektory před předními koly a zadní spoiler spolu se základním tvarem karoserie pomáhají vylepšit aerodynamiku. Součinitel odporu vzduchu byl u třetí generace 0,33, ta nová má v tabulkách zapsanou hodnotou 0,316.
Čtvrtá generace patří mezi nejprostornější
S příchodem nového technického základu se změnily také vnější rozměry. Čtvrtá generace je o patnáct milimetrů delší a o pět širší. Rozvor se protáhl o 10 mm. Designéři upustili od tvaru připomínajícího malé MPV, takže Rio dostalo delší kapotu. Přední převis se prodloužil o 20 mm, ten zadní byl naopak o patnáct milimetrů zkrácen. Výška karoserie klesla o pět milimetrů.
Díky větším vnějším rozměrům narostl rovněž prostor v interiéru. Kia slibuje zlepšení v podélném i příčném směru, ale víc než oficiální čísla prozradí naměřené hodnoty. V následující tabulce najdete porovnání rozměrů interiéru s předchozí generací, Škodou Fabia a sesterskou i20.
Prostor pro cestující (cm) | Kia Rio 4G | Kia Rio 3G | Hyundai i20 | Škoda Fabia |
---|---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 146 | 143 | 144 | 141 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 139 | 141 | 141 | 139 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 93/100 | 92/98 | 90/98 | 92/98 |
Prostor pro hlavu vzadu | 93 | 94 | 93 | 92 |
Délka sedáku vpředu | 51 | 49 | 52 | 52 |
Výška opěradla vpředu | 63 | 65 | 64 | 64 |
Minimální šířka sedáku vpředu | 33 | 31 | --- | 32 |
Délka sedáku vzadu | 48 | 47 | 47 | 47 |
Výška opěradla vzadu | 68 | 66 | 66 | 61 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 19 | 27 | 22 | 28 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 9 | 11 | 14 | 9 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 33 | 36 | 37 | 34 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem | 32 | 22 | 37 | 21 |
Jak je vidět, Rio nabídne především nadprůměrnou šířku interiéru, dost prostoru pro hlavu a ve srovnání se Škodou Fabia i s předchozí generací také podstatně více místa pro kolena zadních cestujících. Není to překvapení, protože i20 na tom je podobně, přestože naměřené rozměry nejsou zcela totožné.
Doporučujeme: Nová Kia Rio — 325 litrů v kufru, lepší jízdní vlastnosti a přeplňovaný tříválec
Zavazadlový prostor nově disponuje objemem 325 litrů. Ve srovnání s předchůdcem jde o nárůst o 37 litrů, ale i20 i Fabia mají pro zavazadla připraven větší prostor. Nechybí ani dvojitá podlaha a několik háčků pro uchycení drobností. Celkově lze říci, že právě nabídka vnitřního prostoru bude jedním z hlavních argumentů hovořících pro koupi nového Ria.
Prostor pro zavazadla (cm) | Kia Rio 4. generace | Kia Rio 3. generace | Hyundai i20 | Škoda Fabia |
---|---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 106 | 104 | 100 | 96 |
Výška po plato | 42/51 | 49 | 44/55 | 56 |
Délka ložné plochy | 64 | 70 | 68 | 71 |
Udávaný objem | 325/980 | 288/923 | 326/1042 | 330/1150 |
Uvnitř Kia slibuje lepší materiály, tišší interiér a vylepšenou ergonomii kombinovanou se zlepšeným výhledem z vozu. Korejský hatchback má nově středový panel lehce natočený k řidiči a displej multimediálního systému umístěný ve stejné úrovni jako přístrojový štít. Zadní sloupky jsou navíc o 87 mm tenčí a zpětná zrcátka byla přesunuta k A-sloupkům. To ve výsledku zmenšuje mrtvý úhel.
Interiér nepůsobí tak hodnotně jako v případě i20, ale rozhodně není špatný. Vzhled si můžete vylepšit třeba čalouněním syntetickou kůží nebo dokonce dvoubarevným černo-červeným provedením. Kia také zapracovala na praktické stránce, takže zde najdete mnoho odkládacích přihrádek nebo USB vstup pro dobíjení ve druhé řadě sedadel. Tento detail údajně žádný z konkurentů nenabízí.
Motory: U nás bez dieselu
Rio čtvrté generace se bude vyrábět se čtyřmi motory. Základ obstará zážehová atmosféricky plněná jednotka o objemu 1,25 l, alternativou je 1.4 MPI a na vrcholu najdeme přeplňovaný litrový tříválec 1.0 T-GDI dostupný ve dvou výkonových variantách. Zájemci o diesel mohou sáhnout po čtyřválci 1.4 CRDi, jenže pouze někteří.
Základní technické údaje | 1.25 MPI | 1.4 MPI | 1.0 T-GDI |
---|---|---|---|
Zdvihový objem válců (cm3): | 1248 | 1368 | 998 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 62/6000 | 74/6000 | 88/6000 |
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): | 122/4000 | 133/4000 | 172/1500-4000 |
Převodovka | 5stupňová manuální | 6stupňová manuální/4stupňová automatická | 6stupňová manuální |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 12,9 | 12,2/13,9 | 10,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 170 | 176/166 | 190 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 4,8 | 5,0/6,1 | 4,7 |
Provozní hmotnost (kg): | 1185 | 1205/1233 | 1235 |
Ne každý z těchto motorů totiž dostanete na českém trhu. Čeští zákazníci se musí už teď rozloučit s dieselem a slabším stokoňovým tříválcem. Všechny jednotky budou dostupné v kombinaci s manuální pěti- nebo šestistupňovou převodovkou. Pouze k 1.4 MPI půjde dokoupit také čtyřstupňový automat.
Během prvních jízd jsme otestovali zážehovou dvanáctistovku, která by měla tvořit největší část prodejů na českém trhu. Motor je velmi tichý a pro běžné cestování dostatečně výkonný. Jen je potřeba počítat s častějším řazením, protože pokud se má pořádně rozjet, potřebuje vyšší otáčky. Pro popojíždění po městě to je ovšem ideální volba. Pětistupňový automat je trochu nepřesný, ale nejde o nic zásadního.
Doporučujeme: Kia Stinger podrobně — Diesel nabídne 200 koní a chybět nebude ani samosvor
Bohužel na mezinárodní prezentaci vůbec nebyl k dispozici silnější litrový agregát, takže jsme místo něj vyzkoušeli stokoňové provedení, které se u nás prodávat nebude. Oproti základnímu čtyřválci je motor pružnější v nízkých otáčkách, ale ve finále působila nakonec lépe atmosférická jednotka. Hrubý tříválec je hlučnější a jeho dynamika o moc lepší není. Silnější verze by měla být samozřejmě lepší.
Speciálně u litrové jednotky byla trochu zklamáním spotřeba. Po okreskách kolem Lisabonu jsme jezdili zhruba za devět litrů. Pravda, jízda to byla svižnější, ale rozhodně ne sportovní. Atmosférická dvanáctistovka vykázala přibližně o litr nižší průměr. Tyto údaje ovšem berte s rezervou, na finální hodnocení spotřeby nám poslouží až obvyklý redakční test.
Komfort především
Kia sice chce vyrábět auta více zaměřená na řidiče (kvůli tomu už má ve svém týmu i lidi od BMW), v případě modelu Rio to zatím ale tak docela neplatí. Jednoduše proto, že jde pořád o model určený spíše do města. Takový vůz má být především pohodlný. To Rio splňuje na sto procent. Dokonce i na sedmnáctipalcových kolech podvozek filtruje nerovnosti nadprůměrně dobře, šestináctipalcové disky pak nabídnou vynikající komfort.
Špatné ale není ani chování v zatáčkách. Rio vpředu používá zavěšení typu McPherson, vzadu najdeme stejně jako dříve torzní příčku. Ta je ale úplně nová. Kromě jiného proto, že technici změnili třeba uchycení tlumičů i jejich polohu (nově jsou kolmo, dříve byly trochu šikmo). Tak hravý podvozek jako dosluhující Fiesta nové Rio nemá, určitě ale patří co do jízdních vlastností k tomu lepšímu na trhu. Na velmi dobré úrovni je také odhlučnění interiéru.
Doporučujeme: Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI — Nečekaně vyrovnaní
Samostatnou kapitolou je bezpečnost. Kia označuje Rio za jeden z nejbezpečnějších malých automobilů na trhu. Kromě o 30 % tužší karoserie ve srovnání s třetí generací je důvodem i mnoho různých asistentů. Tím hlavním je systém samočinného brzdění s rozpoznáváním chodců. Řidiči se budou moci spolehnout také na hlídání jízdních pruhů.
Koncem letošního roku dorazí i hlídání mrtvého úhlu, asistent dálkových světel nebo sledování únavy řidiče. Celkově si Kia věří na pětihovězdičkové hodnocení v testech Euro NCAP.
Z Koreje do ČR od března
Kia prodala minulý rok v Evropě 436 tisíc aut. Cílem pro letošní rok je 460 tisíc vozů a v roce 2018 chce značka překročit hranici 500 000 automobilů. Právě nové Rio by mělo být jedním z důvodů plánovaných nárůstů. Po prvních kilometrech strávených za volantem můžeme říci, že to je příjemný malý hatchback, který by opravdu mohl s evropskými prodeji zahýbat.
Na rozdíl od i20 vyráběné v Turecku se bude nová Kia Rio vyrábět v Koreji. Prodej na čekém trhu oficiálně odstartuje prvního března, přesné české ceny zatím k dispozici nejsou.